Een succesvolle, internationale webshop opzetten
Beheer jij een internationale webshop of heb je de ambitie om dit in de toekomst op te gaan zetten voor jouw onderneming? Dan ben je precies op de juiste plek beland! In deze blog gaan we namelijk in op wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van een succesvolle, internationale webshop. Op vele gebieden zal dit hetzelfde zijn als in Nederland, maar er zijn een aantal punten die cruciaal zijn.
De vijf belangrijkste aspecten voor een succesvolle webshop in het buitenland zijn als volgt;
- Taalversie of domein
- Zoekwoordanalyse
- Content vertalen
- Betalingen & valuta
- Verzending
Omdat we je niet met lege handen naar huis sturen zullen we voor elk punt bruikbare informatie geven waar je (gedeeltelijk) zelf mee aan de slag kan. Wil je het écht goed voor elkaar hebben dan zal je voor sommige onderdelen toch een andere partij moeten inschakelen. Waarom dit belangrijk is en waarom wij dit aanraden lees je verderop in dit artikel.
Taalversie of domein
Om ervoor te zorgen dat jouw internationale klanten zich wegwijs kunnen maken in jouw webshop is het natuurlijk belangrijk dat zij begrijpen wat waar staat. Het hangt er vanaf welk land je target, maar het is dus zaak dat jouw website vertaald wordt in de taal die jouw potentiële klant spreekt. Om dit te realiseren zal je allereerst een keuze moeten maken;
- Wil ik dezelfde webshop behouden en aanbieden in de betreffende taal?
- Of wil ik een nieuwe webshop registeren op de landcode van het land en deze optimaliseren voor de betreffende taal/regio?
Welke optie je ook kiest, beiden kunnen werken. Het zijn de voor- en nadelen die afgewogen moeten worden, en, de beschikbare tijd en het budget.
Voor- en nadelen andere taalversie
Wanneer je ervoor kiest om dezelfde webshop te behouden en deze in een andere taalversie aan te bieden zijn er een aantal voordelen;
- Je behoudt de opgebouwde sterkte van het domein
- Alles op één domein
- Goedkoper dan meerdere domeinen
Natuurlijk brengt deze keuze ook enkele nadelen met zich mee;
- Als de server eruit ligt is de webshop van beide landen offline
- Geen lokale optimalisatie
Voor- en nadelen nieuwe webshop op landcode
Een nieuwe webshop registreren brengt ook zo zijn voordelen met zich mee;
- Landextensie van betreffende land te gebruiken » dit schept vertrouwen bij de klant (bv. jouwwebshop.de of www.jouwwebshop.it)
- Volledig te optimaliseren/lokaliseren voor het betreffende land
- Webshop op andere server
- Google waardeert (vaak) binnenlandse websites relevanter dan buitenlandse websites in de zoekresultaten
Echter zijn er ook nadelen aan verbonden;
- Dubbele hostingkosten (NL & buitenlandse webshop)
- Optimaliseren/lokaliseren kost meer tijd
Allereerst is het dus belangrijk dat je een keuze maakt uit één van bovenstaande opties. Budget en tijd zullen hier een grote rol in spelen. Daarnaast natuurlijk ook je ambities. Wanneer je de keuze hebt gemaakt is het tijd om onderzoek te doen naar het zoekgedrag van jouw potentiële klanten. Dit doen we door middel van een zoekwoordanalyse.
Zoekwoordanalyse
Bij het opzetten van jouw Nederlandse webshop heb je ongetwijfeld nagedacht over op welke zoektermen je gevonden wilt worden. In principe ga je nu hetzelfde doen, maar dan voor het land waarin jij wilt gaan verkopen.
In de zoekwoordplanner van Google kan je aangeven welk land en in welke taal je wilt zoeken. Vertaal de zoektermen van je Nederlandse webshop naar de betreffende taal en voer deze in de zoekwoordplanner. Deze geeft je dan de geschatte maandelijkse zoekopdrachten voor deze term en een indicatie van de concurrentie.
Let op! Zorg ervoor dat de vertalingen van jouw zoektermen ook daadwerkelijk hetzelfde betekenen in het Nederlands als in de betreffende taal. Je wilt natuurlijk geen verwarring en onduidelijkheden creëren bij jouw nieuwe, potentiële klanten.
Content vertalen
Je hebt een keuze gemaakt voor een andere taalversie of een nieuwe webshop en hebt de focus zoektermen bepaald. Dan is het nu tijd om de content van jouw website te gaan vertalen!
Of je nou gekozen hebt voor een andere taalversie van jouw webshop of een nieuwe webshop, in beide gevallen is het zeer aan te raden om de vertalingen over te laten aan een professioneel vertaalbureau. Dergelijke vertaalbureaus werken namelijk vaak met native speakers; personen waarvan de betreffende taal hun moedertaal is. Zij zijn namelijk volledig op de hoogte van de cultuur, de gewoonten en het woordgebruik van jouw doelgroep.
Dit zorgt er niet alleen voor dat jouw content 100% correct vertaald wordt, maar ook dat de boodschap goed overkomt. Gebruik vooral géén Google Translate, dit zorgt namelijk vaak voor een platte of letterlijke vertaling. Hierdoor komt jouw boodschap misschien niet goed over en/of kan het als te direct opgevat worden en afschrikkend werken.
Betalingen & valuta
Je wilt natuurlijk dat je klanten kunnen betalen voor de producten en/of diensten die jij verkoopt. Net als in de Nederlandse webshop is het aan te raden om verschillende betalingsmogelijkheden aan te bieden. Zo geef je de klant zelf de keuze. De betalingsmogelijkheden die we het meest terugzien bij webshops die internationaal actief zijn;
- Achteraf betalen (bv. AfterPay in Nederland)
- MasterCard & Visa
- PayPal
Dit zijn in principe de algemene betalingsmogelijkheden waar elk persoon ter wereld gebruik van kan maken (achteraf betalen verschilt per land). Daarnaast zou je er nog over na kunnen denken om land specifieke betalingsmogelijkheden te implementeren. Denk bijvoorbeeld aan SOFORT (populair in Duitsland) of Bancontact (populair in België). Dit schept vertrouwen bij de klant en daarom is hij/zij eerder bereid om tot aankoop over te gaan.
Zorg er daarnaast ook voor dat de getoonde bedragen in jouw webshop overeenkomen met de betreffende valuta van dat land. Dit is in de meeste gevallen de Euro, maar dit kan natuurlijk verschillen.
Verzending
Wanneer een klant producten in jouw webshop bestelt is het tijd om deze te verzenden. Voor de bestellingen binnen Nederland maak je hoogstwaarschijnlijk gebruik van PostNL of DHL. Maar wist je dat deze verzendpartijen ook jouw internationale pakketten kan bezorgen? Dit kost uiteraard wel wat meer (hangt af van formaat en gewicht) dan een pakket versturen binnen Nederland.
Een pakket versturen naar het buitenland vraagt in sommige gevallen om wel wat meer documenten dan in Nederland. Ook hangt dit af van het soort producten dat je wilt gaan versturen. Zorg er dus voor dat ook alle documenten correct zijn vertaald! Voor vragen over welke documenten e.d. je eventueel nodig hebt kan je het beste contact opnemen met de verzendpartij of een jurist, gespecialiseerd in transport.
Twijfel dus niet langer om de stap naar het buitenland te maken en neem vandaag nog contact op met een professioneel vertaalbureau om vrijblijvend te sparren!
Dit artikel is geschreven door Rodney te Wierik van ForResult – online marketing partner.
Is dit het moment om jouw webshop te starten? Leer hoe je jouw webshop online zet én direct de eerste klanten trekt. Zonder gedoe, in duidelijke stappen. Meer info >>