Lifehacks voor ondernemers met een webshop
Een webwinkel runnen doe je niet zomaar even. Daar komt heel wat bij kijken. We schreven eerder al over de 9 verschillende rollen die je als webshop eigenaar hebt. En dan zijn we er vast nog een paar vergeten… Om van jouw webshop een succes te maken geven we je in dit blog een aantal lifehacks. Een succesvolle onderneming loopt niet alleen zakelijk goed, maar heeft ook een baas die zijn privéleven op orde heeft. Hoe? Dat lees je hieronder.
Een succesvolle webshop
Er zijn natuurlijk veel factoren die het succes van jouw webshop bepalen. Zo moet de webshop klantvriendelijk zijn en vooral erg gemakkelijk te gebruiken. Een klant moet geen enkel probleem ondervinden vanaf het moment dat hij op zoek gaat naar de winkel totdat hij het pakketje thuis krijgt. In deze rit zitten enorm veel facetten, maar hier focussen wij ons vooral op wat jij kan doen om het ondernemen niet alleen succesvol te maken, maar ook nog eens leuk en duurzaam voor jouw eigen plezier.
Houd contact met je klanten
Een eerste lifehack voor gelukkig online ondernemen is het houden van contact met klanten. Er zijn meerdere manieren hoe je dit kan doen. Je kunt via de mail of telefoon contact zoeken met klanten om hun ideeën aan te horen over jouw winkel. Wanneer jij naast de webshop een fysieke winkel hebt, is het erg leuk en verstandig om jouw klanten uit te nodigen in de winkel. Hiermee schep jij niet alleen betrokkenheid bij de klanten, maar maak jij het online ondernemen voor jouzelf ook nog eens een stuk leuker. Zeker omdat online ondernemen soms best eenzaam kan zijn, als je vooral thuis achter je laptop werkt.
Blijf leren!
Momenteel volgen de ontwikkelingen zich razendsnel op elkaar op in de e-commerce. Heb je net de ene marketingmethode onder de knie, is er weer een nieuwe. En ook wat betreft de functionaliteiten in je webshop wordt er steeds meer mogelijk. Alles om het voor klanten nóg makkelijker te maken, waardoor jij meer verkoopt. Het is belangrijk dat je blijft leren, dus investeer in jouw groei als ondernemer. Volg eens een training op een gebied waarover je nog te weinig kennis hebt. Kijk hoe je je webwinkel kunt laten groeien.
Een gelukkig zakenleven
Een belangrijk deel van succesvol en gelukkig ondernemen is dat je goed contact houdt met andere ondernemers. We noemden net al even dat online ondernemen soms best eenzaam kan zijn. De meeste webwinkel eigenaren werken alleen en vanuit hun eigen huis. Zij hebben dus geen collega’s om mee koffie te drinken en om ideeën en ervaringen mee uit te wisselen. Gelukkig zijn er meer mensen zoals jij. Je komt hen bijvoorbeeld tegen in onze Webwinkel Community. Ben je nog geen lid, kijk dan hier hoe je je kunt aansluiten.
Kennis van andere ondernemers
Waarom is het nou zo belangrijk om dat contact met andere ondernemers warm te houden? Simpel: je kunt namelijk heel veel van elkaar leren. Hoe fijn is het om met andere mensen te praten, die precies weten hoe het is om een webwinkel te runnen. Waarmee je jouw successen kunt delen, aan wie je jouw vragen kunt stellen en door wie je je kunt laten inspireren. Iedereen heeft zijn eigen kennis en ervaringen, daar kun je heel veel van opsteken. Je kunt contact houden via een online community, zoals de Webwinkel Community, maar ook door regelmatig met elkaar te (video)bellen, appen of fysiek af te spreken.
Feedback van andere ondernemers
Ook kan je om feedback vragen aan andere ondernemers. Vraag andere webwinkel eigenaren uit jouw netwerk om eens naar jouw webshop te gaan en deze door de ogen van een klant te bekijken. Hun ongezouten mening zal jou er toe in staat stellen jouw webshop nog beter te maken. Dit zijn simpele en kosteloze lifehacks om jouw onderneming naar een hoger niveau te tillen.
Uitbesteden van zaken waar je niet goed in bent
Een volgende lifehack is dat je niet alles zelf probeert te doen. Voor veel ondernemers is het een valkuil dat ze alles zelf willen doen. Want jij weet precies hoe je het wil hebben. En je bent er zelf gewoon het beste in toch? Maar klopt deze gedachte wel? Misschien is een marketingspecialist wel veel beter én sneller in het trekken van de juiste bezoekers naar je webshop. En behaalt een SEO tekstschrijver veel betere resultaten voor jouw webshop in Google? En bovendien kan de student van een paar huizen verder jouw bestellingen net zo mooi inpakken als jijzelf, waardoor jij veel kostbare tijd wint, die je kunt gebruiken voor waar jij écht goed in bent en wat jij superleuk vindt om te doen. Het uitbesteden van taken waarin je zelf net wat minder sterk bent of die je gewoon niet leuk vindt om te doen, geeft je veel rust, maakt het ondernemen nog leuker én zorgt ervoor dat jij meer tijd overhoudt voor andere taken. Win-win wat mij betreft. Vaak verdien je de investering makkelijk terug.
Manage jouw team
Het is belangrijk dat jij de manager van jouw team bent om efficiënt te kunnen blijven werken. Als baas van het team zal je het vast lastig vinden om zaken los te laten, maar dit is wel echt nodig om jouw werk goed te kunnen blijven doen. Zorg dus dat je de taken goed verdeeld en dat je de taken, die jij niet oppakt, dan ook echt loslaat. Bouw stap voor stap aan een stevig team, waar je op kunt vertrouwen. Je hoeft echt niet alles in een keer uit handen te geven. Vind je het spannend, doe het dan stapje voor stapje. Begin met één taak. Gaat dat goed, kies dan een tweede taak om uit te besteden.
Een gelukkig privéleven
De laatste lifehacks die we met je delen, gaan over je privéleven. Dit is ontzettend belangrijk, want als dit een rommeltje is, dan straalt dat uit op jouw onderneming. Alleen een gelukkige ondernemer kan alles uit zijn bedrijf halen dat er in zit. Investeer daarom ook genoeg tijd aan jezelf en onderschat de waarde hiervan niet.
Creëer een scheiding tussen werk en privé
Als je in loondienst bent, dan trek je na werktijd de deur achter je dicht en ga je naar huis. Als webwinkelier is dat anders. Misschien heb je wel een kantoor, maar eenmaal thuis is je webshop nog steeds open. En wanneer je vanuit huis werkt is het helemaal een uitdaging om een einde te maken aan je werkdag. Het helpt al enorm als je een aparte werkplek hebt, die afgesloten kan worden. Denk aan de zolder, of misschien heb je nog een extra slaapkamer die je niet gebruikt. Ervoor zorgen dat je letterlijk de deur achter je dicht kunt trekken na het werk, kan al voor meer balans tussen werk en privé zorgen. Hanteer ook duidelijke werktijden. Ondanks dat je webshop 24/7 open is, wil dat niet zeggen dat jij ook dag en nacht bereikbaar moet zijn voor klanten. Zij hebben er best begrip voor dat je regelmatig een avond voor jezelf wil en dat je er ook op zondag niet bent. Probeer zoveel mogelijk vaste werktijden aan te houden, dat maakt het voor jezelf makkelijker om niet alleen maar te werken, maar er ook nog een privéleven op na te houden.
Spreek ook met jezelf af of je wel of niet huishoudelijke klusjes tussendoor doet op je werkdag. Het is immers heel verleidelijk om snel even de vaatwasser uit te ruimen of de was op te hangen. Je bent nou eenmaal toch thuis aan het werk.. Maar op deze manier gaan werk en privé wel heel erg door elkaar lopen. Ga eens bij jezelf na hoe dit voor jou voelt? Word je er onrustig van, of vind je het wel praktisch?
Werktelefoon uit
Hier krijg je meteen twee lifehacks. Zorg dat je een werktelefoon hebt. Je wil werk en privé gescheiden houden. Daarbij moet je soms die werktelefoon weg leggen. Zet hem uit en leg hem in een la. Pas wanneer je dit doet, kun je je volledig focussen op de mensen om je heen en belangrijker nog: op jezelf. Zolang die mobiel blijft piepen en bliepen, ben je in je hoofd bezig met werk. Kortom, doe de telefoon soms even weg om tot rust te komen en je onverdeelde aandacht voor thuis te hebben.