In 7 stappen je eigen webwinkel
Webwinkels schieten als paddenstoelen uit de grond. Het groeiende aantal online shoppers biedt volop kansen voor webwinkeliers. Daarnaast heeft een online business talloze voordelen: de opstartkosten zijn laag, je hebt weinig kennis nodig en het is makkelijk te combineren met een baan. In deze 7 stappen start jij je eigen webwinkel.
1. Product(en) en doelgroep kiezen
Zonder producten kun je geen webshop runnen. Start daarom met een brainstorm over wat je precies wilt gaan verkopen. Het kan verstandig zijn om te starten met een klein assortiment dat je kunt testen bij je doelgroep. Later kun je er nog altijd meer producten aan toevoegen. Denk ook goed na: ga je handgemaakte producten verkopen of ga je de producten ergens anders inkopen?
Vervolgens moet je nadenken over aan wie je je producten wilt verkopen. Welke personen zijn geïnteresseerd in jouw product? Definieer je doelgroep en doe onderzoek naar wat je potentiële klanten belangrijk vinden en hoe je ze online kunt bereiken.
2. Een bedrijfsnaam kiezen
Als je duidelijk hebt welke producten je gaat verkopen en aan welke doelgroep, is het tijd om een bedrijfsnaam te kiezen. Je kunt ervoor kiezen om je producttype hier in voor te laten komen, maar let er op dat het dan lastig is om van assortiment te wisselen. Zorg er in ieder geval voor dat de naam duidelijk en makkelijk te spellen is. Check of de naam niet al gebruikt wordt door een (branchegerelateerd) bedrijf en kijk of de domeinnaam nog beschikbaar is. Leg je bedrijfsnaam ook zo snel mogelijk bij relevante social media kanalen vast.
3. Webwinkel software kiezen
Vervolgens ga je kijken in welk type systeem je je webwinkel wilt opzetten. Als je geen ervaring hebt met programmeren of HTML is een bestaand webwinkelsysteem zoals Mijnwebwinkel een logische keuze. Maak van tevoren een lijst met functies waar het systeem voor jou aan moet voldoen en vergelijk verschillende aanbieders. Kijk naar dingen als: prijs, gebruiksgemak, vormgeving opties, eenvoudig voorraadbeheer, betaalopties, vindbaarheid, (gratis) support en een snelle laadtijd. Gebruik de code ‘SUCCESMETJEWEBSHOP10’ via deze link voor 10% korting op je eerste jaarabonnement bij Mijnwebwinkel.
4. Inschrijven bij Kamer van Koophandel en de Belastingdienst
Online ondernemers hebben een inschrijving bij de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst nodig. Handig: wanneer je je aanmeldt bij de KvK worden je gegevens automatisch doorgeven aan de Belastingdienst. Verdiep je ook in de juridische aspecten van ecommerce (het is niet moeilijk, wel noodzakelijk!). Je kunt hierover veel vinden op internet. Mijnwebwinkel heeft de belangrijkste juridische documenten voor je klaarstaan in de vorm van templates.
Is dit het moment om jouw webshop te starten? Leer hoe je jouw webshop online zet én direct de eerste klanten trekt. Zonder gedoe, in duidelijke stappen. Meer info >>
5. Webshop inrichten
We zijn aangekomen bij het leukste onderdeel: je shop inrichten en vormgeven! Niet alleen leuk maar ook erg belangrijk. De uitstraling zegt alles over je bedrijf en is dus bepalend voor hoe je klanten hun bezoek aan je webwinkel ervaren. Zorg er dus voor dat je winkel er professioneel uitziet en dat je bezoekers snel kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Voer je huisstijl overal in door voor herkenbaarheid.
6. Producten toevoegen
Tijd om je shop te vullen met producten! Een volledige productomschrijving en duidelijke productfoto’s zijn hierbij super belangrijk. Hoe meer je klant weet over het product, hoe beter je klant kan inbeelden of dit naar wens is. Denk niet alleen aan afmetingen, maar ook aan specificaties zoals gewicht, materiaal en aantal. Qua productfoto is het natuurlijk belangrijk om het product zo écht mogelijk weer te geven, zodat je klant niet verrast is wanneer het binnen komt. Licht je goed verkopende artikelen extra uit, bijvoorbeeld met een fotoslider.
7. Je webshop promoten
Ready, set, GO! Tijd om bezoekers naar je webwinkel te krijgen. Haal je marketing skills tevoorschijn of doe wat basiskennis op door relevante boeken of blogs te lezen. Doe (basis)kennis op van SEO, AdWords, linkbuilding en Google Analytics om bovenaan in de zoekresultaten te komen. Je kunt dit voor een deel uitbesteden maar het is belangrijk (en leuk!) dat je hier zelf ook iets van weet.
En nu is het aan jou!
Stop met twijfelen en start je shop. Mocht je ergens niet uitkomen dan helpt Mijnwebwinkel je graag 🙂
Gebruik de code ‘SUCCESMETJEWEBSHOP10’ via deze link voor 10% korting op je eerste jaarabonnement bij Mijnwebwinkel.
Dit artikel is geschreven door Faya Pijpers van Mijnwebwinkel.