Interview: John van MOVE. Kidswear

John Martens is het gezicht achter kledingmerk  MOVE. Kidswear. Na ruim 13 jaar werkervaring in de kindermode branche besloot hij afgelopen zomer met zijn vriendin Kelly het avontuur aan te gaan en een eigen merk te starten. Tijd om John eens wat vragen te stellen over zijn ervaringen met het runnen van een eigen merk en een webwinkel!

Online sinds half november 2018

“Ik heb al jaren de ambitie om een eigen merk te starten. Afgelopen zomer heb ik samen met mijn vriendin het besluit genomen om het echt te gaan doen.” vertelt John. De website is op maat gemaakt, geschreven in Laravel. Half november 2018 is de webwinkel live gegaan. “Nog maar kort, maar het was een erg leuk moment”.

Weten wat je wil

“Weten wat je wil, er in geloven en daar aan vast houden. Het product, de uitstraling van de shop en alle uitingen moeten kloppen binnen de look and feel van het merk. MOVE. is net als meerdere merken een stoer merk, maar juist door het basic en minimalistisch te houden zijn wij anders dan de rest.” Geen ver gezochte prints, niet te veel poespas, maar juist hele cleane ontwerpen, dat kenmerkt MOVE. Kidswear. Daarbij is bewust gekozen om een betaalbaar product van hoge kwaliteit op de markt te brengen.

Een dag uit het leven als webwinkelier

John vertelt dat er op dit moment veel tijd zit in het runnen van de webwinkel. “Dat komt omdat we alles zelf doen en ook zelf willen kunnen. Vanuit mijn voorgaande functies was ik erg gewend om werkzaamheden uit te besteden, maar nu komt het echt op jezelf aan. Dit betekent ook dat ik dagelijks nog tijd vrij maak om bijscholingen te volgen op het gebied van online marketing.”

“Het checken van Google Analytics en het Facebook bereik is elke ochtend een van de eerste dingen die ik doe. Daarna volgt er een social media rondje. Nieuwe post en/of advertentie per social media kanaal opstellen. Tussendoor en in de avond breng ik veel tijd door op social media, checken wat andere inspirerende merken en sites doen. Dit zet je weer aan het denken en dan kijk je op welke manier je hier zelf wat mee kan. Daarnaast ga ik ook even een uurtje zitten voor bijscholing. In de middag verwerk ik de bestellingen en breng ik deze zelf elke dag naar de post. We communiceren: voor 16.00 uur besteld, morgen in huis, dus dan moet je dit ook waarmaken. En voor de planning van mijn overige werkzaamheden maakt het niet zoveel uit of dit nou in de ochtend of avond is.”

Leuk en minder leuk

Op mijn vraag wat John het leukst en minst leuk vindt aan het runnen van een webwinkel, antwoord hij dat hij het erg leuk vindt om voor zichzelf te werken en iets op te bouwen. “Elke bestelling maar ook elke leuke recensie of berichtje geeft zoveel positieve energie. Minder leuk is dat het soms frustrerend is als de bezoekers aantallen afnemen of tegenvallen of dat je bereik van een in mijn ogen goede advertentie niet doet wat je verwacht.” 

Uitdagingen

“Het gehele SEO verhaal is voor mij toch wel de grootste uitdaging. Het begint met het eerst goed te snappen, dat is me nu wel duidelijk, maar de exacte uitvoering is niet niks. We blijven de webshop optimaliseren en verbeteren maar het zou fijn zijn als dit allemaal wat sneller zou gaan.”

Op dit moment komen bijna alle bezoekers de webwinkel binnen vanuit Facebook en Instagram. “Daarnaast ben ik steeds op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Ik geloof er absoluut in dat je elkaar kan en moet versterken in de huidige tijd. Dus we werken met veel gastbloggers op social media met zowel een klein als groot bereik. Dit werkt erg goed voor het aantrekken van nieuwe unieke bezoekers.”

Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?

“Ik zou niet heel veel anders doen omdat ik toch de tijd nodig heb gehad om er in te groeien. Al is de lancering wel een mooie periode en hadden we hier nog wel iets meer uit kunnen halen. Ook heb ik in het begin veel tijd verloren door veel verschillende adviezen op te volgen. Hierdoor kom je moeilijker tot het gewenste resultaat. Er zijn echt heel veel online marketeers actief die onzin verkopen. Sinds mijn lidmaatschap bij Succes met je Webshop en bij de IMU laat ik al het andere aan me voorbij gaan.”

Toekomstplannen

“Komende maanden werken we vooral aan de groei van het bereik van MOVE. Dit heeft meer de focus dan het verdienmodel. De webshop moet in een jaar tijd wel groeien naar een niveau dat we hier ons basissalaris uit kunnen halen. Daarnaast werken we eraan om een merk op te bouwen dat verkocht gaat worden bij de beste retailers en de goede online spelers van het land.

Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt?

“Dat is toch het gewoon doen en het testen. Veel doen en proberen en dan vanuit de resultaten kijken wat wel en niet werkt. Wanneer je gaat stilzitten weet je zeker dat er niks gebeurt.” Daar ben ik het uiteraard helemaal mee eens.