Hoe wil jij groeien?

Iedereen wil maar groeien. Groter worden.

Het begint al als je klein bent: met de ruggen tegen elkaar staan en kijken wie de meeste centimeters heeft.

Als je dan eenmaal je maximale aantal centimeters bereikt hebt, wil je groeien in andere dingen. Op de maatschappelijke ladder. In het aantal cijfers dat nodig is om je banksaldo aan te duiden.

En ik zal niet tegen je liegen: ook ik vind het leuk als mensen bewondering hebben voor het feit dat ik mijn eigen bedrijf opgebouwd heb en als er een fijn bedrag op mijn bankrekening staat. Je kunt met geld nou eenmaal een hoop leuke dingen doen.

Maar wat mij opvalt, is dat maar weinig mensen het hebben over hoe ze willen groeien.

Oftewel: wat heb je ervoor over.
En vooral: welke prijs ben je niet bereid te betalen?

Ik zal je een voorbeeld geven.

Nog niet zo lang geleden deed ik alles voor mijn bedrijf alleen. Toen dat te veel werd, kwam Amy: zij nam mij een hoop praktisch geregel uit handen en houdt het overzicht van al die dingen waar ik Oost-Indisch blind voor ben.

Dat liep een tijdje ongelofelijk soepel.

Totdat de boel zó soepel liep, dat we onszelf voorbij rolden. En dus kwamen er hulptroepen: inmiddels vier vrouw sterk.

Een verademing!

Maar: waar je meer in stopt, komt als het goed is ook meer uit.

Dit betekent dat het aantrekken van een groter team niet alleen werk wegneemt, maar ook weer meer werk op kan leveren.

Omdat je groeit.

En dat is waar voor mij de grote ‘hoe wil je groeien’ naar voren komt: ik wil namelijk geen groter team.

Ik heb voor mezelf besloten dat een groter team niet is hoe is wil groeien; geen prijs is die ik wil betalen.

Dat maakt mijn opdracht helder: ik moet (samen met mijn team) manieren vinden om te groeien, zónder daarbij meer werk te genereren.

Ik ben een geboren ondernemer, geen geboren manager. De grootte van mijn huidige team is perfect: korte lijntjes, snel even sparren. Maar als ik de hele week in meetings zit, of een managementlaag moet toevoegen, word ik ongelukkig. Dat weet ik zeker.

Zet ik mezelf zo niet klem?

Nee. Juist niet.

Het is een plan.

En een plan hebben, is een beetje als met een boodschappenlijstje naar de supermarkt gaan: je verkleint de kans aanzienlijk dat je thuis komt met allemaal zoete troep waar je uiteindelijk alleen maar dik en ongelukkig van wordt..

En tuurlijk: ik zet wel ergens een max. op mijn groei door te zeggen dat ik geen groter team wil. Maar tegelijkertijd maximaliseer ik mijn werkgeluk.

Wil jij ook groeien op je eigen voorwaarden? In de Webwinkel Succes Academie leer je hoe dat moet en ontmoet je andere ambitieuze webwinkeliers die dat pad bewandelen.  

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief