Een pop-up shop openen, hoe werkt dat?

Ze bestaan al een tijdje en tegenwoordig zie je ze steeds vaker in winkelcentra: pop-up shops. Een pop-up shop is in feite niets meer dan een tijdelijke winkel. Online winkelen neemt de laatste jaren steeds meer toe. Het gevolg daarvan is dat steeds meer winkelpanden leeg komen te staan en winkelstraten uitgestorven raken. Toch biedt dit ook kansen. Voor jou als webwinkelier is het bijvoorbeeld een unieke kans om een groter publiek kennis te laten maken met de producten die jij aanbiedt.

Een pop-up store wordt vaak gestart door webwinkels en kleine zelfstandige ondernemingen. Ze maken gebruik van de leegstaande winkelpanden om na te gaan of er voldoende interesse is in de producten die zij aanbieden. Of om een andere doelgroep te bereiken met hun webshop. Met een goede voorbereiding is het niet moeilijk om een pop-up store te openen. Ook jij kunt dit!

Waarom een pop-up shop interessant is voor webwinkeliers

Een groot voordeel van de pop-up store is dat het een boost kan geven aan de bekendheid van je webshop. Mensen die niet (vaak) online winkelen maken zo op een leuke manier kennis met jouw webwinkel. Tegelijkertijd hebben de klanten van je webwinkel de kans om kennis te maken met de persoon achter de webwinkel en om de producten eens in het echt te bewonderen. De kosten voor een pop-up store zijn relatief laag. Aangezien je niet voor langere tijd vast zit aan een huurcontract, is het gemakkelijk om op te stappen wanneer het concept niet aanslaat. Daarnaast is het de ultieme kans voor jou als ondernemer om te doen wat je misschien altijd al hebt willen doen: potentiële klanten kennis laten maken met je creativiteit en je producten. En het is natuurlijk een uitgelezen kans om te bekijken of een stenen winkel iets voor je is.

Maar elk nieuw concept heeft ook zijn nadelen. Zo is een pop-up store een lokaal iets, je bereikt er slechts een relatief kleine groep mensen mee, zeker als je in een dorp of een kleine stad zit. Om deze reden is een tijdelijke winkel in de randstad wellicht interessanter dan een in een kleinere stad of een dorp.

Een pop-up shop openen, hoe pak je dat aan?

Er komt veel kijken bij het openen van een pop-up shop. Je moet met verschillende zaken rekening houden. Deze checklist geeft je houvast en vertelt precies hoe je het aan kunt pakken.

  • Ga op zoek naar een geschikte ruimte. Denk na over de plek van je pop-up shop. Kies je voor Amsterdam of geef je de voorkeur aan een kleinere stad of een dorp dichter bij huis? Zoek op internet of loop eens rond in de plaats van je keuze en bekijk daar de leegstaande winkelpanden. Kijk ook kritisch naar de winkels die er al gevestigd zijn. Verkoop je producten die ook andere winkels in de winkelstraat verkopen, dan zal je niet met enthousiasme ontvangen worden. Je zal bovendien meer verkopen als je producten aanbiedt die de anderen niet hebben.
  • Denk goed na over hoe groot je tijdelijke winkel mag zijn. Er moet voldoende ruimte zijn om al je artikelen te kunnen presenteren. Maar kies de ruimte ook niet te groot, je moet voldoende voorraad hebben om de ruimte te kunnen vullen. Daarnaast is het in een kleinere ruimte gemakkelijker om een bepaalde sfeer te creëren. Kijk goed wat je wilt uitstralen met je bedrijf en wat voor ruimte daarbij past.
  • Hoe lang wil je je tijdelijke winkel houden? Langer huren is in verhouding vaak goedkoper en het duurt ook even voordat mensen je winkel weten te vinden. Bovendien moet je een hoop regelen en is het zonde als dat allemaal voor slechts één week is.
  • Schakel je hulp in of doe je alles zelf? Je webwinkel draait natuurlijk gewoon door, pakketten moeten verzonden worden, social media moet up to dat blijven, nieuwsbrieven verzonden worden en ook je webwinkel moet bijgewerkt worden. Bedenk van te voren hoe je dat op gaat lossen. Houd ook rekening met de openingstijden van je pop-up winkel, daar moet altijd iemand aanwezig zijn. Heb je familie of vrienden die je tijdelijk kunnen helpen of moet je iemand inhuren?
  • Denk na over de inrichting van je tijdelijke winkel. Bedenk hoe je de producten aan de klant wil presenteren en denk na over de toonbank, de sfeer en decoratie van de ruimte. Een juiste sfeer zorgt ervoor dat klanten sneller tot aankoop over gaan. Houd rekening met kosten voor de inrichting en ook nu geldt: ga je alles zelf doen of schakel je hiervoor hulp in?
  • Als je kleding, modeaccessoires of schoenen verkoopt dien je er rekening mee te houden dat mensen je producten willen passen. Zorg voor pashokjes, spiegels en goede verlichting. Verkoop je schoenen, plaats dan enkele stoelen of krukjes.
  • Hoe gaan je klanten betalen? Regel een kassa of gebruik een eenvoudig maar doeltreffend geldkistje. Natuurlijk zorg je ook voor voldoende wisselgeld. Voor duurdere artikelen is een pinapparaat geen overbodige luxe, deze kun je goedkoop aanschaffen bij bijvoorbeeld Zettle by PayPal. Zorg er ook voor dat je bonnetjes kunt printen of uitschrijven. Een eenvoudig bonnenboekje werkt prima.
  • Zorg dat klanten hun aankoop gemakkelijk mee kunnen nemen. Het is verboden om mensen een gratis plastic tasje mee te geven, maar het is wel handig als je er toch een aantal hebt liggen die mensen tegen een kleine vergoeding kunnen aanschaffen. Zo kunnen je klanten hun aankopen altijd makkelijk mee naar huis nemen. Een alternatief zijn papieren tasjes. Deze zijn duurder maar mag je wel gratis meegeven waardoor je een extra service kunt verlenen. Afhankelijk van je producten kun je ook zorgen voor cadeaupapier om aankopen als cadeautje in te kunnen pakken.
  • Denk van te voren na over de promotie van je tijdelijke winkel. Verstuur persberichten naar lokale media, maak je plannen bekend via sociale media en je nieuwsbrief, schakel je netwerk in voor mond tot mond reclame, stuur flyers mee met bestellingen of verspreid deze in de stad waar je tijdelijke winkel gevestigd is. En natuurlijk vergeet je het ook niet op je website te vermelden. Zorg ervoor dat zoveel mogelijk mensen van je tijdelijke winkel af weten.

Met deze checklist is een pop-up shop ook voor jouw webwinkel binnen handbereik.

Wil jij ontdekken hoe je die consumenten vindt die staan te springen om jouw producten te kopen, zonder dat je telkens weer korting geeft? Bekijk de Moeiteloos Meer Klanten masterclass.