Dropshipping: wat is het en hoe begin je er mee?

De afgelopen jaren heeft dropshipping in de e-commercebranche sterk aan populariteit gewonnen, ondanks dat het fenomeen zo nu en dan negatief in het nieuws komt. Maar wat is het nou precies? Is die negativiteit terecht en hoe zet je zelf een succesvolle dropship business op? Dat en meer lees je allemaal in dit artikel. Een deel van onze klanten runt hun webwinkel op deze manier, en zelf hebben we in het verleden ook een dropshipping webwinkel gehad. Dit maakt dat we er veel over te vertellen hebben. Maar we beginnen bij het begin:

Wat is dropshipping eigenlijk?

Er is sprake van dropshipping wanneer een producent, groothandel of leverancier de producten rechtstreeks naar je klant stuurt, zodra deze een bestelling geplaatst heeft. Als webshop eigenaar hoef je het hele proces van het inpakken en verzenden van de bestelling dus niet zelf te regelen. Dit betekent ook dat je als dropshipper dus geen eigen voorraad hebt, wat zowel tijd als kosten en ruimte scheelt. Dit laatste is een van de belangrijkste redenen dat ondernemers tegenwoordig kiezen voor dropshipping.

Voordelen van dropshipping

Geen voorraad meer bijhouden en geen last van kapitaalvernietigende restpartijen. Ideaal. Het geeft je een grote mate van flexibiliteit. Wil je op vakantie? Geen probleem, de bestellingen kunnen gewoon door blijven lopen. Wil je ergens vanaf een tropisch eiland werken en je producten toch vanuit Nederland (of België) laten verzenden? Kan allemaal. De leveringen lopen immers via de groothandel of leverancier en niet via de webwinkel zelf. Ook fijn als je een keer ziek of verhinderd bent, je orders worden gewoon verwerkt.

Dropshipping bespaart je tijd

Dropshipping biedt meerdere voordelen, zoals hierboven genoemd dat je geen eigen voorraad hoeft aan te houden en niet zelf de logistiek hoeft te regelen. Dit levert je natuurlijk ook veel tijdswinst op. Voorraadbeheer valt volledig weg, je staat geen pakketjes in te pakken en hoeft deze ook niet meer weg te brengen. Dit geeft jou meer ruimte voor zaken als marketing en klantenservice. Taken die ervoor zorgen dat je bedrijf gaat groeien. Dropshipping kan dus een mooie manier zijn om je bedrijf snel te laten groeien, zonder dat je al meteen een heel team nodig hebt.

Geen groot startkapitaal nodig

Ondanks dat je voor een webwinkel niet direct een bedrijfspand nodig hebt, heb je wel wat startkapitaal nodig. Ga maar na: je hebt een webshop nodig, moet aan marketing doen en hebt wat administratiekosten. Een groot deel van het startkapitaal is doorgaans nodig voor het opbouwen van een voorraad. Maar niet bij dropshipping: daar vallen die kosten volledig weg, waardoor je met heel weinig middelen je eigen bedrijf kunt starten én succesvol kunt maken.

Nadelen van dropshipping

Als het goed is zorgt de dropshipper ervoor dat bestellingen uit jouw webshop goed aankomen bij de klant. Wel is het zo dat eventuele klachten alsnog bij jou terecht komen. Dit is een nadeel van dropshipping. Stel je voor dat een levering niet goed is aangekom0en. Aangezien de klant zaken doet met jou, ben jij verantwoordelijk. In Nederland is het vaak mogelijk om de schade aan producten te verhalen op de leverancier. Dit wordt echter een stuk lastiger wanneer de dropshipper gevestigd is aan de andere kant van de wereld. In dat geval is de kans aanwezig dat je door een verkeerde levering financiële schade oploopt.

Zorg dat je je leveranciers kunt vertrouwen

Een ander nadeel is dat je leveranciers moet zien te vinden die je 100% kunt vertrouwen. Toen ik mijn tweede webwinkel overnam was dat een dropship webwinkel met een leverancier in Nederland. Ik verkocht daarin biologische verzorgingsproducten op basis van arganolie. Ik had een prima werkrelatie met de leverancier en klanten waren tevreden over de levering. Totdat ik op vrijdagmiddag een e-mail ontving met de mededeling dat ze vanaf de maandag daarop voor drie weken naar hun fabrikant in Marokko zouden gaan, en dus drie weken niet konden leveren. Niet een boodschap die je graag op een vrijdagmiddag ontvangt. Zeker als je qua omzet afhankelijk bent van zo’n partij. Dat was voor mij het moment om per direct over te stappen naar een andere leverancier én met een eigen voorraad te werken. Mijn dropshipping avontuur was dus vrij snel ten einde. Wil natuurlijk niet zeggen dat ze allemaal slecht zijn.

Geen handgeschreven kaartje mogelijk

Wat ook een nadeel kan zijn, is dat je zelf meestal geen invloed hebt op hoe het pakketje voor je klant er uit ziet. Je kunt niet zomaar een extraatje of een handgeschreven kaartje toevoegen. En dat is juist een manier om je als kleinere e-commerce ondernemer op een leuke manier mee te onderscheiden. Dat mis je dus als je een dropship webwinkel hebt.

Producten die retour komen

Consumenten hebben online 14 dagen recht van retour. Dat betekent dat ze hun producten binnen 14 dagen mogen terugsturen als ze niet tevreden zijn of als ze zich om wat voor reden dan ook bedacht hebben. Dropshipleveranciers staan meestal niet te springen om deze producten terug te nemen. Dus stem dit vooraf altijd goed met hen af. Komen de teruggestuurde producten bij jou in voorraad – en wat ga jij daar dan mee doen? Of kunnen ze rechtstreeks naar de leverancier teruggestuurd worden door je klanten?

De kosten van dropshipping

Je plaatst producten van de dropshipleverancier in je eigen webwinkel. Bij het maken van die webshop en de marketing komen natuurlijk allerlei kosten kijken. Die behandelen we niet in dit artikel. We kijken nu specifiek naar de kosten om te dropshippen.

De verkoopprijs van de producten bepaal je zelf natuurlijk, al zal de leverancier je wel een adviesprijs kunnen geven. De kosten voor dropshipping bestaan doorgaans uit drie onderdelen:

  1. De inkoopprijs van de producten
  2. De verzendkosten
  3. Een bedrag voor orderafhandeling en administratie

Het grote voordeel van dropshippen is dat je de inkoopprijs van de producten pas betaalt zodra je iets verkocht hebt. Doordat dropship leveranciers vaak veel pakketten verzenden kunnen ze goede deals maken met verzendpartijen. Daar heb jij dus ook voordeel van. Vaak zijn de verzendkosten lager dan wanneer je zelf zou verzenden. Daarnaast is er verpakkingsmateriaal nodig, de pakbon moet geprint worden en het pakketje moet worden ingepakt. Hiervoor wordt vaak een vast bedrag per order gerekend. Met deze manier van werken is het logistieke proces per saldo niet duurder dan een eigen voorraad aanhouden, zeker als je de tijd meerekent die het kost om een bestelling verzendklaar te maken. Hierdoor is het voor veel webwinkels een ideale constructie.

Of dropshippen op lange termijn ook kosten bespaart is nog maar de vraag. Dat ligt er voornamelijk aan of je in het geval van een eigen voorraad, daarvoor een ruimte zou moeten huren. Dat kan flink in de papieren lopen. Maar dropshipping is ook niet gratis. Zo’n leverancier staat niet voor de lol jouw pakketjes in te pakken natuurlijk. Deze vraagt een vergoeding voor zijn diensten. De kostenbesparing zit hem vooral in het feit dat je op deze manier nooit met restpartijen zit, of met producten die over de datum gaan. Dat is het risico van de leverancier, niet van jou.

Hoe vind je een dropship leverancier?

Goede partijen liggen helaas niet voor het oprapen. Bovendien geven webwinkels die op deze manier werken hun contacten liever niet prijs. Probeer het eens op Google. Zoek op de producten die je wil verkopen plus een zoekterm als ´dropshipping´ of ´dropship leverancier´. Je kunt ook aan je huidige leverancier vragen of deze open staat voor een dergelijke samenwerking. Misschien is dit nieuw voor hen, maar hebben ze er wel interesse in.

Bij je zoektocht naar een geschikte dropship leverancier moet je op een aantal dingen letten:

Waar is de leverancier gevestigd?

Wil je producten snel kunnen leveren, kies dan altijd voor een Nederlandse (of Belgische) dropshipleverancier. Voor iemand in China is het simpelweg onmogelijk om binnen 24 uur te leveren. Bovendien zou dat veel te hoge verzendkosten geven. En ook als er onverhoopt problemen zijn is het fijn dat je contact goed bereikbaar is.

De betrouwbaarheid

Hoe betrouwbaar is de leverancier, komt deze afspraken altijd na? Het is natuurlijk erg vervelend als je een complete webwinkel inricht en deze volledig optimaliseert, en je leverancier er vervolgens na een jaar mee stopt. Of jij biedt levering binnen 24 uur aan, maar je leverancier maakt dit niet waar. Dat kost je klanten! Of zoals ik zelf meemaakte: dat een leverancier lastminute laat weten meerdere weken niet te kunnen leveren. Maak hier dus goede afspraken over en zet die zwart op wit.

Concurrentiebeding

Het liefst ben jij natuurlijk de enige die een bepaald product of merk mag verkopen. Maar in de praktijk is er vaak veel concurrentie bij dropshippers. De leverancier is afhankelijk van wat jij verkoopt en zal daarom het risico willen spreiden door dit soort samenwerkingen met meerdere webwinkels aan te gaan. Dit vormt voor jou een nadeel, omdat je daarmee meer concurrenten hebt. Probeer daarom altijd een concurrentiebeding te regelen, waarin je bijvoorbeeld vastlegt aan hoeveel webwinkels de leverancier op deze manier mag leveren.

Hoe is de service?

Jij bent als webwinkelier gebonden aan consumentenwetgeving, je leverancier is dat niet. Daardoor zijn zij niet verplicht om retouren terug te nemen. Informeer hier altijd naar. Ook is het goed om te weten hoe klachten afgehandeld worden. T.o.v. de consument ben jij verantwoordelijk voor je webwinkel. Slechte service van de dropshipleverancier kan jou dus een slechte naam bezorgen.

De voorraad

Niks vervelender dan ‘nee’ moeten verkopen aan een klant omdat het product dat op je site staat niet meer leverbaar blijkt. Informeer dus naar de grootte van de voorraad bij je leverancier en zorg ervoor dat je altijd op de hoogte bent van producten die (tijdelijk) uitverkocht zijn. Verwijder deze direct uit je webwinkel.

De levertijden

Online shoppers zijn ongeduldig en hebben hun aankopen het liefst de volgende dag al in huis. Levertijd is daarom een belangrijk punt, waarop je je kunt onderscheiden van de concurrentie. Informeer daarom altijd naar de levertijd die jouw leverancier hanteert.

Jouw logo op het pakket

Als je op basis van dropshipping werkt, heb je maar weinig invloed op hoe het pakket er uit ziet. Erg jammer, want met een goede verzendverpakking kun je van je klant een fan maken. Soms is het wel mogelijk om een eigen pakbon toe te laten voegen, of jouw logo op de pakbon te laten zetten.

De marges

Winst maken is als het goed is een van de belangrijkste doelen van je onderneming. Anders kun je net zo goed een hobby zoeken. Zet alle kosten goed op een rijtje en bepaal de verkoopprijzen. Blijft er genoeg winst over? Als je veel orders hebt is het makkelijker om korting te regelen. Voor een beginnende webshop, met weinig orders is dit vaak niet mogelijk. Je moet eerst wat gepresteerd hebben.

Verschil dropshipping en fulfilment

We krijgen regelmatig de vraag wat nou het verschil is tussen dropshipping en fulfilment. Ondanks dat je in beide gevallen het logistieke proces uit handen geeft, zijn het echt twee verschillende dingen. Bij fulfilment heb je namelijk nog steeds een eigen voorraad nodig. Deze sla je op in het magazijn van de fulfilmentpartij en zij pakken vervolgens de pakketten in en versturen deze. Bij dropshipping werk je juist zonder eigen voorraad.

Dropshippen is geen manier om snel of gemakkelijk rijk te worden. Je geeft alleen de logistiek van je webwinkel uit handen. Verder werkt het hetzelfde als bij een webwinkel met eigen voorraad. Het is hard werken, veel tijd en/of geld investeren in marketing en de vindbaarheid van je webwinkel. Maar hard werken wordt doorgaans wel beloond. En dan kun je dankzij dropshipping genieten van een welverdiende vakantie, terwijl je klanten hun pakketjes gewoon ontvangen.

Wil jij ontdekken hoe je die consumenten vindt die staan te springen om jouw producten te kopen, zonder dat je telkens weer korting geeft? Bekijk de  Moeiteloos Meer Klanten masterclass.