Interview: Anouk van Post & Papier
Eigen stationery verkopen
Het originele idee voor de webwinkel van Anouk ontstond doordat ze graag haar eigen stationery wilde verkopen. Maar dat was onder een andere naam. Anouk vertelt: “Hoewel ik dit uiteraard mee heb genomen naar de huidige vorm en intussen zelfs enorm heb uitgebreid, ben ik met Post & Papier gestart om een verzamelpunt van mijn eigen favoriete producten te creëren. Ik merkte dat ik bij allemaal verschillende winkels moest zijn hiervoor en dat vond ik vervelend. Daarnaast merkte ik dat ik bij veel stationery webshops niet kon slagen omdat het niet mijn stijl is (of maar voor een heel klein deel) én dat er steeds meer dan stationery aan het assortiment werd toegevoegd. Dit vind ik enorm zonde!”
Onderscheiden van concurrenten
Het draait bij Anouk allemaal om persoonlijkheid. Ze heeft vanuit haar eigen “pijn” een plek op het web gemaakt waar je zowel bekende merken als unieke ontwerpen kunt terug vinden. “Juist deze combinatie bevalt mijn klanten erg goed. Ik krijg vaak te horen dat men dit prettig vindt. Bovendien probeer ik zoveel mogelijk rechtstreeks in contact te zijn met mijn klanten.”
Een dag uit het leven als webwinkelier
Antwoord geven op de vraag hoeveel uur per week ze aan haar webwinkel werkt is lastig. “Zeker zo’n 30 uur per week, als het niet meer is”, vertelt Anouk. Haar YouTube kanaal valt ook onder haar bedrijf, dus daar gaan ook uren heen. “Nu moet ik wel zeggen dat ik tegenwoordig bewuster bezig ben met niet altijd aan het werk zijn. Een jaar geleden had het gerust 40 uur kunnen zijn exclusief YouTube, nu inclusief YouTube.”
“Wat er allemaal bij komt kijken, is een beetje veel om op te noemen. Allereerst natuurlijk bestellingen inpakken, maar ook mail/telefoon beantwoorden en de website onderhouden. Daarbij (nieuwe) producten ontwerpen, (uit)zoeken, bestellen en online zetten. In marketing gaat ook veel tijd zitten, zeker als je denkt aan social media. Ook ben ik achter de schermen bezig met nieuwe ideeën en dan is er ook altijd het stukje administratie.”
Afwisseling
De dagen van Anouk zien er zelden hetzelfde uit. “In boeken of verhalen van anderen zie ik dit wel eens en dit vind ik knap. Ik deel mijn dagen in op wat er op dat moment belangrijk is. Sowieso is dat het versturen van bestellingen – als deze er zijn – op een doordeweekse dag, social media bijhouden en klantenservice doen in de vorm van mail en andere manieren. Daarnaast kan het van alles zijn. Inkopen, producten online zetten, nieuwe producten uit collectie ontwerpen, beurs voorbereiden, blogs schrijven, productvideo’s maken en nog veel meer.”
Het allerleukste van het runnen van een webwinkel
“Het leukste vind ik dat ik zelf dagelijks voor mijn werk met creativiteit en papierwaren bezig mag zijn. Ik word hier zelf enorm blij van en ik mag dit gewoon dagelijks doen. Alleen vervelende taken zie ik echt als werk, zoals het doen van de administratie bijvoorbeeld. Gelukkig heb ik een boekhouder die de officiële dingen voor mij doet. Ik ben echt heel blij dat ik die stap heb gezet, want het bespaart mij enorm veel kopzorgen, energie en tijd! Verder is misschien wel een nadeel dat ik vrijwel altijd met mijn werk bezig ben, máár ik vind het te leuk om te stoppen en ik kan het tegenwoordig veel beter scheiden.”
Uitdagingen
Uitdagingen zijn er ook genoeg. Anouk noemt meteen: “Budget spreiden! Ik ben altijd wel redelijk goed geweest met geld. Ik ben niet iemand die super veel uitgeeft, behalve misschien als ik echt mooie papierwaren en creatieve materialen zie, haha. En wat ik hierboven al noemde: ik ben er heel veel mee bezig. Als het niet fysiek is, vaak mentaal alsnog. Maar hier probeer ik een goede balans in te zoeken. Plus dat ik ook wel eens dagen heb dat ik geen zin heb, maar dan moet ik wel bezig. Maar ach: dat heeft iedereen toch?”
Webwinkelsoftware
De webwinkel van Anouk draait op WordPress/WooCommerce, want ze wilde enorm graag haar eigen vormgeving maken en wist hoe deze software werkte. “Ik vind het prettig dat ik van alles kan aanpassen en dat kan bijvoorbeeld bij kant en klare software zoals die van Mijnwebwinkel niet.”
Bezoekers trekken
“Ik ben – naar aanleiding van een module uit de Webwinkel Succes Academie – bezig met SEO. Sinds ik hier mee bezig ben merk ik echt verschil. Organisch trek ik best veel bezoekers naar mijn website én er komen ook verkopen door. Verder ben ik veel bezig op Instagram, waar ik net ook een cursus in heb gedaan. Als laatste heb ik enkele brand reps die naar mij verwijzen.”
Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?
“Ik zou vanaf het begin meer mijn hart volgen. Bij twijfelgevallen qua inkoop deed ik het nog wel eens omdat ik dacht dat mensen dit wel mooi zouden vinden. Maar ondanks dat het online is, moet je écht achter je product staan, want anders verkoopt het niet.”
Toekomstplannen
“Ik wil in 2019 heel graag mijn to do-lijst met dingen die ik er tijden geleden op heb gezet afwerken. Daarbij wil ik mijn eigen collectie blijven vernieuwen met nieuwe ontwerpen en wil ik mijn assortiment graag uitbreiden met eigen favorieten.”
Belangrijkste advies
“Oei, dat vind ik een lastige vraag. Misschien wel de tip van mijn moeder om me überhaupt in te schrijven bij de KvK in 2011. Maar toen had ik nog geen webwinkel (plannen). Echter heeft dit wel mogelijk gemaakt dat ik ermee aan de slag ben gegaan, dus dat is wel een mooie, denk ik. Ik weet niet of ik nu anders op hetzelfde punt zou hebben gestaan.”