De basis van voice search voor webshops
Voice search is een steeds belangrijker begrip aan het worden. Misschien heb je het al voorbij zien komen in artikelen of bijvoorbeeld op LinkedIn. Toch weten veel mensen nog niet wat het is, en waarom het zo cruciaal is voor webshops.
Na het lezen van dit artikel weet je wat voice search is, waarom het de toekomst is, en wat voor kansen voice search biedt. Tevens ga ik je uitleggen wat je precies kunt doen om jouw webshop “voice proof” te maken.
Wat je gaat leren
- Wat voice search is
- Hoe voice search werkt
- Wat smart devices zijn
- Wat digitale assistenten zijn
- Waar bezoekers voice voor gebruiken
- Waarom voice zo belangrijk is voor e-commerce
- Waarom je voice control moet gebruiken
- Verschillende technieken en strategieën die jij kunt gebruiken
Wat is voice search?
Voice search, de naam zegt het al, je zoekt met je stem ten opzichte van het traditionele typen op een toetsenbord of touchscreen.
Een simpel voorbeeld:
Je bent op zoek naar een goede glazenwasser in de buurt. Je stelt aan Siri de volgende vraag: “Wat is het beste glazenwassersbedrijf in de buurt.”.
Wanneer Siri hoort dat je op zoek bent naar een bedrijf uit de buurt, dan laat Siri alleen bedrijven zien die daadwerkelijk in jouw buurt zitten.
Hoe werkt voice search?
Je hebt jouw apparaat waar je tegen kunt praten, en de digitale assistent zet dit om naar een zoekopdracht. Het apparaat kan jouw mobiel of smart speaker zijn. Bij een digitale assistent kan je denken aan Apple’s Siri en Amazon’s Alexa. Beide digitale assistenten hebben hun voor-en nadelen en werken net iets anders. Zo kan Alexa je in heel het huis horen wanneer je haar wat wilt vragen. Bij Siri moet je dichtbij zijn.
- Het eerste wat je moet doen is de digitale assistent activeren. Bij de meeste assistenten gebeurt dit door een commando hardop te zeggen. Bijvoorbeeld door tegen je Apple telefoon te zeggen: “Hoi Siri”.
- Vervolgens kun je je vraag stellen of een commando zeggen.
- Daarna geeft de digitale assistent een antwoord. Er zijn meerdere antwoorden mogelijk, bijvoorbeeld:
- Een lijst met resultaten
- Een direct antwoord
- Een klikbaar zoekresultaat
- Als laatste kun je de resultaten bekijken, doorvragen, of een commando dat je had gegeven wordt uitgevoerd, bijvoorbeeld een app die geopend wordt.
Wat voor smart devices zijn er?
Smart devices, in het Nederlands betekent dit slimme apparaten, zijn apparaten waar jij tegen kunt praten.
Voorbeelden van smart devices zijn:
- Smartphones
- Smart Speakers
- Laptops
- Auto’s
Welke digitale assistenten zijn er?
Digitale assistenten zetten jouw spraakopdracht om naar een zoekopdracht. Er zijn een groot aantal digitale assistenten beschikbaar. Ook chatbots zoals de Watermelon chatbot zijn eigenlijk digitale assistenten Hieronder zie je de grootste digitale assistenten.
- Alexa (Amazon)
- Bixby (Samsung)
- Siri (Apple)
- Google Assistent (Google)
- Cortana (Microsoft)
Van al deze apparaten zijn alleen Siri en Google assistent in het Nederlands verkrijgbaar.
Waarvoor kun je voice search gebruiken?
Je kunt voice search voor een groot aantal dingen gebruiken.
- Voor het beantwoorden van vragen
- “Hoe oud is Bill Gates?”
- “Wat is het beste restaurant in de buurt?”
- Het openen van apps
- “Start de timer.”
- “Zet mijn wekker aan.”
- Het uitvoeren van opdrachten
- “Start de google app”
- Het kopen van producten
- “Koop mijn boodschappen.”
- “Koop een nieuw scheermesje.”
- Dingen opzoeken op het internet
- “Zoek op het internet naar kattenplaatjes.”
- Elektronische apparaten bedienen
- “Zet het koffiezetapparaat aan.”
- “Doe mijn kamerlamp uit.”
Waarom voice search zo belangrijk is voor webshops
Voice search groeit enorm snel, onderschat de potentie van voice dus niet. Hierbij zijn er twee soorten apparaten die enorm snel groeien in de hoeveelheid apparaten die er in de omloop zijn.
- Smart speakers
- Gewone apparaten die een voice functie krijgen, denk aan het besturingssysteem in de auto bijvoorbeeld.
Zo neemt de smart speaker verkoop enorm toe. De onderstaande grafieklaat dat zien.
De Google Assistant is op dit moment in zijn eentje al op 1 miljard apparaten beschikbaar. Alle apparaten bij elkaar zijn dat dus miljarden gebruikers, en een hele hoop potentiële klanten.
Verder is de spraakherkenning en de woordenschat van de voice apparaten ook steeds beter aan het worden. Zo had de apparatuur van Google in 2010 een woordenschat van 1 miljoen, in 2016 stond dit maar liefst op de 10 miljoen woorden.
Wat blijkt is dat Voice steeds beter en dus steeds toegankelijker wordt voor mensen om te gebruiken.
Voice control
Er zijn meerdere manieren om jouw webshop “voice proof” te maken. Eentje daarvan is voice control.
Voice control betekent dat jij de reis die je klant maakt op jouw webshop, in de gaten houdt. Oftewel de stappen die de klant onderneemt voordat hij zijn aankoop voltooit.
In het Engels heet de reis die je klant maakt ook wel de “customer journey”.
Customer journey
De reis die jouw potentiële klant maakt is op voice heel anders dan wanneer iemand op zijn computer een product bestelt.
Zo zullen niet alle zoekopdrachten even goed werken op voice. Denk bijvoorbeeld aan zoekopdrachten waarbij beeld toch wel gewenst is om de aankoop te doen:
- Bij het kopen van kleren
- Bij het kopen van interieur
- Bij het kopen van spullen waarbij design een rol speelt, bijvoorbeeld een mobiel hoesje.
Zo zien we dat de producten of diensten die jij verkoopt grote impact hebben op de customer journey.
Daarom is het belangrijk om eerst goed te bekijken welke producten jij verkoopt, en hoe dit de customer journey kan beïnvloeden.
Vragen beantwoorden
Als je weet welke producten je verkoopt, kun je doorgaan naar de volgende stap. Hierbij moet je bedenken wat voor vragen de potentiële klanten stellen wanneer ze zoeken naar jouw product.
Denk bijvoorbeeld aan:
- “Hoe duur is een avondje bowlen?”
- “Wat is de levertijd van een iPhone 8?”
- “Is de nieuwe Call of Duty al te koop?”
Wanneer je in kaart hebt wat voor vragen jouw klanten zullen stellen, ga je hier antwoorden op bedenken.
Vervolgens ga je deze vragen en antwoorden op jouw webshop toevoegen. Het is belangrijk om dit te doen op de relevante pagina’s. Bij een categorie pagina over telefoons ga je de levertijd van alle, en met name de nieuwe modellen, noteren.
Dit kun je doen voor alle producten, en alle vragen die je bij jouw producten kunt vinden.
Het noteren van die vragen en antwoorden geeft namelijk een grote bijdrage aan de vindbaarheid van jouw pagina’s.
Zo zullen de mensen die zoeken op: “Beschikbaarheid Sony Koptelefoon” sneller op jouw pagina terecht komen als het antwoord op hun vraag op rechtstreeks op jouw pagina te vinden is.
Gericht zoeken
Verder is het belangrijk om te kijken welke producten je aan je potentiële klanten wilt laten zien.
Bijvoorbeeld wanneer de bezoeker deze vraag stelt: “Hoeveel soorten tablets heeft Coolblue nu beschikbaar?”
Bij zulke vragen kun je een lijst met alle artikelen laten zien. Dit is niet heel efficiënt. Het is cruciaal om het zo gemakkelijk mogelijk te maken voor de (be)zoeker.
Als antwoord op de bovenstaande vraag zou het slim zijn om een aantal te geven, bijvoorbeeld: “We hebben op dit moment 50 verschillende tablets te koop.”
Vervolgens kan de zoeker aangeven naar wat voor soort tablet hij op zoek is. Jij kunt hierop inspelen door vervolgens producten te laten zien die goed verkocht worden, of producten met goede reviews.
Inspelen op herhaalaankopen
Het volgende wat je kunt doen is inspelen op verlanglijstjes en herhaal aankopen. Wanneer je een product hebt dat mensen vaak wekelijks, of maandelijks kopen kun je hier gebruik van maken.
Denk hierbij aan dingen zoals nagellak en scheermesjes. Wanneer je klanten een zeker product vaker kopen, kun je ze een melding sturen door middel van de digitale assistent.
Bijvoorbeeld: “Ben je weer toe aan nieuwe scheermesjes?”.
Wanneer daadwerkelijk behoefte hebben aan een nieuwe lading van het herhaal product kan de assistent het overnemen en bijvoorbeeld hun vorige bestelling gelijk overnemen.
Voice API toevoegen
Een voice API zorgt ervoor dat audio geconverteerd kan worden naar tekst. Dit betekent dat wanneer jouw bezoekers voice search gebruiken om te zoeken naar een bepaald product in jouw webshop, de API dit kan omzetten naar tekst. Dit zorgt ervoor dat alles soepel verloopt.
Er zijn ook alternatieven zoals Microsoft’s Bing Speech API. Toch is de Google Cloud API veruit de meest populairste. Zo is de Google Cloud Speech-to-text API heel erg geschikt voor voice search. Overweeg dus om dit toe te voegen.
Dit blog is geschreven door David van Klik Proces. Ik hoop dat je na het lezen van dit blog gelijk aan de slag kan met het implementeren van de tips. Wil je meer weten over voice search en voice control? Wil je nog meer leren over voice search? Klik dan hier om alle artikelen van Klik Proces te lezen over voice search. We hebben kort geleden een groot voice search onderzoek gedaan, dus is er is genoeg om te lezen. Ik wens je in ieder geval heel veel succes met het optimaliseren van jouw webshop voor voice.