Heb jij een goed plan voor je webwinkel?
Als geen ander weet ik hoe belangrijk het is om met een goed plan van start te gaan met je webwinkel. Niet zomaar wat doen, maar beginnen bij de basis en stap voor stap naar een goede omzet toe werken.
Mijn eerste webwinkel startte ik bijna 10 jaar geleden, naast mijn studie biomedische wetenschappen. Ik verkocht sieraden en modeaccessoires. En eerlijk gezegd… eigenlijk deed ik maar wat. Ik zag overal kansen, probeerde allerlei marketingmethoden en strategieën uit. Sommigen succesvol, anderen totaal niet. Het ging mij niet snel genoeg, dus ik volgde een cursus SEO en leerde hoe ik hoger in Google kon komen. Daarnaast leerde ik hoe ik van bezoekers klanten kon maken en hoe ik de juiste doelgroep kon bereiken. Door van anderen te leren, wist ik doelgerichter waar ik aan moest werken en zette zo in een korte tijd een succesvolle webwinkel op de kaart.
Twee jaar later haalde ik mijn master en ging werken als medisch bioloog. Tijdens deze periode runde ik ook nog een promotieplatform voor webwinkels. Daar kreeg ik steeds vaker vragen van webwinkeliers. Over hoe ze hun online vindbaarheid, hun naamsbekendheid en hun omzet konden vergroten. Ik besloot hierover te gaan bloggen. Dat was de start van mijn bedrijf Succes met je Webshop.
Na een jaar als medisch bioloog in loondienst heb ik mijn baan opgezegd. Ik kreeg er geen energie van en zag het niet zitten om fulltime van huis te zijn terwijl ik net moeder was. Ik besloot om verder te gaan met het promotieplatform en met Succes met je Webshop.
Ik breidde mijn kennis en ervaring uit door in 2015 een webwinkel (Love Arganolie) over te nemen, die totaal niet liep. Dit deed ik vooral om nieuwe strategieën eerst uit te testen voordat ik deze met mijn klanten deelde. Ik gaf de webshop een make-over, stelde een nieuw assortiment samen en zette de webwinkel op de kaart. Leuk om te weten is dat ik via Succes met je Webshop eens benaderd werd door een concurrent van deze webwinkel, die wilde weten hoe hij hoger in Google kon komen. Hij wilde boven Love Arganolie staan. Alleen wist hij dus niet dat die webwinkel van mij was 😉
Uit ervaring weet ik tegen welke problemen en frustraties je aan kunt lopen. En hoe je deze kunt ombuigen naar iets dat wél werkt. Wat er voor nodig is om te groeien met jouw webwinkel. Om ervoor te zorgen dat je volledig kan leven van je webwinkel zodat je niet afhankelijk bent van een tweede baan of een partner.
Veel webwinkels mislukken. Een webwinkel starten is niet zo moeilijk, maar het succesvol maken van een webwinkel is echt een ander verhaal. Er komt veel bij kijken.
Om te groeien met je webwinkel is het enorm belangrijk om te blijven leren. Blijf jezelf ontwikkelen als ondernemer, toon lef en probeer dingen uit. Werkt iets niet? Dan stop je er mee. Werkt het wel, dan ga je er mee door.
Dus, wat is jouw plan om een succesvolle webshop neer te gaan zetten?
Wil jij ontdekken hoe je die consumenten vindt die staan te springen om jouw producten te kopen, zonder dat je telkens weer korting geeft? Bekijk de Moeiteloos Meer Klanten masterclass.