Deze drie vragen helpen je om meer groei in je webshop te krijgen

Er is één ding dat zo’n beetje elke webshop eigenaar wil, en dat is het bedrijf laten groeien. Zodat je er een beter inkomen uit haalt, zodat je je andere baan kunt opzeggen, of omdat je financiële vrijheid wil. Groeien kan op meerdere manieren. Zoals je ongetwijfeld weet zijn er ook meerdere wegen naar Rome. Wat groei voor jou betekent én welke drie vragen jij jezelf kan stellen om meer groei in je webshop te krijgen, dat lees je in dit artikel.

Je webshop laten groeien kan op verschillende manieren

Misschien betekent groei voor jou wel dat je meer consumenten bereikt, dat je naamsbekendheid stijgt, of dat je meer impact maakt met jouw bedrijf. Dat je een verschil maakt in de wereld. Of in elk geval onder jouw doelgroep. Groei kan ook betekenen dat je meer bestellingen verwerkt en een hogere omzet hebt. Of dat klanten vaker terugkomen voor een vervolgbestelling waardoor de klantwaarde stijgt. Maar groei kan ook betekenen dat je meer winst maakt. Bijvoorbeeld door enerzijds de kosten te verlagen, en anderzijds door meer te verkopen en scherp te zijn op je marges.

Hierop heb ik afgelopen jaar met een van mijn klanten gefocust. Het resultaat was een winstmarge die met bijna 400% gestegen is ten opzichte van het jaar ervoor. Toch lekker, als je ineens een veel groter bedrag overhoudt onderaan de streep en als je bedrijf financieel stabiel is.

Stel jezelf deze 3 vragen als je je bedrijf wil laten groeien

Als je er aan toe bent om met jouw bedrijf naar het volgende level te gaan, of als je vindt dat je bedrijf op dit moment niet hard genoeg groeit, dan zijn er drie vragen die je jezelf als allereerste mag stellen. Ga hier even voor zitten. Misschien niet nu, maar plan er dan tijd voor in. In plaats van maar door te denderen is het zinvoller om even stil te staan bij waar je nou eigenlijk precies naar toe wil en hóe je dat gaat doen.

De eerste vraag:

Waar wil jij zijn over één jaar vanaf nu?

Een brede vraag, waar allerlei sub-vragen bij te bedenken zijn.

  • Hoe zie jij jezelf als ondernemer over een jaar vanaf nu?
  • Hoe staat je bedrijf er dan voor?
  • Hoeveel omzet draai je?
  • Hoeveel salaris betaal jij jezelf elke maand?
  • Hoeveel klanten heb je?
  • Hoe ziet je assortiment er uit?
  • Hoe heb je de verzending van de bestellingen geregeld?
  • Wat besteed je allemaal uit en wat juist niet?
  • Heb je een team opgebouwd of juist niet?
  • Werk je vanuit huis, of heb/huur je een pand van waaruit je je bedrijf runt?

Als alles gaat zoals jij nu hoopt, hoe ziet jouw bedrijf er dan uit over een jaar vanaf nu?

Vergelijk het eens met autorijden. Stel je hebt een date en je hebt afgesproken op een locatie waar je nog niet eerder geweest bent. Dan is het wel handig om een adres in je navigatiesysteem in te kunnen voeren. Zodat je netjes volgens planning op de juiste dag en tijd op de juiste plek arriveert, waar je date staat te wachten. Als je je bestemming niet zou weten, dan zou je niet weten hoe je moest rijden. Hoe groot is dan de kans dat je ooit op tijd op de juiste plek aankomt?

Zo werkt het ook met doelen stellen in je bedrijf. De kans dat je bereikt wat je graag wil, wordt 100 keer groter als je eerst precies definieert wát het dan precies is dat je wil bereiken. Natuurlijk kun je ook een tienjarenplan maken. Maar begin eens bij één jaar vanaf nu. Een jaar is kort genoeg om het te kunnen overzien, en lang genoeg om goede resultaten te kunnen behalen.

Wat heb je te doen om op die bestemming te komen?

Deze vraag voelde je misschien al aankomen. Want als je weet waar je over één jaar vanaf nu wil zijn, dan is de volgende stap om te bepalen wát je dan precies te doen hebt om daar te komen. Welke stappen moet jij gaan zetten? Welke acties moet je ondernemen? Moet je meer aan marketing gaan doen? En welke kanalen wil je dan inzetten? Hoe zit het met de conversie in je webshop? Valt daar nog wat te verbeteren. En kan die klantwaarde misschien ook nog wat omhoog?

Er zijn altijd talloze knoppen waar je aan kunt draaien om je bedrijf te laten groeien. Het is aan jou om te bepalen welke van die knoppen het meeste rendement opleveren. Vind je dat lastig, schakel dan een coach in of sluit je aan bij de e-commerce mastermind. Dit is precies waar ik in elke sessie met mijn klanten naar kijk.

Sla deze stap in elk geval niet over. Ook zonder plan zal je uiteindelijk vast wel een keer op je bestemming aankomen, maar dan doe je er veel langer over dan nodig is en maak je fouten die makkelijk te voorkomen waren. Als jouw webshop een hobbyproject is, dan vind je het wellicht niet erg om een beetje te freewheelen. Maar wil je de kortste weg naar het behalen van jouw doelen, dan heb je een goed doordacht plan nodig.

Wat heb ik nodig om mijn plan uit te voeren en mijn doel te behalen?

Dit is de derde vraag die je jezelf mag stellen. Ik stel deze vraag ook wel eens in een vragenlijst als ik doelgroep onderzoek doe. Ongeveer een derde van de deelnemers vult dan in ‘ik heb klanten nodig’. En hoewel dat wel de essentie is van het succesvol opschalen van je webwinkel, wil ik je toch uitnodigen om eens wat dieper na te denken. Want wat heb je dan precies nodig om die klanten te krijgen? Wat heb je precies nodig om de omzet te maken die je jezelf als doel gesteld hebt?

Om naar je date te gaan heb je een auto nodig, of een fiets, of een buskaartje. Je zou ook een taxi kunnen bestellen. Er zijn altijd meerdere opties, de ene wat voordeliger, sneller of slimmer dan de andere. Als je met de auto gaat heb je ook nog een rijbewijs nodig, en benzine, en wellicht een navigatiesysteem. Zonder al deze dingen kom je niet – of in elk geval veel lastiger – op de plek van bestemming.

Als we dit vertalen naar je bedrijf, wat heb jij dan nodig om over een jaar je doel te behalen? En om het plan dat je daarvoor gemaakt hebt uit te kunnen voeren? Wellicht heb je een goed marketingplan nodig, of een beter converterende website, of e-mailfunnels waarin je verlaten winkelwagens terughaalt. Misschien is een spaarprogramma wat jij nodig hebt, of de software om abonnementen aan te kunnen bieden. Ik kan hier natuurlijk honderd dingen opnoemen…

Wat ik ook vaak hoor van webshop eigenaren is dat ze meer tijd nodig hebben. Bijvoorbeeld om een nieuw marketingkanaal eigen te maken. Of misschien kom je tot de conclusie dat je nog kennis mist op een bepaald vlak. Over hoe je een goed marketingplan maakt bijvoorbeeld, of over hoe je productteksten schrijft die ook echt klanten opleveren. Of misschien heb je juist een coach nodig die met je meekijkt en feedback geeft. En die je een schop onder je kont geeft als je dat nodig hebt.

Maak die inventarisatie eens voor jezelf. Wat heb jij precies nodig om jouw plan uit te kunnen voeren en over een jaar je doelen te behalen? Wat mist er nu nog?

Blik van buitenaf op jouw webshop

Vind je het fijn om hier een keer met ons over te sparren, dan mag je altijd gratis en vrijblijvend een strategiesessie inplannen. We hebben elke week een aantal plekken in onze agenda openstaan hiervoor. In een strategiesessie kijken we samen waar je nu staat, waar je naar toe wil en wat je dan nodig hebt om daar te komen. Uit ervaring weet ik bovendien dat elke ondernemer blinde vlekken heeft voor zijn eigen bedrijf. Een blik van buitenaf kan dan heel veel helderheid geven.

Bonusvraag: Wat is de eerstvolgende stap die jij nú gaat zetten?

Het hebben van een doel en een plan is geweldig natuurlijk, maar dat alleen is nog niet voldoende om van jouw bedrijf een groot succes te maken. Het gaat pas voor je werken als je ook daadwerkelijk in actie komt en je plan gaat uitvoeren. Dus wat is de eerste stap die jij vandaag nog kunt zetten om je webwinkel te laten groeien?

Wellicht is dat het inplannen van die strategiesessie, of dat je je cijfers gaat analyseren zodat je precies ziet aan welke knoppen je te draaien hebt. Wat wordt jouw eerste stap naar een succesvol(ler) bedrijf?

Let’s go!