Ontdek Facebook Shops
Onlangs lanceerde Facebook een nieuwe functie die een wereld aan mogelijkheden opent: Facebook Shops. Hiermee kunnen ondernemers eenvoudig een professionele webwinkel inrichten, die helemaal past bij hun persoonlijke uitstraling. Vooral voor kleine ondernemers, die zelf nog geen webshop hebben, is Facebook Shops een uitkomst. Zij kunnen hun producten nu ook online gaan verkopen en hun omzet verhogen. De verwachting is dat veel kleinere bedrijven de functie zullen gaan inzetten om hun producten onder de aandacht te brengen en te verkopen. Facebook Shops wordt op dit moment wereldwijd uitgerold. Naar verwachting kunnen we er binnenkort ook in Nederland gebruik van maken. Daarbij komen steeds meer aanvullende mogelijkheden beschikbaar.
Facebook Shops is geschikt voor alle Facebook platforms
Facebook Shops is een functie die werkt op alle Facebook platforms. Hierdoor kan Facebook zich meten met grote bedrijven als Amazon en Etsy. De komende tijd kunnen bedrijven over de hele wereld gebruik gaan maken van Facebook Shops. De webwinkel kan volledig aangepast worden aan de huisstijl, zodat deze naadloos aansluit. Klanten kunnen op die manier eenvoudig en snel de gewenste producten bestellen. Via Messenger, WhatsApp of Instagram Direct onderhoudt je het contact met je klanten. Dit zijn de eigen berichtendiensten van Facebook.
Shoppen op Facebook kan nu toch ook al?
Facebook is al langer bezig om e-commerce een boost te geven. Zo werden al eerder nieuwe functies als Market Place en Product tagging geïntroduceerd. Facebook en Instagram shopping wordt al een aantal jaren door veel ondernemers gebruikt. Toch riep deze shopfunctie ook vragen op. Hoe werkt het precies? Is het nou wel of geen webshop en moet je er voor betalen? In deze voorgaande versie voeg je producten vanuit je eigen webshop toe aan een catalogus. Daarvandaan kunnen klanten direct doorklikken naar het artikel in je webwinkel. Veel ondernemers gebruiken deze functie om het hun klanten gemakkelijk te maken. Het nieuwe Facebook Shops is eigenlijk een uitbreiding en een verfijning van de eerdere shopfunctie. De checkout gaat nu ook via Facebook verlopen. Daarnaast kun je Facebook Shops helemaal inrichten in je eigen stijl. Zo maak je helemaal gratis je eigen volwaardige webwinkel.
Later ook shoppen via Messenger en WhatsApp
Facebook Shops is ontwikkeld in samenwerking met BigCommerce, WooCommerce en Shopify. Met deze nieuwe functie kan Facebook zich meten met grote webshops als Coolblue en Bol.com. Facebook Shops is, net als de huidige variant, geschikt voor Facebook, Instagram en stories. In de toekomst zal de nieuwe functie waarschijnlijk ook geïntegreerd worden in Messenger en WhatsApp. Daarvoor worden nu voorbereidingen getroffen. Op Instagram zal de Shop worden geïntroduceerd in het tabblad Explore van de app. Vervolgens krijgt Instagram Shops een eigen tabblad waar je je producten en collecties op kunt zetten. Ideaal om je producten aan te prijzen en de verkoop zo eenvoudig mogelijk te regelen.
Hoe verloopt de betaling in Facebook Shops?
Facebook Shops beschikt over een eigen betalingssysteem. Zo kunnen ook ondernemers zonder eigen webshop gebruik van de functie maken en hun eigen webwinkel inrichten. Momenteel is de checkout van Facebook Shops alleen nog maar beschikbaar voor klanten in de Verenigde Staten. Zij kunnen afrekenen met hun creditcard. Als je vanuit een ander land bestelt, klik je door naar de webshop van het bedrijf, waar je de artikelen vervolgens kunt betalen. In Nederland is een creditcard minder gangbaar dan in de Verenigde Staten. Daarom wordt verwacht dat er meerdere betaalmogelijkheden zullen worden toegevoegd.
Wat kost Facebook Shops?
Het opzetten van een webwinkel in Facebook Shops is helemaal gratis. Facebook heeft de nieuwe functie eerder gelanceerd dan gepland, vanwege de coronacrisis. Op die manier wil Facebook kleine ondernemers helpen, die door de crisis in moeilijkheden zijn gekomen. Met de mogelijkheid om hun producten online te verkopen, hebben zij meer kans om hun bedrijf draaiende te houden. Maar niet alleen bedrijven hebben baat bij de webwinkel. Ook voor Facebook zelf brengt de functie nieuwe inkomsten met zich mee. Zo zullen er meer advertenties geplaatst worden en wordt er betaald voor het gebruik van de checkout optie van Facebook Shops.
Hoe maak je een webwinkel in Facebook Shops?
Het opzetten van een webwinkel in Facebook Shops is heel eenvoudig. Je volgt de stappen waar Facebook je doorheen loodst. Eerst maak je een lay-out die aansluit bij je eigen huisstijl. Daarbij kun je kiezen uit de standaardkleuren van Facebook, maar ook via een HEX-code je eigen kleuren invoeren. Bovendien kun je de tekst en knoppen in dezelfde stijl maken. Het voorbeeld wordt direct weergegeven, waarbij je kunt wisselen tussen Instagram en Facebook. Voeg nu je artikelen toe en klaar ben je.
Hoe vinden klanten je Facebook Shop?
Klanten vinden je Facebook Shop via de Facebook- of Instagrampagina van je bedrijf. Het is ook mogelijk dat ze de shop tegenkomen in een advertentie of in stories. Als je gebruik maakt van Facebook Shops krijg je korting op adverteren op Facebook en Instagram. In de webwinkel kunnen klanten je hele collectie bekijken, producten die hen aanspreken opslaan en direct hun bestelling plaatsen en afrekenen.
Wat is het verschil tussen het huidige Facebook shopping en Facebook Shops?
De voorgaande shopfunctie van Facebook maakt gebruik van een catalogus. Hierin kun je producten toevoegen, die klanten vervolgens via je webshop kopen. Facebook Shops is veel uitgebreider en heeft veel meer functies dan een Facebook catalogus. Facebook Shops is een volwaardige webshop, die je helemaal in je eigen stijl kunt vormgeven. Je klanten kunnen filteren op categorie en hun favoriete artikelen opslaan. Bovendien wordt het mogelijk direct via Facebook af te rekenen. Daarom nodigt Facebook Shops veel meer uit tot kopen.
Ideaal voor kleine ondernemers
Kleine ondernemers hebben vaak nog geen webshop, omdat ze die niet nodig denken te hebben. Of omdat ze de tijd en de middelen er niet voor hebben. Voor hen is Facebook Shops een ideale mogelijkheid. Het opzetten van de webwinkel is gratis. Bovendien heb je er geen technische kennis voor nodig. Facebook Shops biedt kleinere bedrijven de kans om hun producten ook online te verkopen. Zo worden zij gesteund en hebben ze meer kans om hun omzet, die is teruggelopen door de coronacrisis, te verhogen.
Live shoppen mogelijk
Live video’s op Facebook en Instagram zijn populair. Via een live video kun je nieuwe producten introduceren. Een schoenenwinkel promoot bijvoorbeeld de nieuwste sneaker of een beautyvlogger vergelijkt lippenstift van verschillende merken. Hier speelt Facebook Shops perfect op in. Het wordt namelijk mogelijk om producten uit je Facebook Shop te taggen voordat je live gaat. Die producten worden vervolgens getoond onder in de video, zodat kijkers ze kunnen aantikken om naar het betreffende artikel te gaan. Via Facebook Shops kunnen ze het vervolgens direct kopen. Deze functie wordt de komende maanden verder getest en wereldwijd beschikbaar gemaakt.
Augmented Reality
Facebook Shops gaat ook gebruik maken van Augmented Reality. Dit zorgt voor realistische shopervaring en biedt veel extra mogelijkheden. Zo kunnen potentiële klanten via de videocamera virtueel kleding of zonnebrillen passen. Ook het uitproberen van make-up kleuren en zelfs het plaatsen van meubels is mogelijk via AR. Zien ze via AR het artikel dat ze willen hebben? Dan kunnen ze dit meteen aan hun winkelmandje toevoegen en afrekenen via Facebook. Facebook Shops maakt het gemakkelijker om in een paar tikken je favoriete product te bestellen en te betalen.
Spaarprogramma
Veel bedrijven maken gebruik van een loyalty programma, waarmee klanten punten of rewards kunnen verdienen bij hun aankopen. Facebook Shops gaat deze spaarprogramma’s ondersteunen. Zo zie je gemakkelijk hoeveel punten je al gespaard hebt en wat je daarvoor kunt krijgen. Bedrijven kunnen in Facebook Shops gemakkelijk een spaarprogramma aanmaken. Ook dat is één van de vele nieuwe functionaliteiten die Facebook voor kleinere bedrijven mogelijk maakt. Met een spaarprogramma houdt je klanten betrokken bij je bedrijf en nodig je ze uit meer aankopen te doen in je webwinkel. Er staat immers iets leuks tegenover!
Waarom kiezen voor Facebook Shops?
Facebook Shops is een volwaardige webwinkel, die bedrijven een wereld aan nieuwe mogelijkheden biedt. Ondernemers die hun producten tot nog toe alleen fysiek verkopen, kunnen dat nu ook online gaan doen. Alles wat ze daarvoor nodig hebben, heeft Facebook in de webwinkel inbegrepen: het gebruik van een eigen huisstijl, geen technische kennis nodig en een eigen betaalsysteem van Facebook. Dat maakt het opzetten van een webwinkel wel heel eenvoudig. Ondernemers die al wel online verkopen, kunnen met Facebook Shops veel meer mensen uit hun doelgroep bereiken. Daarvoor maken ze gebruik van Facebook en Instagram berichten, advertenties en stories.
Nog even geduld
Ben je enthousiast geworden en wil je direct aan de slag? Nog heel even geduld. Binnenkort is Facebook Shops ook beschikbaar in Nederland. Mogelijk duurt het nog even voor je ook gebruik kunt maken van het betaalsysteem van Facebook. Ook worden aanvullende functionaliteiten langzamerhand vanuit de Verenigde Staten uitgerold. Met Facebook Shops kun je aan de slag om je producten nog beter te promoten. Je maakt het je bezoekers en klanten bovendien zo gemakkelijk mogelijk om de artikelen die ze willen hebben te bestellen en af te rekenen. Met Facebook Shops kijk je vooruit en kun je nog zoveel meer bereiken!
Wil jij ook meer klanten? In Magnetic Marketing help ik je om jouw webshopmarketing magnetisch te maken, zodat klanten aantrekken makkelijk en leuk wordt. Ontdek of dit programma is wat jij nodig hebt.