De 9 verschillende rollen van een webwinkelier
arrow_drop_up arrow_drop_down
9 juli 2019 

De 9 verschillende rollen van een webwinkelier

Een webwinkel runnen is niet zomaar een hobby, of een leuke bijbaan, zoals soms nog gedacht wordt. Het is serieuze business. Als je het goed wil doen tenminste. Als je een goed inkomen uit je webwinkel wil halen – en liefst nog wat meer – moet je flink aan de bak. De gemiddelde webwinkelier is van alle markten thuis. Er komt ontzettend veel bij kijken en zeker in het begin is er vaak nog geen budget om van alles uit te besteden. In dit artikel zetten we op een rij welke rollen een webwinkelier allemaal heeft.

Productspecialist

Als webwinkeleigenaar kun jij natuurlijk alles over jouw producten vertellen. Je kent alle ins & outs en weet precies welk product in welke situatie het meest geschikt is. Je bent een echte productspecialist. Jouw taken bestaan uit het up to date houden van je kennis en het overbrengen van deze kennis naar je klanten. Bijvoorbeeld via de productomschrijvingen op je website.

Inkoper

Als inkoper zorg je er voor dat de voorraad op peil blijft, koop je nieuwe collecties in en onderzoek je de wensen van je doelgroep, zodat je daar gericht op kunt inkopen. Je bezoekt beurzen, bekijkt websites van leveranciers, legt contact met merken en snuffelt in de kleine hoekjes en kiertjes van het internet, om juist die producten te vinden die niet al je concurrenten ook verkopen.

Verkoper

Uiteindelijk wil je ook weer van je voorraad af en wil je mensen blij maken met jouw producten. Aan jou als verkoper de taak om potentiële klanten enthousiast te maken over jouw producten. Dat doe je zodra je een klant aan de telefoon hebt, maar ook door samen met de productspecialist de productteksten zo te schrijven dat klanten echt geen nee kunnen zeggen tegen jouw aanbod.

Marketeer

Doe je als webwinkeleigenaar niet aan marketing, dan kun je het wel vergeten. Je bent dus een echte marketeer. Je schrijft blogs, plaatst berichten op social media, maakt de nieuwsbrief en bedenkt af en toe een gave actie om nieuwe mensen naar je website te trekken. En oh ja, ondertussen doe je ook nog wat aan SEO om ervoor te zorgen dat meer mensen je website vinden via Google.

Fotograaf

Beelden zeggen vaak meer dan 1000 woorden. En dus heb je als webwinkeleigenaar mooie foto’s van je producten nodig. Foto’s die zo goed zijn dat klanten het geen probleem meer vinden dat ze een product niet kunnen vasthouden, voelen en van alle kanten kunnen bekijken. Je besteed dus een deel van je werkweek aan het fotograferen van je producten. Naast vrijstaande productfoto’s maak je ook mooie sfeerfoto’s.

Klantenservicemedewerker

Als klantenservice medewerker heb je het maar druk. Je beheert de mailbox, de chatfunctie en de telefoon. Klanten en bezoekers die een vraag hebben komen bij jou terecht en je probeert hen zo goed mogelijk te helpen.

Logistiek medewerker

Jouw belangrijkste taak is het blij maken van klanten. Daarom pak je elke bestelling met liefde in. Je zoekt de producten bij elkaar, kiest een passende doos, pakt alles mooi in en stopt er een handgeschreven kaartje bij. Dan nog het juiste adres erop en aan het eind van de dag geef je alle pakketten af op het lokale postkantoor. Gelukkig zit jouw taak er dan op en neemt de postbode het laatste stukje naar de klant van je over.

Boekhouder

Zoals in elk bedrijf is het ook bij een webwinkel belangrijk om precies te weten wat er in komt en wat er uit gaat. Dat is de taak van de boekhouder. Je houdt netjes bij of klanten betaald hebben en of alle facturen van leveranciers betaald zijn. Je doet de belastingaangifte en als er eens een product retour gestuurd wordt maak jij het geld weer over naar de klant. Tenslotte zorg je ervoor dat je jezelf een lekker salaris uitbetaalt, de beloning voor het harde werken.

Webmaster

Een goede website is onmisbaar voor je bedrijf. Je besteed dus veel uren aan de structuur en lay-out van de website. Je zorgt ervoor dat deze zo snel en gebruiksvriendelijk mogelijk is, zodat bezoekers supersnel kunnen vinden wat zij zoeken.

Hoeveel uur heeft jouw werkweek?

Heb je er ooit bij stil gestaan dat jij als webwinkeleigenaar zoveel verschillende rollen hebt? Eigenlijk is het een wonder als je dit allemaal in een werkweek gepropt krijgt. En toch lukt het vaak. Omdat je zo’n passie hebt voor de producten die je verkoopt of omdat je het geweldig vindt om je eigen bedrijf te runnen, in plaats van een loondienstbaan. Als je er voldoening uit haalt is het helemaal niet erg om knetterhard te werken. Zodra het financieel de goede kant op gaat is uitbesteden natuurlijk een hele slimme stap. Niemand is overal goed in en waarschijnlijk vind je ook niet al jouw rollen even leuk. Door stap voor stap de dingen uit te besteden die je niet leuk vindt of waarin een ander beter is kun jij structureel groeien met je bedrijf.

Ik ben benieuwd welke rol jij het eerste zou uitbesteden. Of misschien mis je nog werkzaamheden in deze lijst? Plaats hieronder jouw reactie!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen