Groeien met je webwinkel, zo doe je dat!
Ik heb het al vaker gezegd, het openen van een webwinkel is helemaal niet zo moeilijk. Je kiest je software, gaat producten inkopen, even bij de Kamer van Koophandel op bezoek en je kunt gaan verkopen. Maar het succesvol maken van je webwinkel – en daarna – het laten groeien van je webwinkel is helemaal niet zo gemakkelijk. Er zijn zoveel webwinkels dat er maar weinig branches zijn waar je de concurrentie zonder enige moeite kunt verslaan. Waar je zonder problemen hoog in de zoekresultaten terecht komt. Je zal dus hard moeten werken om je webwinkel te laten slagen.
Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om je webshop te laten groeien:
Je assortiment uitbreiden
Bijvoorbeeld door het verbreden van je collectie. Verkoop je nu tassen, neem er dan koffers bij, of wellicht sieraden. Kijk welke producten passen bij je huidige aanbod en je doelgroep. Ik zie wel eens webwinkels die zowel sieraden als woonaccessoires verkopen. Dan maak je het jezelf ontzettend moeilijk omdat je je dan met alles wat je doet op verschillende doelgroepen moet richten. Veel makkelijker is het om heel specifiek te zijn in je aanbod en je doelgroep.
Je kunt ook uitbreiden in de diepte. Bijvoorbeeld door meer merken in je webwinkel op te nemen, of meer kleuren en uitvoeringen van je producten. Zo kun je een specialist in jouw branche worden. Jij hebt alles van een bepaald merk bijvoorbeeld. Of alle merken, uitvoeringen en varianten van een bepaald product. Dit maakt je marketing een stuk eenvoudiger.
Meer investeren in marketing
Door simpelweg meer bezoekers te trekken zal je webwinkel gaan groeien. Dit hoeven niet per se betaalde advertenties te zijn, ook het versturen van persberichten, zoekmachine optimalisatie, bloggen, social media en e-mailmarketing zorgen voor een toename aan bezoekers. Daarnaast zijn betaalde advertenties en bijvoorbeeld retargeting zeker de moeite waard om te overwegen als je wilt groeien met je webwinkel.
Nieuwe markten aanboren
Verkoop je nu alleen online, overweeg dan eens deelname aan een (tijdelijke) shop-in-shop om je webshop te laten groeien. Een goede manier om mensen lokaal kennis te laten maken met je bedrijf en je producten. Dit kan natuurlijk ook door deelname aan markten, beurzen en evenementen. Het hele jaar door worden er diverse evenementen georganiseerd waar je met je webwinkel een kraam of stand kunt huren. Dit zijn ook goede gelegenheden om je doelgroep en klanten te leren kennen en te onderzoeken waar precies vraag naar is. Nieuwe markten aanboren kan ook door uitbreiding naar het buitenland. Een Duitse, Franse of Engelse variant van jouw webwinkel kan een enorme groei geven.
Groeien door samenwerking
Door samenwerkingen aan te gaan met collega’s (of wellicht concurrenten) kun je een enorme groei realiseren. Je profiteert van elkaars netwerk en de samenwerking op zich kan ook weer publiciteit genereren. Samenwerken kan op allerlei manieren. Je kunt samen een marketingcampagne starten als jullie producten op elkaar aansluiten. Maar je kunt ook de producten van je partner promoten in je nieuwsbrief en op social media. Help elkaar zodat je er allebei beter van wordt.
Testen en optimaliseren
Klanten trekken is één ding, maar als je deze klanten ook behoudt en er fans van weet te maken gaat je webwinkel pas echt groeien. Test en optimaliseer daarom het hele klantproces, vanaf het moment dat ze je website binnenkomen totdat ze de bestelling ontvangen en daarna. Bel bijvoorbeeld een week na het verzenden van de bestelling je klant op om te vragen of alles naar wens is. Of voeg een handgeschreven kaartje bij waarop je de klant bedankt voor de aankoop. Verras je klant en doe altijd meer dan wat van je verwacht wordt. Klanten waarderen dit, komen nog eens terug en vertellen anderen over je webwinkel. Precies wat je nodig hebt om te groeien met je webwinkel!
Verbreed en verdiep je kennis
De online wereld verandert continue en als webwinkelier moet je daarin mee. Dat is soms lastig, want je kunt nou eenmaal niet alles bijhouden en het is niet altijd even makkelijk om hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden. Daarom heb ik een online programma ontwikkeld, waarin je in meer dan 20 waardevolle masterclasses leert hoe je stap voor stap kunt groeien met je webwinkel. Ik leer je hoe je je omzet vergroot, zodat je kunt doen wat je het aller leukst vindt. Werken aan je webwinkel!