Interview: Brigitte van Online Poster Kopen
Op deze website vind je veel tips om je webwinkel te verbeteren. Maar natuurlijk is het ook interessant en nuttig om van mede-webwinkeliers te leren. Daarom publiceer ik een serie met interviews die ik afgenomen heb bij een aantal webwinkeliers. Van een webwinkelier met 1 jaar ervaring tot een webwinkelier met maar liefst 11 jaar ervaring en alles daartussenin. Daar kun je veel van leren!
Brigitte Baan
ONL!NE POSTER KOPEN is de webwinkel van Brigitte. Het is haar missie is om klanten op een eenvoudige manier te voorzien van een trendy interieur. Iets dat met het gevarieerde assortiment zeker lukt. Door het volgen van de laatste interieurtrends en het toepassen van de juiste kleuren en motieven is er een originele en trendy collectie ontstaan: van muurposters met tekst, kinderposters en fashion posters tot illustraties en tuinposters. Alle posters zijn custom made ontworpen.
Wanneer en hoe ontstond het idee voor je webwinkel?
Mijn idee voor een eigen webwinkel ontstond in 2015. Ik was op zoek naar een aantal leuke interieurposters maar ik kon nergens vinden wat ik zocht. Vanwege mijn achtergrond als grafisch vormgeefster was het daarom voor mij vanzelfsprekend om de posters zelf te ontwerpen. Omdat ik vele complimenten kreeg toen deze posters eenmaal in eigen huis stonden werd de volgende stap een webwinkel met custom made ontworpen interieur posters.
Sinds wanneer is je webwinkel online?
Sinds augustus 2015 is de webshop online, nadat ik eerst zelf ben gestart met een logo ontwerp en het ontwerp voor de webshop. Ik startte met slechts 10 posters in het assortiment.
Hoe onderscheid jij je van je concurrenten?
Het unieke aan de webshop ONL!NE POSTER KOPEN is dat alle formaten posters verkocht worden: van een A4 tot en met een abri poster. Tevens kan er een afwijkend formaat poster besteld worden wanneer iemand bijvoorbeeld al een lijst heeft liggen en het standaard formaat poster daar niet in past. Verder onderscheid ik me van concurrenten doordat ik mee denk qua muurstyling. Ik lever gratis poster inspiratie wanneer de klant bepaalde wensen heeft maar niet weet deze te combineren in een mooi geheel aan de muur.
Hoeveel tijd besteed je aan je webwinkel en wat komt er allemaal kijken bij het runnen van je webwinkel?
Ik besteed doordeweeks gemiddeld 2 uur per dag aan de webwinkel, met wat uitloop als het drukker is. In deze uren besteed ik aandacht aan social media, ontwerp ik nieuwe posters en volg ik de laatste trends op interieur gebied. Dagelijks besteed ik tijd aan facturatie en per kwartaal print ik de omzet cijfers en facturen uit. En niet geheel onbelangrijk: de optimalisatie voor Google. Hier besteed ik maandelijks aandacht aan.
Beschrijf eens een dag uit jouw leven als webwinkelier?
Eerst start ik met het nalopen van de bestellingen en geef ik deze door aan de drukkerij. Ik haal bestellingen op van de drukkerij, pak de posters in, schrijf een persoonlijk bedank kaartje aan de klant en geef de pakketjes af bij het postkantoor.
Wat vind je het leukst en het minst leuk aan het runnen van je webwinkel?
De vrijheid als ondernemer vind ik fijn. Je eigen ding kunnen doen en zelfstandig keuzes maken. Het minst leuke aan het runnen van een webwinkel is het papierwerk, de cijfertjes. Daarom besteed ik de boekhouding graag uit.
Welke uitdagingen kom je tegen tijdens het runnen van een webwinkel?
De uitdaging: de klant is koning! Iedere bestelling weer is het een uitdaging om ervoor te zorgen dat de klant blij is met zijn of haar aankoop! Is een klant niet tevreden dan zorg ik samen met de drukkerij dat we het oplossen. De uitdaging is de kwaliteit hoog te houden en te blijven verbeteren!
Welke webwinkelsoftware gebruik je en waarom heb je juist voor deze software gekozen?
Ik maak gebruik van Wordpress omdat dat gebruiksvriendelijk is, geen maandelijkse kosten heeft en de mogelijkheden binnen e-commerce eindeloos zijn.
Op welke manier trek je bezoekers naar je webwinkel?
Via social media, via een Brand rep, Facebook groepen en via Shopboost. Dit bedrijf kan ik zeer aanbevelen! Tevens zorgen mijn klanten voor extra bezoekers. Op Instagram prijken regelmatig mooie foto’s van tevreden klanten. Deze zorgen ook weer voor nieuwe bezoekers.
Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?
Niets. Doordat ik eerder al een webshop had met tweedehands kinderkleding heb ik ervaring opgedaan als webwinkel eigenaar en deze ervaring heb ik meegenomen toen ik startte met ONL!NE POSTER KOPEN.
Hoe combineer je je webwinkel met je andere bezigheden?
Ik heb naast mijn webwinkel nog een parttime baan en een gezin. Omdat ik parttime werk valt de webwinkel goed te combineren. De meeste bezoekers shoppen in de avond of het weekend dus kan ik op een moment van de dag alle bestelde items verzamelen en doorgeven aan de drukkerij. Dit geeft geen stress waardoor het prima is te doen met mijn tweede baan en mijn privéleven.
Wat zijn je ambities en je plannen voor de komende tijd?
De plannen voor de komende tijd zijn het uitbreiden van de webshop met meer tuinposters. Het zomerseizoen staat voor de deur dus ligt mijn focus nu op de tuinposters. Mijn ambities zijn om meer Internationaal te gaan met de webshop. Hiervoor moet de shop nog worden ingericht.
Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt en waarom was deze zo belangrijk?
Zorg voor een goede zoekmachine optimalisatie. SEO is een belangrijk onderdeel – zo niet het belangrijkste voor de vindbaarheid in Google. Als Google je webshop niet kan indexeren dan kun je de webshop eigenlijk al voor een groot deel “afschrijven”. Dan zal het nooit een succes gaan worden.