Dit leer jij als webwinkelier van het nationaal E-mail Onderzoek
Elk jaar voert Blinker in samenwerking met CG Selecties het Nationaal E-mail Onderzoek uit. Hét landelijke onderzoek naar het e-mailgedrag van mensen in Nederland. Super interessant voor jou als webwinkelier. Dit onderzoek levert je namelijk waardevolle kennis en informatie op als het gaat om het verzenden van nieuwsbrieven voor je webwinkel. In het onderzoek van 2016 is bovendien veel aandacht besteed aan de relatie tussen e-mail en social media.
In dit artikel deel ik de belangrijkste conclusies uit het onderzoek met je en geef ik tips hoe je nieuwsbrieven voor jouw webwinkel kunt inzetten.
Gemiddeld 79 e-mails per week
In 2016 ontvangen Nederlanders gemiddeld 79 e-mails per week. Er is echter veel verschil in de diverse leeftijdsgroepen. Jongeren van 14 tot 17 jaar ontvangen de minste e-mails (gemiddeld 42), terwijl mensen van 45 tot 54 gemiddeld 104 mails per week ontvangen. Van deze mails bestaat bijna de helft uit reclame mails.
De meeste mails worden gelezen in de ochtend tussen 07.00 en 09.00 uur en in de avond tussen 19.00 en 21.00 uur. Vóór en na school en werk dus. Dit wordt bevestigd door de groep 65+-ers, die hun mails verspreid over de hele dag lezen. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat de meeste Nederlanders hun e-mail 1 tot 3 keer per dag checken. Opmerkelijk is dat slechts 4% (voornamelijk jongeren) aangeeft niet dagelijks naar hun e-mail te kijken. Dit geeft aan dat e-mail toch een heel belangrijk medium is om met je doelgroep in contact te komen.
85% van de Nederlanders heeft zich afgelopen jaar ingeschreven op nieuwe nieuwsbrieven
90% van de Nederlanders is ingeschreven op een of meerdere nieuwsbrieven. Ruim de helft van de Nederlanders (57%) schreef zich afgelopen jaar in op 1 tot 5 nieuwe e-mail nieuwsbrieven. 16% van de Nederlanders heeft zich afgelopen jaar aangemeld voor 6 tot 10 nieuwe nieuwsbrieven.
Aanbiedingen en exclusieve deals belangrijkste inschrijfredenen
Voor iets meer dan de helft (54%) van de Nederlanders is het ontvangen van aanbiedingen en exclusieve deals de belangrijkste reden om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. Daarnaast scoort ook ‘op de hoogte blijven van merk en organisatie’ met 46% hoog als inschrijfreden.
Tip – Zorg dat het meteen duidelijk is waarom iemand zich voor jouw nieuwsbrief moet inschrijven. Wat levert het hem of haar op: tips, exclusieve aanbiedingen of …?
E-mail wordt vooral gebruikt voor persoonlijke communicatie
96% van de Nederlanders geeft aan e-mail te gebruiken voor persoonlijke communicatie. Daarnaast wordt e-mail gebruikt voor het bevestigen van aankopen in (web)winkels, het ontvangen van nieuwsbrieven en reclame, communicatie met overheden en dienstverleners en het registreren van social media websites.
Bijna de helft van alle mails die ontvangen worden, bevat reclame. Niet zo gek, want je ziet dat 74% van de ondervraagden e-mail gebruikt voor het ontvangen van reclame.
E-mails worden vooral gelezen op een smartphone of laptop
37% van de Nederlanders geeft de voorkeur aan een smartphone, als het gaat om het lezen van mails. De laptop volgt met 30% en op drie staat de desktop met 22%. De tablet wordt het minst gebruikt voor het lezen van mails. Slechts 11% geeft hier de voorkeur aan.
Tip – Omdat jouw nieuwsbrief door de ontvangers op verschillende apparaten gelezen wordt, is het heel belangrijk dat deze er op elk apparaat uit ziet zoals je het bedoeld hebt. Test daarom altijd vooraf hoe je nieuwsbrief op de diverse apparaten weergegeven wordt. Wordt de nieuwsbrief mooi geschaald, zodat men niet van links naar rechts hoeft te scrollen en staan de afbeeldingen op de juiste plek? Met nieuwsbriefsoftware zoals MailChimp kun je dit eenvoudig voor verzending controleren.
91% van de Nederlanders koopt weleens online
Een hele fijne conclusie voor jou als webwinkelier natuurlijk. Afgelopen jaar werd er €16,07 miljard uitgegeven aan online goederen en diensten. Een stijging van ruim 51% ten opzichte van 2013. Slechts 9% van de Nederlanders geeft aan nooit iets online aan te schaffen.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de laptop nog altijd het vaakst gebruikt wordt voor online aankopen. 44% van de Nederlanders geeft de voorkeur aan dit apparaat. Ondanks dat gemiddeld 80% van de Nederlanders een smartphone bezit, geeft slechts 10% de voorkeur aan dit device om online te winkelen. Dit geeft aan dat er qua gebruiksgemak op mobiele apparaten wellicht nog een en ander te verbeteren valt voor webwinkels.
Reclame het liefst via e-mail
Nederlanders ontvangen reclame liever via e-mail dan via social media. 66% van de Nederlanders geeft de voorkeur aan e-mail voor het ontvangen van reclame. 18% geeft de voorkeur aan reclame via de brievenbus. Slechts 6% ontvangt reclame liefst via Facebook.
Ruim de helft van de Nederlanders koopt vaker dan één keer per jaar naar aanleiding van e-mail
Dat er online steeds meer gekocht wordt komt mede dankzij e-mail. 73% van de Nederlanders geeft namelijk aan dat zij het afgelopen jaar online iets hebben aangeschaft naar aanleiding van een commerciële mail. 55% heeft dat meer dan één keer gedaan.
In het onderzoek werd ook gevraagd wie van de ondervraagden het afgelopen jaar iets gekocht heeft naar aanleiding van een commercieel bericht op Facebook. Dat bleek slechts 25% te zijn. Slechts 12% deed dat vaker dan één keer.
Voor andere kanalen die ingezet kunnen worden voor promotie, zoals WhatsApp, Google+, Twitter, Snapchat en SMS, zijn de online aankopen n.a.v. een commercieel bericht bijna te verwaarlozen.
Hieruit valt te concluderen dat het versturen van (commerciële) nieuwsbrieven naar je doelgroep mogelijk effectiever is dan het promoten van je producten op social media. Of dit voor jouw webwinkel ook geldt kun je alleen te weten komen door het te testen. Dus verstuur je op dit moment nog geen nieuwsbrieven, dan is het hoog tijd om daarmee te starten.
Belangrijkste uitschrijf-redenen: te hoge frequentie en te weinig relevantie
Als je nieuwsbrieven stuurt, krijg je vanzelf ook te maken met uitschrijvers op je mailinglist. 76% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar voor één of meerdere nieuwsbrieven uitgeschreven. De helft van de Nederlanders geeft aan dat een te hoge frequentie de reden is om zich uit te schrijven voor e-mail nieuwsbrieven. Bijna net zoveel mensen (49%) geeft aan zich uit te schrijven omdat de onderwerpen niet interessant genoeg zijn.
De vraag hoe vaak je een nieuwsbrief moet sturen wordt mij regelmatig gesteld. In het algemeen kan ik daarover zeggen dat je goed zit als je een frequentie van eenmaal per week tot eenmaal per maand aanhoudt. Eenmaal per maand is minimaal nodig om bij je doelgroep onder de aandacht te blijven. Stuur je minder, dan word je vergeten, of je bent er niet op het juiste moment. Eenmaal per week is prima om continue onder de aandacht te blijven bij je doelgroep. Belangrijk is dan wel dat je elke week ook écht iets te melden hebt. Bied waardevolle content en boeiende onderwerpen in je nieuwsbrief. Wissel bijvoorbeeld aanbiedingen en promoties af met tips, nieuwtjes en achtergrondinformatie. Zo blijft je nieuwsbrief in veel gevallen relevant.
Wil je het hele onderzoeksrapport lezen, dan kun je dat hier downloaden.
Wil jij ook meer klanten? In Magnetic Marketing help ik je om jouw webshopmarketing magnetisch te maken, zodat klanten aantrekken makkelijk en leuk wordt. Ontdek of dit programma is wat jij nodig hebt.