Wat is community building en hoe kun je dat voor een webwinkel inzetten?

Een belangrijk onderdeel in het runnen van je webwinkel is het opbouwen van relaties met klanten. Het creëren van een gevoel van gemeenschap buiten de transacties die plaatsvinden wanneer een klant een aankoop doet. Het creëren van een band met klanten helpt bij het ontwikkelen van hun loyaliteit aan jouw winkel en leidt tot mond-tot-mondreclame. Deze toegewijde fans helpen je ook nieuwe klanten aan te trekken en vergroten hiermee het succesverhaal van je winkel. Wat het is en hoe je het kunt gebruiken, lees je in dit artikel.

Wat is community building?

Community building is een strategie om het ​​publiek te betrekken bij je webwinkel. Terwijl marketing strategieën zich richten op verkopen, richt community building (community marketing) zich eerst op de waargenomen behoeften van bestaande klanten.

Het verschil tussen klassieke marketing en community building

Community building is een groeiend onderdeel in de huidige marketing. Tegelijkertijd is het opbouwen van een gemeenschap heel anders dan marketing. Marketing is een breed en nog steeds groeiend veld. Met de opkomst van sociale media werd gemeenschapsopbouw een essentieel onderdeel om je online te verbinden met potentiële of reeds bestaande klanten. Toch kun je het niet benaderen zoals traditionele marketing. Het opbouwen van een community vereist een nieuwe aanpak in marketing, een die mensen boven het product plaatst en een echte wederzijdse relatie stimuleert.

Community building voor je webwinkel: tips

Community building voor je webwinkel vereist in de eerste plaats dat je daadwerkelijk naar je publiek luistert en niet enkel je naam in het veld gooit en maar op het beste hoopt. Denk na over hoe een gemeenschap tot stand komt! Een gemeenschap is het samenbrengen van gelijkgestemden rond gemeenschappelijke onderwerpen of doelen. Velen maken de fout om op sociale media te springen en niets anders te doen dan verkopen, maar dit weerspiegelt enkel je eigen doelen, niet die van de massa. Alleen maar willen verkopen, is een trefzekere manier om volgers te verliezen. In plaats daarvan, identificeer de interesses en verwachtingen van jouw doelgroep en geef hen waardevolle inhoud die aan hun verwachtingen voldoet. En een laatste tip, community building voor je webwinkel betekent vaak dat je klanten moet tegemoetkomen. Bijvoorbeeld met een plek waar ze vrijuit kunnen spreken of waar jij hun vragen beantwoordt. Zolang mensen zich op hun gemak voelen, zullen ze zich ook meer open voelen tot communicatie. Wat hierna volgt, is een betere en sterkere verbinding tussen leden van je gemeenschap, jezelf en je webwinkel.

Community software

Voor onze eigen webwinkel community gebruiken we de software van Huddle. Persoonlijk vind ik dit veel fijner dan een Facebookgroep. Op Facebook is er veel afleiding en blijven mensen niet lang hangen in een groep. In Huddle is deze afleiding er niet. Bovendien is het hier veel eenvoudiger om berichten terug te vinden en kun je ook aparte groepen maken binnen de community. Absoluut een aanrader!

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down