Samenwerken met bloggers, waarom zou je dat doen?

We krijgen steeds meer mailtjes in onze inbox. Waarom? Omdat bedrijven bloggers steeds beter weten te vinden. En omdat wij naast onze ondernemingen ook regelmatig in de digitale pen klimmen, is het een aantrekkelijke mogelijkheid om producten of diensten via onze doelgroep te verspreiden. Maar waarom zou je als ondernemer eigenlijk met een blogger samen willen werken? We geven je graag een paar voordelen.

Voorstel voor samenwerking

Het lijkt wel gisteren dat we ons eerste voorstel voor een samenwerking in de mailbox kregen. Niks is zo leuk als je eerste samenwerkingsvoorstel! We zien het als een bekroning op ons werk, een beloning voor alle tijd en energie die we in onze blog steken.

“Beste Evelyne en Anne, wat hebben jullie een leuke blog. We zouden graag met jullie willen samenwerken. Met vriendelijke groet, bedrijf X.” Dit soort standaard tekstjes ontvangen we overigens vaak bij aanvragen voor een samenwerking.

Samenwerken met bloggers

Zoals we eerder al zeiden weten bedrijven bloggers steeds beter te vinden. Blogs worden nou eenmaal goed gevonden in zoekmachines, hebben een groter bereik en zorgen voor social proof. Er zijn meerdere manieren waarop je als bedrijf een blogger kunt inzetten:

  • Elke ondernemer wil meer backlinks krijgen naar zijn of haar website, daarmee verbeter je immers je score in zoekmachines als Google. Betere vindbaarheid in Google betekent voor veel bedrijven dat ze meer omzet kunnen genereren. Bezoekers aan zoekmachines hebben tenslotte een vraag, en als jij die kunt beantwoorden kan dat voor meer omzet zorgen.
  • Bloggers die reviews schrijven kunnen de geloofwaardigheid van een product, dienst, merk etc. vergroten. Wanneer iemand een positieve beoordeling leest, wordt deze persoon ook sneller positief over het bedrijf en de producten/diensten. Kijk zelf maar eens hoe jij reageert op het lezen van een positieve review van een restaurant waar je binnenkort heen gaat of een hotel dat je wil boeken. Je bent sneller geneigd om tot aankoop over te gaan als je een positieve review leest.
  • De meeste bloggers besteden veel tijd aan fotografie. Een blog zonder goed beeldmateriaal is namelijk niet zo pakkend. Bedrijven spelen hier goed op in. Ze mogen vaak, met toestemming van bloggers, de foto’s hergebruiken voor marketingdoeleinden. Dat brengt de kosten van je marketingbudget ook omlaag, aangezien je geen professionele fotograaf hoeft in te huren.
  • Bloggers delen hun blogposts vaak op hun eigen sociale-mediakanalen. Dit vergroot het bereik van het bedrijf, omdat meer mensen over het bedrijf lezen.
  • Er worden ook regelmatig winacties met bloggers opgezet. Winacties hebben ook als doel om het bereik te vergroten. Het bereik wordt onder andere vergroot wanneer er meer volgers worden geworven of wanneer er meer reacties, likes en deelacties zijn op een bepaalde post. Dit kan zowel voor de blogger als het bedrijf een positief effect hebben.
  • Veel bedrijven maken zelf ook gebruik van een blog. Om op een inspirerende, creatieve en informatieve manier websitebezoekers te voorzien van content die gebaseerd is op producten, diensten etc. die het bedrijf verkoopt.
  • Sommige bedrijven spreken met bloggers af dat zij gastblogs schrijven die ze plaatsen op hun website. Andere bedrijven gebruiken de content en herschrijven deze voordat ze deze plaatsen. Zo heeft Evelyne een tijdje gastblogs geschreven voor online supermarkt Ecomarkt en leverde recepten aan waarin producten van Ecomarkt waren verwerkt. En Anne was gastblogger voor verschillende trouwplatformen, waaronder Zankyou. Samen zijn we nu gastblogger voor Business Babes. Wat ons betreft een slimme manier om een stukje inspiratie te bieden aan klanten.

Vanuit het perspectief van de blogger

Het is goed om je te beseffen dat de meeste bloggers het belangrijk vinden om hun doelgroep te voorzien van goede kwaliteit content. Een serieuze blogger steekt veel tijd in het schrijven van teksten en het maken van foto’s. Een blogpost is niet vliegensvlug geschreven. Sterker nog, wij doen zelf vaak gemiddeld twee uur over een post.

Waarom bloggen?

Veel bloggers beginnen een blog om hun portfolio uit te breiden en om kennis te delen vanuit persoonlijk perspectief. Ook wij begonnen vanuit de passie voor een bepaald onderwerp, de liefde voor schrijven en het delen van onze kennis.

Bloggen is toch een hobby?

Bloggers worden in onze ogen nog vaak neergezet als hobbyisten, maar er zijn genoeg bloggers die er hun werk van hebben gemaakt. Vaak hebben ze dan ook een groot bereik op social media. Wanneer je een blik werpt op de website van AdFactor kun je het al zien. Namen als Dames Praatjes, De Groene Meisjes en Eat Run Love zijn grote spelers. Ze zijn wat ons betreft het bewijs dat blogs een succesvol marketinginstrument zijn. Voor zowel de blogger als het bedrijf die met ze samenwerkt. Wist je trouwens dat bedrijven voor bloggers met een groot bereik al snel 1750 euro neertellen voor een sponsored story op social media? Ook dat laat zien dat bloggers absoluut wat waard zijn.

Samenwerken en een klein marketingbudget

Ook voor ondernemingen met een minder groot marketingbudget biedt een samenwerking met een blogger genoeg kansen. Je kunt je als bedrijf dan richten op de kleinere bloggers. Dat wil niet zeggen dat deze samenwerkingen minder waard zijn, in tegendeel. De kleinere blogger kent zijn/haar lezers juist éxtra goed. Een voorbeeld van zo’n samenwerking voor een kleiner budget: laatst heeft Evelyne een influencer programma opgezet voor een horecazaak. Met als doel om meer bereik te genereren door middel van barterdeals.

Barterdeals

Wellicht heb je nog nooit van de term ‘barter deal’ gehoord? Bij een barterdeal doe je een ruil in goederen of diensten. In het geval van het influencer programma schrijft een blogger een blogpost over de betreffende horecazaak en krijgt in ruil daarvoor een speciaal arrangement.

Barter deals worden in alle branches gedaan. Bij zowel grote als kleine spelers in de markt. Zo hebben we ooit een samenwerkingsverzoek gehad van een bedrijf dat fotoalbums verkoopt die hun product aanbood in ruil voor een blogpost. En ook met Storytel is Evelyne, voor haar eigen blog, een barter deal aangegaan.

Let wel: zorg dat je een samenwerkingsvoorstel doet dat past bij de blog, de doelgroep van die blog en houdt rekening met het bereik. Hoe groter het bereik van de blogger hoe minder ze geneigd zijn om een barter deal aan te gaan. Tenzij ze bijvoorbeeld zelf heel enthousiast zijn over het product of zelf een voorstel sturen naar het bedrijf voor een samenwerking. In die gevallen kun je prima een voorstel doen voor een barter deal.

Dit blog is geschreven door Evelyne van BlogBosses.