Webwinkel beginnen - 10 redenen om nu te starten
arrow_drop_up arrow_drop_down
15 oktober 2019 

Webwinkel beginnen – 10 redenen om nu te starten

Het runnen van een webshop is booming business. Afgelopen jaar werden er bijna 10.000 webwinkels opgericht. Dat komt neer op ongeveer 1 webwinkel per 1700 inwoners in Nederland. Niet gek ook, want steeds meer mensen shoppen online én steeds meer ondernemers zien de mogelijkheden van een online winkel. Overweeg jij ook een webshop te beginnen? Lees dan deze 10 redenen waarom dat absoluut een goed idee is.

1. Consumenten geven steeds meer geld uit

In 2018 werd er online 23,7 miljard euro uitgegeven. 10% meer dan het jaar daarvoor. 13,5 miljoen online shoppers deden in 2018 samen 242 miljoen online aankopen. Dat zijn dus ruim 660.000 bestellingen per dag die online gedaan worden! Een enorm aantal, maar de groei lijkt er nog altijd niet uit te zijn, zeker nu het weer wat beter gaat met de economie.

10 redenen om een webwinkel te beginnen

Bron: https://www.emerce.nl/nieuws/infographic-online-bestedingen-2018

2. Er wordt online steeds meer geld uitgegeven

Als je de totale consumentenbestedingen bekijkt, dan zie je dat online winkels een steeds groter deel daarvan innemen. In 2017 werd 24% van het geld online uitgeven, in 2018 was dat al 26%, en dit aandeel lijkt ook komende jaren nog te groeien.

3. Consumenten oriënteren zich op meerdere manieren

Heb je al een fysieke winkel, dan is het een slimme zet om daarnaast een webshop te beginnen. Consumenten gebruiken tegenwoordig meerdere manieren om zich te oriënteren en uiteindelijk de aankoop te doen. Consumenten oriënteren zich bijvoorbeeld in een fysieke winkel, maar plaatsen uiteindelijk online de bestelling. Of andersom: ze oriënteren zich online en kopen in een fysieke winkel. Het werkt in je voordeel als je zowel een online als een stenen winkel hebt. Bovendien heb je als retailer een aantal voordelen door ook online aanwezig te zijn. Zo kun je online veel meer mensen bereiken door bijvoorbeeld goed vindbaar te zijn in zoekmachines en op vergelijkingswebsites.

4. Je bereikt veel meer mensen

Dit brengt me meteen op het volgende punt. Met een online winkel kun je mensen uit het hele land – en zelfs ver daarbuiten – bereiken, terwijl je met een fysieke winkel een veel kleiner bereik hebt. Door te investeren in zoekmachine optimalisatie wordt jouw online shop voor heel veel mensen zichtbaar. Online kun je heel makkelijk mensen inspireren en daarnaast kun je bestaande klanten weer activeren door bijvoorbeeld het sturen van nieuwsbrieven.

5. Een webshop beginnen is heel makkelijk

Tegenwoordig is er diverse webwinkelsoftware beschikbaar waarmee je in principe in een dag online kunt zijn, ook zonder dat je technische kennis hebt. Het is echt niet moeilijk meer om een webwinkel te starten. Mijn ervaring is dat webwinkeliers het vaak lastiger vinden om te bedenken wát ze precies gaan verkopen en wat hun onderscheidend vermogen is, dan het starten van de webwinkel zelf.

6. Een webwinkel beginnen kan ook zonder grote investering

Voor het starten van een webwinkel heb je op zich geen goed gevulde bankrekening nodig. Je kunt vanuit huis werken en hoeft geen duur kantoorpand of een groot magazijn te huren. Zeker de eerste tijd voldoet een extra kamer of een zolder vaak prima. Er zijn weinig vaste lasten en door bijvoorbeeld te werken via dropshipping hoef je ook geen voorraad in te kopen.

Tip: lees in dit artikel alles over de kosten van een webshop.

7. Een webwinkel is de ideale baan

Wil je alleen werken onder schooltijd, slaap je graag uit en start je jouw werkdag het liefst een uur later of ben je door omstandigheden beperkt in je energie? Geen probleem als je een webshop runt. Als ondernemer kun je jouw eigen werktijden bepalen en je eigen dagen indelen. Er zijn natuurlijk een aantal taken die dagelijks terugkomen. Denk aan klantenservice en het inpakken en verzenden van bestellingen. Maar andere dingen laten zich makkelijk op andere momenten inplannen. Zo kun je bijvoorbeeld op één dag alle blogs en nieuwsbrieven voor de hele maand klaarzetten, hoef je – door gebruik van een tool als MeetEdgar – nog maar één keer per week je social media posts te maken en kun je ook door werkzaamheden uit te besteden of te automatiseren veel vrijheid verkrijgen. Niet gek dus dat een webshop regelmatig gestart wordt naast een baan in loondienst of op het moment dat de zoon of dochter naar school gaat en een moeder wel wil werken, maar ook flexibel wil zijn. Met een eigen webshop kan dat gewoon. Hoe fijn!

8. Je groeit als ondernemer, maar ook als persoon

Ondernemen is een vak apart. Als webwinkel eigenaar moet je van heel veel dingen kennis hebben. Dat kan lastig zijn, maar je kunt het ook als een uitdaging zien. Zelf heb ik ontzettend veel geleerd van mijn jaren als webwinkel eigenaar. Zo heb ik niet alleen geleerd over online marketing, zoekmachine optimalisatie en conversie optimalisatie, maar ook over boekhouding, wetgeving, onderhandelen, sales en hoe je nou efficiënt je tijd indeelt. Ik ben hierdoor niet alleen als ondernemer enorm gegroeid, maar ook als persoon.

9. Je hebt weinig ruimte nodig

Eerder noemde ik al dropshipping. Een manier van werken waarbij je geen voorraad hoeft in te kopen. Zodra er in je webwinkel een bestelling geplaatst wordt krijgt de leverancier een seintje en deze stuurt het product rechtstreeks naar de klant. Hierdoor heb je aan alleen een bureau genoeg, je hebt geen magazijn of opslagruimte nodig. Wil je wel producten inkopen maar ben je beperkt in de ruimte? Dan kun je eenvoudig een fulfilmentbedrijf inschakelen. Zij beheren je hele voorraad, versturen pakketten naar je klanten en handelen de retouren af. Dit heeft tevens als voordeel dat jij niet dagelijks pakketten hoeft in te pakken en naar het postkantoor hoeft te brengen, wat je tijd scheelt.

10. Het is leuk!

Ik denk dat bovenstaande voordelen al overtuigend genoeg zijn als je met plannen loopt om een webwinkel te beginnen. Het laatste voordeel dat ik wil benoemen is dat het runnen van een webshop gewoon ontzettend leuk is. Er is niks gaver dan de eerste bestelling van een onbekende te ontvangen. Geloof me, dan maakt je hart echt even een sprongetje. En ook jaren later werd ik nog blij van elke bestelling en elke nieuwe klant. Elke keer weer de waardering dat je goed bezig bent.

Lees ook dit nog even…

Droom jij ook van een eigen webwinkel? Dan hebben deze 10 redenen je wellicht overtuigd om nu echt de stap te zetten en jouw webwinkel te starten. Natuurlijk is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Want hoewel een webwinkel beginnen niet moeilijk is, kan het wél een uitdaging zijn om er ook daadwerkelijk een groot succes van te maken. Het runnen van een webshop is ontzettend hard werken. Als je er een leuk salaris aan over wil houden tenminste. Je krijgt als webshop eigenaar onherroepelijk te maken met concurrentie online. Zorg dus dat je voor je start een goed plan gemaakt hebt. Hoe ga jij je onderscheiden van andere webwinkels? Hoe ga jij ervoor zorgen dat je online gevonden wordt? En wat ga je doen om klanten te behouden, zodat ze herhalingsaankopen plaatsen? Dit zijn een aantal dingen waar je vooraf al goed over na moet denken.

Heb jij een geweldig plan en de ambitie om echt succesvol te worden, dan staat niets je in de weg om vandaag nog jouw webwinkel te beginnen. Go for it!

Dit blog is ook gepubliceerd op IMU.nl.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, oprichter van Succes met je Webshop en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen