Meer verkopen door blogs op je webshop? Zo doe je dat!

Het klinkt in eerste instantie misschien vreemd: je kan meer verkopen door middel van blogs op je webshop. Toch is het lang zo gek nog niet. Als je een blog opzet op hetzelfde domein als je webshop, en deze vult met relevante content, kun je nieuwe klanten bereiken en vaste klanten aan je binden. Hoe? Dat leggen wij jou haarfijn uit in deze blog.

Blogs en SEO

Blogs kunnen perfect worden ingezet voor SEO (Search Engine Optimalisation, het verbeteren van je vindbaarheid in zoekmachines). Met goede blogs speel jij in op de zoekintentie en het zoekgedrag van jouw doelgroep. Op die manier komen bezoekers vanzelf naar jou toe, in plaats van andersom. Dit gebeurt allemaal organisch via Google, zonder extra advertenties.

Waarom je als webshop moet bloggen

Het gebruik maken van blogs kan voor elke branche interessant zijn. Zo ook voor webshops. Google zal jouw website namelijk gaan zien als autoriteit binnen jouw branche. Dit vertaalt zich vervolgens in een betere ranking in de Google-resultaten. Een betere ranking betekent meestal meer bezoekers op jouw webshop. Op dat punt is het nog maar een kleine stap naar het maken van meer sales.

Als webshop heb je daarbij ook nog eens het voordeel dat je over je eigen producten kan bloggen. Door je website te vullen met relevante content en informatie over jouw producten ontvang je meer bezoekers op je website die al een koopintentie hebben. Dat maakt de stap naar het genereren van extra sales des te makkelijker.

Waar jouw webshop over moet bloggen

Als webshop kun je verschillende doelen hebben bij het bloggen. Of je nu nieuwe klanten wilt trekken, bestaande klanten wilt binden, of oude klanten wilt terugwinnen, een blog kan je erbij helpen. De onderwerpen van je blogs koppel je aan de doelen die je hebt gesteld.

Weet je niet goed welke onderwerpen je moet bespreken in je blogs? Een goede contentstrategie kan je helpen met het bepalen van de onderwerpen waar je over moet bloggen.

Een goede contentstrategie is altijd maatwerk, het is specifiek voor jouw webshop en jouw doelgroep. Daarom kan er geen algemeen advies voor een contentstrategie worden gegeven.

Om je toch een idee te geven nemen we in deze blog een kledingwinkel met hippe vrouwen kleding als voorbeeld.

Nieuwe relevante bezoekers

Je gebruikt een bepaald type blog als je nieuwe, relevante bezoekers wilt bereiken. In deze blogs speel je in op de zoekintentie van de doelgroep binnen jouw branche. Je focust je in dit type blog op waar mensen op googelen. Dat lijkt misschien een raadsel, maar dat is het allerminst. Met behulp van de Google keyword planner kom je erachter welke zoektermen mensen gebruiken.

Laten we teruggaan naar ons voorbeeld van de kledingwinkel. Misschien wil je wel meer regenjassen verkopen. Via de Google keyword planner kan je erachter komen dat veel mensen in Google zoeken naar ‘Hippe regenjas’. In dat geval schrijf je dus bijvoorbeeld een blog over dé 10 regenjassen om hip de herfst door te komen.

Bestaande doelgroep informeren

Als je al veel volgers op je sociale kanalen of je nieuwsbrief hebt, kun je ook blogs schrijven waar jouw huidige klanten in geïnteresseerd zijn. Bij deze blogs is je vindbaarheid in Google minder belangrijk, omdat je je klanten al bereikt met social sharing. Je hebt dan ook meer keuzevrijheid als het gaat om het kiezen van een onderwerp.

In het voorbeeld van de kledingwinkel zou je blog bijvoorbeeld als onderwerp kunnen krijgen: ‘De favoriete regenjassen van Bekende Nederlanders’. Hoewel je minder rekening hoeft te houden met je vindbaarheid in Google, is het wel belangrijk dat jouw doelgroep de blogs interessant vindt. Als jouw doelgroep BN’ers niet leuk vindt, kun je beter een ander onderwerp kiezen.

Hoe blogs zorgen voor meer verkopen

Nu je weet hoe een goede blog voor meer bezoekers op je webshop kan zorgen, vraag je je misschien af hoe dat voor meer sales gaat zorgen. Dat is eigenlijk heel simpel.

Als jij een blog schrijft over dé 10 regenjassen om hip de herfst door te komen, zorg je er natuurlijk wel voor dat een paar van die regenjassen in jouw webshop te bestellen zijn. Vanuit je blog link je dan ook direct door naar jouw producten. Dan is het nog maar een klein stapje naar de winkelmand.

Daarnaast zal Google jou als autoriteit binnen jouw branche gaan zien en je belonen met een hogere ranking. Over het algemeen geldt : Hoe hoger in Google, hoe meer bezoekers. Je blogs zullen zo steeds meer mensen bereiken en dus betere verkoopcijfers genereren.

Zaken om rekening mee te houden

Naast goede teksten die passen bij jouw doelgroep zijn er nog meer dingen waar je rekening mee moet houden: Je website moet technisch in orde zijn, zowel voor desktop als mobiel. Naast dat dit fijn is voor je bezoekers, vindt Google het ook belangrijk.

Vanzelfsprekend moet je tekst taalkundig ook goed in elkaar zitten. Dat betekent: geen spelfouten, geen grammaticale fouten, en geen stijlfouten. Daarnaast is de manier van schrijven ook van belang, een tekst voor jongeren is natuurlijk anders geschreven dan een tekst voor ouders.

Voor het beste resultaat zorg je ook dat je headings en meta-tags geoptimaliseerd zijn en dat je afbeeldingen toevoegt aan je blogs. Let wel op dat deze afbeeldingen rechtenvrij zijn, je kan niet zomaar elke afbeelding van Google gebruiken. Zelf geproduceerde afbeelding zijn nog beter.

Conclusie

Met behulp van goed geschreven blogs kun je dus een hoop bereiken. Je kunt je positie in Google verbeteren, nieuwe klanten bereiken, en bestaande klanten terug naar je site krijgen. Je weet nu hoe een goed geschreven blog eruit ziet: technisch en taalkundig zit deze goed in elkaar, hij is geoptimaliseerd voor Google, en afgestemd op je doelgroep. Als je relevante blogs op je webshop plaatst, kun je je sales een ware boost geven!

Heb je geen tijd om zelf blogs te schrijven, of schrikt het technische deel je af? Wees niet bang om dit uit te besteden. Er zijn namelijk  marketingbureaus die gespecialiseerd zijn in bloggen. Zo kan ook jij profiteren van de voordelen van bloggen!

Dit blog is geschreven door Jordi Bron.