Clubhouse voor je webwinkel
Misschien heb je weleens van Clubhouse gehoord, maar het kan evengoed zo zijn dat je denkt: wat is dit nu weer? In dit artikel gaan we dieper in op het fenomeen Clubhouse. Eerst bespreken we wat dit nieuwe platform precies is en waarom je het voor je webwinkel zou moeten inzetten. Als jij een webwinkel hebt, dan kun jij Clubhouse namelijk in je voordeel gebruiken. We geven een aantal handige tips over hoe je dit kunt doen.
Wat is Clubhouse?
We leven in een tijdperk met veel verschillende sociale media platforms en daar is Clubhouse er één van. Clubhouse is echter origineler dan de andere sociale media platforms die het levenslicht hebben gezien in de laatste tien jaar. Bij Clubhouse kun je namelijk naar livegesprekken van andere personen luisteren. Er zijn zogenaamde rooms waar je in kan gaan. In deze rooms kun je dan gesprekken voeren met andere mensen. Je kunt het vergelijken met een soort grote ruimte waar verschillende kamers zijn. In de ene kamer is misschien veel te beleven en zijn er personen waar jij wat mee hebt, terwijl er in een andere ruimte misschien helemaal niks spectaculairs gebeurt.
De kracht van Clubhouse is echter dat er een zekere vorm van exclusiviteit wordt gecreëerd. Het is namelijk niet de bedoeling dat je zomaar te pas en te onpas als onbekende overal binnen kunt komen. Je kunt het vergelijken met een clubhuis in een boomhut, zoals je misschien in je jeugd eens hebt meegemaakt. Alleen de exclusieve personen kunnen in een bepaalde kamer. Je hebt daar bijvoorbeeld een uitnodiging van de administrator van de ruimte voor nodig, maar het is ook mogelijk dat je via een uitnodiging van een intern lid in een room kunt komen. De exclusiviteit kan dus worden gewaarborgd om een bepaalde ruimte kwalitatief te houden.
De voordelen van Clubhouse voor je webwinkel
Hierboven hebben we besproken wat Clubhouse zoal inhoudt, maar dan weet je natuurlijk nog niets over de voordelen.
Het is nieuw
Een belangrijk punt van Clubhouse is dat het nieuw is. En nieuwe zaken zijn altijd interessant, want een mens is zo ingesteld. Een mens wil graag zaken ontdekken. Dat is overigens een leuk verschijnsel met veel zaken in het leven. Je hebt ongetwijfeld wel eens van de term: hype gehoord. Door de tijd zijn er zeer veel verschillende hypes geweest. Daarbij kun je denken aan het sparen van flippo’s, pokemonkaarten, postzegels en nog veel meer. In het begin is er altijd een zeer grote groep mensen waarvan er velen zijn die het interessant vinden. Na verloop van tijd is er dan nog een kleine groep over; de echte diehards fans. Clubhouse heeft nu nog veel potentie omdat het zeer nieuw is en daarom kun je daar als eigenaar van een webwinkel ook van profiteren. Maar daar gaan we later nog wat dieper op in.
Clubhouse richt zich op meer persoonlijk contact
Het probleem van de huidige sociale media is dat er weinig sprake is van persoonlijk contact. Dat is ook één van de redenen waarom er een vervelende sfeer op verschillende sociale media kan heersen. Er is namelijk vaak sprake van een zogenaamde Babylonische spraakverwarring. Soms zijn er bijvoorbeeld mensen die iets ironisch bedoelen, terwijl anderen het interpreteren als serieus. Dit heeft vaak als tragisch gevolg dat er miscommunicaties ontstaan en in veel gevallen ook flinke ruzies. Bij Clubhouse is dat gelukkig niet het geval, want bij Clubhouse hoor je elkaar en ben je dus niet alleen maar naar elkaar aan het typen. Er is dan sprake van meer persoonlijk contact. Je hoort elkaar en dan hoor je ook een bepaalde toon in de stem. Hierdoor begrijp je elkaar beter.
Een soort uitbreiding van Podcasts
We leven in een tijdperk waarin podcasts zeer populair zijn. Een podcast is eigenlijk een lang interview-format waarbij er van te voren weinig is afgesproken. Je krijgt dan een spontaner gesprek. Het probleem bij de huidige talkshows op televisie, is dat alles van te voren al vastgesteld is. Vaak zijn de gesprekken maar tien minuten, maar er zijn dan ook nog voorgesprekken zodat de gast weet wat er te verwachten valt qua vragen. Dit geeft een zeer geregisseerd beeld weer en daar zijn steeds meer mensen klaar mee. Daarom zijn er tegenwoordig zeer veel podcasts, waar de gesprekken soms een uur duren en veel spontaner en leuker zijn. Het brengt meer menselijkheid met zich mee.
In principe is Clubhouse een soort verlengde versie van de podcast. Het is namelijk eenzelfde concept, alleen is er dan geen begin en eindtijd. Het is dus in principe nog losser van een Podcast en het is helemaal live. Het is alsof je letterlijk erbij bent. Dat is een fijn gevoel, want in deze tijden hebben we elkaar harder nodig dan ooit.
Een ruim aanbod aan onderwerpen
In de Westerse samenleving hebben we gelukkig de luxe dat veel mensen bovenaan de Pyramide van Maslow zitten. Dat betekent dus dat wij op zoek kunnen gaan naar zingeving, omdat onze primaire behoeften voor het grootste deel al zijn voorzien. Bij Clubhouse is er veel ruimte voor zelfontwikkeling, want er is sprake van een ruim aanbod aan onderwerpen. Ben je bijvoorbeeld geïnteresseerd in de politiek? In dat geval zijn er veel Clubrooms voor jou, maar ook over vele andere onderwerpen.
Clubhouse koppelen aan je webwinkel?
Als jij een webwinkel hebt, dan kan het een slim idee zijn om Clubhouse daaraan te koppelen. Misschien heb je daar nog geen beeld bij, dus we zullen bespreken op wat voor manieren jij dit kunt toepassen.
Room beginnen om over producten te praten
Als jij de eigenaar van een webwinkel bent en je hebt nieuwe producten gelanceerd, dan kan het leuk zijn om daar met een kenner over te praten. Je kunt dan eventuele klanten enthousiast maken voor een bepaald product, met als voordeel dat ze wellicht meer zin krijgen om het product aan te kopen. Of je kunt bijvoorbeeld iets vertellen over de geschiedenis van een bepaald product.
Natuurlijk is het niet leuk om hier in je eentje over te praten, dus het kan dan leuk zijn om gastsprekers uit te nodigen. Mensen die verstand hebben van een bepaald product en er dan meer over kunnen vertellen. Uiteraard moet het er niet allemaal te dik bovenop liggen. Het moet geen pure reclame zijn, maar juist interessante thema’s bespreken. Dat is de beste manier om klanten naar je toe te trekken, dus maak daar dan ook gebruik van.
Interactief met klanten aan de slag
Je kunt er ook voor kiezen om interactief met je klanten aan de slag te gaan. Met andere woorden: je start een community met je klanten. Klanten vinden het fijn om een vaste, betrouwbare webwinkel te hebben alwaar ze regelmatig verschillende spullen aankopen. Door de interactie met klanten op te zoeken, is de kans groot dat jij ze als webwinkel eigenaar gemakkelijker aan je verbindt. Je kunt bijvoorbeeld een vaste klant uitnodigen om een gesprek met je te voeren. Die kan dan vertellen over zijn ervaringen met de webwinkel. Bovendien kun je ook leuke prijzen weggeven. Dat is namelijk ook een manier om klanten naar je toe te trekken.
Uiteraard is alles afhankelijk van het soort webwinkel dat jij hebt, daarom hebben we hierboven vooral wat algemeenheden besproken. Maar als je bijvoorbeeld een kledingwinkel hebt, kun je een stijlexpert uitnodigen die komt vertellen over de laatste modetrends. Verkoop je sieraden? In dat geval kun je bijvoorbeeld tips geven over hoe je de sieraden schoon kunt houden en zo zijn er nog veel meer specifieke situaties waar je aan kunt denken.
Als laatste tip willen wij je nog meegeven: als je iets met Clubhouse voor je webwinkel wil doen, dan kun je er beter zo snel mogelijk mee beginnen. Anders is de kans groot dat de hype voorbij is en het veel minder bezoekers trekt. Stap dus op het juiste moment in!
Wil jij ook meer klanten? In Magnetic Marketing help ik je om jouw webshopmarketing magnetisch te maken, zodat klanten aantrekken makkelijk en leuk wordt. Ontdek of dit programma is wat jij nodig hebt.