Hoe zet je Instagram challenges in voor jouw bedrijf?
Instagram challenges worden steeds populairder. En dat is ook niet zo gek. Instagram is een fijn platform om tijd op te spenderen. Zeker als je daarmee jouw volgers inspireert. Ook jij kan dat!
Instagram challenges?
Een Instagram challenge is een uitdaging voor jouw volgers. Het is een inspirerende en vermakelijke manier om meer interactie uit te lokken.
Er zijn overigens veel verschillende soorten uitdagingen. Zo zijn er challenges die zich richten op het uitvoeren van een opdracht. Denk aan het uitvoeren van een dansje tot het bedenken van een naam voor een nieuw bedrijf.
Je roept met een challenge eigenlijk jouw volgers actief op om mee te doen. Denk hierbij wel altijd ‘what’s in it for them’. Je volgers doen namelijk niet zomaar mee met een challenge, als ze het nut er niet van inzien.
Voorbeelden van Instagram challenges
Vaak worden de challenges in een template gegoten. Zo zie je in een overzicht hoe lang de challenge duurt en wat er elke dag van je verwacht wordt. Maar het kan ook zijn dat er een apart (besloten) Instagram account wordt geopend waar je de challenge volgt.
Hieronder enkele voorbeelden van challenges (niet per se Instagram challenges):
- 30-dagen Mental Health Challenge
- 31-dagen Blog Challenge
- Sustainable Swap Challenge
- 30 Dagen Happiness Challenge
Uitdenken van de Instagram challenge
Stel jezelf de volgende vragen voordat je je een Instagram challenge gaat bedenken.
- Voor wie ga ik de challenge maken? (doelgroep)
- Waarom maak ik een Instagram challenge? (doel)
- Hoe houd ik de doelgroep betrokken?
- Hoe breng ik de challenge onder de aandacht? (marketing)
- Wat heb ik nodig om de challenge te lanceren? (needs)
1. Voor wie is de challenge?
Het is van belang om goed na te denken voor wie je de challenge maakt. Je maakt de challenge waarschijnlijk om meer mensen te bereiken of je volgers meer betrokken te maken bij jouw bedrijf (of een ander onderwerp dat je aan het hart gaat).
Ga daarom ook na wat jouw volgers belangrijk vinden en speel hier handig op in, door een challenge te bedenken die daarbij aansluit.
Om een voorbeeld te noemen: Zijn jouw volgers cameraschuw? Bedenk dan een challenge waarbij ze dit leren overwinnen. Speel in op de pijnpunten of de geluksmomenten van jouw doelgroep. Op deze manier kun je ze makkelijker overtuigen om mee te doen.
2. Hoe houd ik de doelgroep betrokken?
Er zijn challenges van twee dagen, maar ook van een maand. Onze ervaring is dat mensen de eerste paar dagen vaak actief meedoen, maar het daarna vergeten of geen zin meer hebben. Je zal dus goed na moeten denken over hoe je jouw challenge onder de aandacht brengt en hoe je jouw volgers gemotiveerd houdt om mee te blijven doen.
3. Waarom maak ik de challenge?
Wat wil je bereiken met de challenge die je gaat lanceren? Het is belangrijk om vooraf meerdere KPI’s (Key Performance Indicators) te hebben, waar je de campagne mee gaat meten. Zo kun je je focussen op meer volgers op Instagram of het aantal actieve deelnemers die tenminste 1x iets over de challenge hebben gepost.
Bedenk voordat je de challenge lanceert welke doelen je hebt. Ga na hoe je deze doelen wilt bereiken. Dat doen wij door bij elk doel op te schrijven wat de plan van aanpak is om dat doel te bereiken. Je kan dat in een paar zinnen beschrijven, maar hoe gedetailleerder je bent, hoe beter natuurlijk.
4. Hoe breng ik de challenge onder de aandacht?
Als je hebt uitgedacht wie je doelgroep is en welke doelen je wilt behalen, dan kun je verder naar via welke kanalen je de challenge onder de aandacht gaat brengen.
Je hebt verschillende plekken waar je de challenges kunt benoemen. Hier volgen enkele ideeën:
- Instagram Stories
- Instagram Feed
- Bio van Instagram
- Nieuwsbrief
- Website
- Facebook Stories
- Facebook Feed
- DM (persoonlijk bericht sturen om iemand uit te nodigen)
- Een blogpost over de challenge
- Delen in Facebook groepen
- Advertising (Facebook & Instagram)
- Podcast
Tijdsplan
Hoe lang van tevoren breng jij jouw challenge onder de aandacht? Wij raden aan om daar een maand van tevoren mee te beginnen.
Je hoeft het niet elke dag onder de aandacht te brengen, maar probeer waar mogelijk mensen eraan te helpen herinneren om zich aan te melden voor de challenge. En vertel ze ook waar of hoe ze de challenge volgen.
5. Wat heb ik nodig om de challenge te lanceren?
Een challenge is niet iets wat je in een paar uur opzet. Het kan natuurlijk wel, maar het beste is om alles goed uit te denken. Anders is het zonde van de tijd (en het geld) dat je erin hebt gestopt. Misschien heb je weinig kennis van advertising of wil je de vormgeving van de template uitbesteden?
Dat is natuurlijk allemaal afhankelijk van het doel en de doelgroep. Maar ook van wat voor soort challenge je neer wilt zetten. Ga je voor hoge kwaliteit? Dan raden we aan om video’s op te nemen met goede belichting.
Welke challenges heb jij zelf al eens gevolgd?
Misschien heel voor de hand liggend? Ga eens bij jezelf na welke challenges je zelf hebt gevolgd. Wat vond je sterk en wat zou jij zelf anders doen? Ook dat geeft je inzichten in hoe je alles uit een Instagram challenge haalt voor jouw eigen bedrijf.
Wil jij ook meer klanten? In Magnetic Marketing help ik je om jouw webshopmarketing magnetisch te maken, zodat klanten aantrekken makkelijk en leuk wordt. Ontdek of dit programma is wat jij nodig hebt.