Mensen iets moois geven én goed geld verdienen? Met Next Level bracht Rosa het samen

Drie jaar geleden stond Rosa Goldstein nog huizen te poetsen om rond te komen. Maar tijdens al dat afstoffen en dweilen luisterde ze business-podcasts. Drie jaar later draait ze meer dan een ton omzet met haar eigen webwinkel  Hope and Joy, waarvoor ze ieder product persoonlijk ontwerpt, vermarkt én verstuurt als ‘een pakketje vol liefde en aandacht’. In ons Next Level-traject zag ze haar omzet rap groeien. 

Ze volgde een opleiding tot interieurstylist, maar voelde zich meer aangetrokken tot grafische vormgeving. Én ze vond het altijd al fijn om haar gedachten op papier te zetten. Rosa: ‘Achteraf is het dan makkelijk om te zeggen dat het logisch is dat dat nu allemaal samenkomt, maar in de praktijk was het echt een proces. Het Next Level traject met Astrid heeft me het afgelopen jaar enorm geholpen om de business-kant te professionaliseren.’ 

‘Dan zat ik weer met een printer aan de keukentafel, met mijn kinderen de pakketjes in te pakken.’ Het liep best goed. Maar écht serieus? Dat werd het niet.

Geen schoonmaker

Na haar afstuderen verdiende Rosa als alleenstaande moeder met drie kinderen op allerlei manieren haar geld, maar niet met haar creatieve talent. Zo was ze postbode en schoonmaker en oh ja, ze deed ook nog iets ‘ernaast’: ieder jaar maakte en verkocht ze een zelf geschreven en ontworpen adventskalender van kaartjes met lieve woorden. ‘Dan zat ik weer met een printer aan de keukentafel, met mijn kinderen de pakketjes in te pakken.’ Het liep best goed. Maar écht serieus? Dat werd het niet. 

Tot het moment dat Rosa merkte dat mensen haar als schoonmaker zagen. ‘Daar werd ik gewoon een beetje pissig van. Ik was toch helemaal geen schoonmaker, ik was creatief ondernemer! Ik besefte dat als ik anders gezien wilde worden, ik degene was die in beweging moest komen. En mijn adventskalender werd eigenlijk altijd zo positief ontvangen dat ik dacht: hier zit wat in.’


Hoop en vreugde

En dus besloot ze om het ondernemen serieuzer aan te gaan pakken. Ze bracht haar doelgroep in kaart, boog zich over haar productaanbod, begon een Instagram-pagina en opende een mailinglijst. Daarnaast spitte ze talloze boeken door, op zoek naar het antwoord op die ene vraag die haar transitie naar een professioneel bedrijf misschien wel het best omschrijft: hoe bouw je een merk? ‘Ik wilde een breder productassortiment, maar vond het ook heel belangrijk om in alles uit te stralen waar ik mijn werk voor doe: mensen hoop geven als het leven moeilijk is en vreugde als er iets te vieren valt.’

Ook voor het geld

Maar precies in die passie die ze voelt voor wat ze doet, zit ook een worsteling. Eén die ze regelmatig terugziet bij andere vrouwelijke ondernemers: ‘Vrouwen zeggen toch vaak dat ze vooral ondernemen omdat ze het leuk vinden, zéker als ze een bedrijf hebben waarmee ze iets moois doen voor een ander. En dat kan allemaal zo zijn, maar uiteindelijk wil je natuurlijk ook geld verdienen. Dat is iets waar Astrid mij ook heel erg scherp op houdt. Dat zij zelf ook een vrouwelijke ondernemer is die alles vanaf nul opgebouwd is, zet dit extra kracht bij. Ik ben dan ook heel erg gaan geloven dat mensen iets moois geven en geld verdienen prima samengaan. Mits je oprecht bent in wat je aanbiedt natuurlijk.’ 

De gunfactor

Die oprechtheid bewaakt ze dan ook zorgvuldig daar waar die volgens haar hoort: in de kern van haar bedrijf. ‘Vorig jaar wilde ik bijvoorbeeld kaarsen maken. Toen heb ik de mensen die mij volgen meegenomen in iedere mislukte kaars, tot het uiteindelijk lukte.’ Rosa is ervan overtuigd dat openheid helpt om je klanten mee te nemen in waar jij als webwinkelier mee bezig bent. ‘Zo verover je de gunfactor. Je moet ervoor zorgen dat mensen meteen aan jou denken als ze een cadeautje nodig hebben.’ 

Zelf merkte ze dat het best even duurde voordat ze haar stem daarin gevonden had. ‘Ik ben ontwerper, maar ik schrijf ook. En natuurlijk loopt alles via de webshop en ben ik dus ook webwinkelier. Hoe je die mix succesvol vormgeeft, daar heb ik het veel over met Astrid. Misschien ben ik alles bij elkaar nog wel het meest een personal brand. En dat is een gekke tussenvorm.’


Wil je zelf ervaren hoe Rosa's ontwerpen, affirmaties en gedichten je kunnen inspireren? Schrijf je dan gratis in voor Six weeks of Hope & Joy.


Launches centraal

Dat een relatie opbouwen met je klant essentieel is, merkt Rosa bijvoorbeeld ook als ze nieuwe producten lanceert. En productlanceringen, die nemen in haar bedrijf een centrale plek in. ‘Ik doe ieder jaar meerdere productlanceringen. Het valt mij op dat veel ondernemers die een product willen lanceren zich meteen focussen op de perfecte marketingformule. Maar als je het mij vraagt, zou je moeten vertrekken vanuit wat je mensen wilt geven. Ik probeer daar altijd heel zuiver in te zijn. Snel geld verdienen is niet wat ik wil. Maar het is ook gewoon geen duurzame vorm van ondernemen.’

Softe launch, echte launch

Dat wil niet zeggen dat ze zelf helemaal geen marketingformules volgt. Als het om lanceringen gaat, is Launch van Jeff Walker haar ‘bijbel’: ‘Als ik niet kan slapen omdat ik twijfel of ik wel het goede aan het doen ben, pak ik die er altijd weer even bij.’ Een fijne houvast, maar gelukkig hoeft Rosa het al lang niet meer alleen te hebben van boekenkennis. Ze leerde de afgelopen jaren een hoop in de praktijk. Zo ook deze zomer. ‘Ik heb net de soft launch gedaan voor mijn Year of Hope and Joy, een dagboek dat je meeneemt door de seizoenen. Hoewel je ieder moment kunt beginnen, kopen mensen zo’n product natuurlijk eerder in december. Daarom heb ik het eerst alleen aangeboden aan mijn warme contacten, de mensen die mij al volgen. Zo kon ik learnings verzamelen voor de ‘echte’ launch in november.’


Successen incasseren, learnings meenemen

En de soft launch bleek niet voor niets: ze viste onder andere een onhandigheid uit haar e-mailmarketing: ‘Ik had een aparte e-maillijst voor mensen die wilden pre-orderen, zodat ik die mensen na de aankoop ook apart zou kunnen opvolgen. Maar in de praktijk bleek inschrijven voor die mailing alleen maar een extra horde om het product te kopen.’ Ze leerde haar les en besloot om in november haar mailinglijst pas na de aankoop te differentiëren. 

Toch verkocht ze meteen 176 journals. En ook de upsell liep goed. ‘Mensen vinden zo’n dagboek leuk, maar vinden het in de praktijk moeilijk om er elke dag in te schrijven. Daarom kunnen ze voor €10 acht weken online begeleiding bij hun journal kopen. Dan help ik ze op weg met een introductievideo en krijgen ze daarna elke week een mailtje, een printable en een audio met visualisaties.’ En ze probeert ook om klanten via een andere route warm te maken voor het jaardagboek. ‘In juli en augustus verkoop ik een Mini Vakantie Journal. Dit is op zichzelf ook een volwaardig product, maar mijn hoop is dat mensen in december doorstromen.’ 

Op zoek naar een zwaargewicht

Dat ze nu ook digitale producten aanbiedt, komt onder andere door de coaching van Astrid. ‘Zelf vond ik dat nog best wel spannend, maar Astrid zei: “Als dát is wat je leuk vindt, ga dát dan doen."’ Toen ze bij Astrid aanklopte, had ze net afscheid genomen van een coach met wie het niet werkte. ‘Het was geen zwaargewicht en dat had ik wel nodig.’ Maar ze kwam er al snel achter dat het moeilijk is om iemand te vinden die zowel artistiek als commercieel gewicht in de schaal legt. En dus besloot ze eerst maar eens ‘dat webkanaal’ helemaal strak te trekken en met Astrid het Next Level-traject in te gaan.

"Je moet altijd die kamer binnen gaan waar iemand verder is dan jij, altijd zorgen dat je degene in de ruimte bent met de minste kennis."

Zien dat het kan 

Dat Astrid de kennis in huis heeft die zij nodig had, was niet de enige reden om te investeren in Next Level. ‘Ik vind het heel fijn om samen te werken met iemand in wie ik mij enerzijds herken en die anderzijds al een stuk verder is. Astrid is ook een vrouwelijke ondernemer die op geheel eigen wijze haar onderneming opgezet heeft én een alleenstaande moeder. Dat versterkt het idee in mij dat succes voor mij ook haalbaar is. Je moet altijd die kamer binnen gaan waar iemand verder is dan jij, altijd zorgen dat je degene in de ruimte bent met de minste kennis. In mijn samenwerking met Astrid is dat zeker gelukt.’ 

Iets te vertellen

Maar dat Astrid een krachtig voorbeeld is, wil niet zeggen dat Rosa ook maar een seconde in de verleiding komt om te kopiëren. Integendeel: ‘Ik vind het belangrijk om mezelf terug te zien in alle facetten van mijn bedrijf en Astrid weet heel goed hoe ze mij moet helpen om scherp te stellen waar ik zelf naartoe wil. Als je een beetje succes hebt, is het zo makkelijk om je te verliezen in wat andere mensen leuk vinden.’ Waar ze dan naartoe wil? ‘Ik wil een smaller assortiment, met meer audio en meer geautomatiseerde, digitale producten. In fysieke producten kan en blijf ik me onderscheiden, maar het gaat bij mij met name om de boodschap. Uiteindelijk heb ik vooral iets te vertellen.’ 

Vier het nou eens

Dat ze nu echt geld verdient met haar boodschap, blijft soms ongelofelijk. ‘Tijdens het schoonmaken luisterde ik naar business-podcasts. Waarschijnlijk dachten die mensen dat ik André Hazes op had staan. Wacht jij maar eens af, dacht ik dan. Als ik nu ‘s ochtends een koffie pak en naar boven loop om aan het werk te gaan, kan ik het zelf soms nog amper geloven. Maar dan denk ik ook al snel: ik moet nog dit, of ik had nog dat. Daar is Astrid ook heel goed in: ervoor zorgen dat ik even stilsta bij wat er allemaal goed gaat. “Joh vier het nou eens”, zegt ze dan. En dat mag ik inderdaad best wat vaker doen. 


Draait je webwinkel lekker, maar ben jij als ondernemer toe aan de volgende stap? Ontdek dan of het Next Level traject ook iets voor jou is.