Nieuwe btw-regels voor webwinkels die verkopen aan EU-landen

Door de toenemende globalisering worden mensen over de wereld op een steeds intensievere manier met elkaar verbonden. We kunnen binnen een dag van de ene kant naar de andere kant vliegen en we kunnen ook gemakkelijk online aankopen doen, waarbij pakketjes uit China, India of Amerika binnen een week bij ons op de deurmat liggen. Binnen de landen van de Europese Unie zijn hierover afspraken gemaakt, zodat e-commerce binnen Europa makkelijk en soepel kan verlopen.

Per 1 juli van dit jaar, 2021, zullen er echter andere btw-regels ingaan voor webwinkels die in EU-landen online producten verkopen. Welke nieuwe regels zullen er vanaf deze datum gelden en in welk opzicht is dit een verandering ten opzichte van de oude regels? En wat betekent deze verandering voor jou als webwinkel eigenaar?

Huidige btw-regels webwinkels

Er zijn belangrijke btw-regels waar online verkopers zich aan moeten houden wanneer zij producten verkopen binnen Europa.

Omzetdrempel

Een belangrijke regel is de omzetregel. Dit betekent dat voor online ondernemers in ieder land een omzetdrempel geldt. Bij overschrijding van deze drempel wordt het btw-tarief van het desbetreffende EU-land gerekend aan de online verkoper die in dat land actief is. Zo bedraagt deze drempel in België bijvoorbeeld 35.000 euro.

Wanneer een Nederlandse ondernemer in totaal meer dan 35.000 euro heeft verdiend met verkopen aan particulieren in België, dan worden de leveringen belast met de Belgische btw. Deze drempel verschilt op dit moment per EU-land. Door deze huidige regel moeten ondernemers in andere EU-landen een btw-nummer aanvragen en daar btw-aangifte doen.

Controle

Vanwege de omzetdrempel, zoals hierboven beschreven, kost het veel moeite om de naleving van deze regel te controleren. Er moet namelijk bijgehouden worden welke ondernemer de omzetdrempel overschrijdt, waarbij btw-nummers aangevraagd moeten worden en het lokale btw-tarief gerekend moet worden. Dit moet overigens voor ieder land apart gebeuren.

Nieuwe btw-regels webwinkels

Vanaf 1 juli 2021 zal de omzetdrempel vervallen per EU-land, waardoor online verkopers zich aan een gemeenschappelijke regel moeten houden. Alle drempelbedragen voor verkopen naar andere landen per EU-land komen te vervallen. Er wordt in plaats daarvan een universeel drempelbedrag van 10.000 euro gerekend voor ieder EU-land waar jij als webwinkel eigenaar producten aan verkoopt. Dit bedrag is veel lager dan de omzetdrempels die nu gelden. Voor bedragen lager dan 10.000 euro moet je je dus houden aan de Nederlandse btw en daarboven gelden de btw-tarieven van het land waar jouw goederen naartoe gaan. Globaal gezien, zijn er drie veranderingen voor webshops die verkopen aan andere EU-landen:

  1. Een stuk meer webshops moeten vanaf 1 juli btw-aangifte doen en btw afdragen in andere landen uit de Europese Unie.
  2. Dropshipping webshops die prijzen lager dan 22 euro rekenen, moeten per 1 juli btw gaan betalen. De btw-vrijstelling voor dit soort bedrijfjes vervalt.
  3. Platforms waar ondernemers online verkopen doen, moeten in een aantal gevallen btw af gaan dragen.

Waarom?

De Europese Unie heeft deze verandering van regelgeving voor e-commerce opgesteld, omdat ze een gelijk speelveld willen creëren voor online ondernemers van binnen en buiten de EU. Ook willen ze de btw-regelgeving moderniseren en het universeler maken. Dit doen ze door btw te heffen in het land waar producten worden geleverd, ongeacht waar deze producten vandaan komen. Daarnaast blijven kleine ondernemingen die onder het bedrag blijven, vrijgesteld van de verplichting om btw te betalen in andere landen van de EU.

Voor wie?

De nieuwe regels omtrent btw gelden voor iedere online ondernemer die vanuit een land in de Europese Unie producten of diensten verkoopt aan particulieren in een ander EU-land. Er wordt gekeken naar de omzet van goederen die zich al in de EU bevinden en waarvan door de verkoper zelf de verzending geregeld wordt. Ook is de regel alleen van toepassing op jouw webshop wanneer jouw bedrijf een totale omzet heeft hoger dan 10.000 euro per jaar.

Verkopers die onder dit bedrag blijven, kunnen zich aan de Nederlandse btw houden. Echter, dit betekent niet dat er geen andere regels zijn in de EU-landen waaraan zij producten leveren, waarmee ze te maken krijgen.

De OSS-regeling

Doordat de nieuwe regelgeving een gelijke streep trekt voor iedere online ondernemer die binnen de EU producten verkoopt, is er ook een nieuw systeem nodig om btw-aangifte in te kunnen dienen. Dit zal via de OSS-regeling gaan, wat staat voor One-Stop-Shop. Daarnaast kun je ook nog btw betalen aan andere landen via een lokaal btw-registratie systeem.

Door deze OSS-regeling hoef je als ondernemer niet langer te voldoen aan de factuurvereisten van ieder EU-land waaraan je goederen aflevert. De regeling wordt ook wel het éénloketsysteem genoemd en vervangt de huidige MOSS-regeling.

Wie mogen hiervan gebruikmaken?

Wanneer je van de MOSS-regeling gebruikmaakt, mag je vanaf 1 juli uiteraard je btw-aangifte doen via het éénloketsysteem. Dit mag daarnaast voor iedere onderneming die boven het drempelbedrag, 10.000 euro, omzet per jaar komt. Ook mag een ondernemer de verschuldigde btw aangeven via het OSS-portaal van de Nederlandse Belastingdienst. Hiervoor heb je wel een btw-registratie in het andere EU-land nodig.

Ondernemers die diensten in een ander EU-land verrichten, mogen ook van de OSS-regeling gebruikmaken, mits ze boven het doelgedrag uitkomen. Denk hierbij aan een Nederlandse schilder die een huis in België schildert. Echter, afgedragen btw in een ander EU-land kan niet via het éénloketsysteem teruggevraagd worden. Hiervoor kan een apart verzoek ingediend worden bij de Nederlandse Belastingdienst.

Veranderingen voor jou als webwinkel eigenaar

Wanneer de nieuwe regeling van toepassing is voor jouw bedrijf doe je er verstandig aan te checken wat dit precies inhoudt. Een aantal zaken zullen veranderen.

Belastingplicht

Door de nieuwe regeling zal er een andere belastingplicht gelden. Er wordt namelijk van online ondernemers gevraagd btw-aangifte te doen per EU-land waar producten worden verkocht. Wanneer je opereert in meerdere landen in de Europese Unie kun je dit doen via het éénloketsysteem. Tussen 1 april en 30 juni dien je jouw onderneming aan te melden bij dit nieuwe systeem van de Belastingdienst. Het gaat in voor de aangiftes van het derde kwartaal, van juli tot en met september dus.

Administratie

Het is belangrijk de administratie op orde te hebben wanneer je btw-aangifte doet. Op deze manier weet je hoeveel je verschuldigd bent en in welk land. De boekhouding moet dus enigszins aangepast worden en ook de boekhoudsoftware kan veranderd moeten worden. Ga dus vooral even na of dit voor jou moet veranderen of niet. Zo kom je niet voor onnodige verrassingen te staan.

Prijsstelling

Wanneer de btw-percentages voor jouw producten veranderen, is het verstandig de prijzen die jij vraagt te heroverwegen. Misschien worden jouw huidige prijzen wel minder aantrekkelijk of maak je er minder winst door.

Toepassing btw-percentages

Veel online verkopers stemmen hun verkoopprijzen liever af op het land waar hun producten verkocht worden en dus ook op de btw-percentages die daar van kracht zijn. Wanneer dit percentage hoger is, zal de productprijs ook hoger zijn. Om dit op de juiste manier te regelen, is het handig als jouw e-commerce platform variabele prijzen als optie heeft. Wanneer dit goed geautomatiseerd wordt, kun je veel moeite besparen en tegelijkertijd zo veel mogelijk winst maken.

Gratis webinar

Wanneer je nog niet bekend bent met de nieuwe regels en onzeker bent over de manier waarop jij je als webshop eigenaar zult moeten aanpassen, kun je ook deelnemen aan de gratis webinar van de Belastingdienst. Hier zal alles voor Nederlandse webshopondernemers uitgebreid uitgelegd worden, zodat jij je goed kunt voorbereiden en een transitie naar het nieuwe systeem soepel verloopt.

Gevolgen van de nieuwe invoerregeling

De wijziging vanaf 1 juli heeft grote gevolgen voor webshops die vrij goedkope producten verkopen rechtstreeks van leveranciers buiten de EU naar klanten binnen de EU. Hier vallen dropshipping ondernemingen bijvoorbeeld onder, welke als tussenpersoon optreden.

Gevolgen dropshipping webshops

Veel dropshipping webshops bieden producten aan van minder dan 22 euro, waarbij douanekosten voor klanten worden voorkomen. Door de huidige regels konden deze webshops lage prijzen rekenen, doordat ze geen btw hoefden te rekenen. Dit kan echter niet meer met de nieuwe regels, aangezien de btw-vrijstelling vervalt. De consument is degene die hiervoor uiteindelijk gaat betalen.

Gevolgen consumenten

Consumenten zullen vanaf 1 juli moeten oppassen voor niet-EU leveranciers die de btw zullen afwentelen op de koper. Wanneer je als consument dan iets koopt, ga je betalen voor de douanekosten. Deze kosten omvatten de btw, de inklaringskosten en eventueel ook de invoerrechten. Deze kosten kunnen op de volgende manier flink oplopen:

  • BTW: door de nieuwe regel zal 21 procent extra gerekend worden voor een pakketje, zelfs wanneer dit pakketje slechts 22 euro of minder kost.
  • Inklaringskosten: dit zijn kosten die een vervoerder van pakketten rekent, zoals DHL en PostNL, voor het afhandelen van de inklaring. Denk hierbij aan het doen van douaneaangifte, kosten van de douanerechten en de administratieve afhandeling en andere heffingen.
  • Invoerrechten: voor goederen die duurder zijn dan 150 euro moeten ook nog invoerrechten betaald worden. Op de site van de Belastingdienst kunnen de tarieven hiervoor gevonden worden.