Social media strategie voor meer klanten in je webwinkel
Hoe belangrijk zijn sociale media voor je webwinkel? Bij het starten van een webwinkel is het heel belangrijk om je content te plannen. Net als bij e-mail marketing kun je veel bereiken door het goed inzetten van sociale media. De nieuwe marketing is meer ‘sociaal’ zijn, in contact komen met je fans en volgers. En daar zijn sociale media perfect bij te gebruiken. Maar hoe kun je meer klanten uit je sociale media halen? Met deze vijf tips wil ik je graag inzicht geven in hoe een goede social media strategie eruit ziet. Met deze kennis kun je extra bezoekers en klanten naar je webwinkel halen.
Top 5 tips voor de juiste sociale media strategie voor je webwinkel
Maar hoe ga je dan van start? Waar moet je beginnen? Graag geef ik je vijf tips om een goede start te maken. Het is belangrijk dat je volgens een juiste social media strategie werkt. Je hebt eerst informatie nodig om te weten waar jouw doelgroep zit. Maar wat zijn de vervolgstappen en welke tips zijn hierbij belangrijk? Ga aan de slag met deze tips en zie hoe leuk sociale media hierbij kunnen zijn!
Tip 1: weet wie je doelgroep is en laat je webwinkel aan hen zien
Bij het starten van een goede social media strategie bepaal je eerst je doelgroep. Zijn het mannen of vrouwen, wat doen ze en wat zijn hun interesses? En welke sociale media volgen ze graag? Voor webwinkels kun je hierbij vooral Facebook, Instagram en Pinterest aanhouden. Kijk ook eens waar je concurrenten zichtbaar zijn. Want hier wil jij zeker ook aanwezig zijn. Tips die zo belangrijk zijn. Pak hierbij pen en papier en schrijf voor jezelf op wat je graag aan je volgers zou willen laten zien. Dit zal je direct al inspiratie geven om hierover te gaan schrijven. Daarna selecteer je foto’s en schrijf je waardevolle content. Laat je zelf bij voorkeur via twee tot drie social media kanalen zien.
Tip 2: werk met een duidelijke structuur en een praktische planner
Om een juiste social media strategie in te zetten, adviseer ik je om met een goede planner te werken. In diverse planners kan je uitschrijven welke berichten je wanneer en op welk kanaal wil plaatsen. Start ook met het inplannen van je berichten op Facebook. Plan hier een vast moment in de week voor in. Alleen als je dit toepast zal je trouw nieuwe berichten blijven inplannen. Start hier aan het begin van de week, op maandag, mee en kijk er elke donderdag opnieuw naar. Zet het nu direct in je planner, alleen dan zal het echt gaan werken.
Tip 3: ga in gesprek met je volgers op Facebook en Instagram
De marketing van nu is gericht op persoonlijk en sociaal contact. Laat jezelf niet als een logo zien, maar maak je profiel meer persoonlijk. We kopen namelijk niet van logo’s maar van mensen. Blijf hier ook op social media altijd goed aan denken. Hoe meer je van jezelf laat zien en hoe meer je deelt met je volgers, des te meer je bereik groeit. Video marketing is ook helemaal van nu, dit geeft je extra zichtbaarheid. Maar ga in gesprek met je volgers, zorg dat er reacties op je berichten komt. Dan worden je volgers fan en zet je stappen naar nieuwe klanten!
Tip 4: kijk elke maand goed naar de statistieken
Welke berichten in je social media strategie doen het goed? Krijg meer inzicht in de online statistieken en plan deze actie elke maand in je planner. Door hierin inzicht te krijgen, kan je nieuwe waardevolle content inplannen. Wat zijn berichten die het goed doen? Dat zijn vast de berichten waarin je in gesprek gaat met je volgers. Stel vragen in berichten en plaats altijd een link naar je webwinkel. Want je wilt toch dat ze de weg vinden naar je mooie producten. Door het in beeld brengen van je statistieken kan je zeker via Facebook veel informatie krijgen over het organisch bereik van je berichten.
Tip 5: ga bloggen en gebruik je content via je nieuwsbrief en sociale media
Met elk blog dat je schrijft, krijgt je webwinkel meer online zichtbaarheid. Pas SEO toe op je blogs en verwerk hierin de woorden waarop je gevonden wilt worden. Ook voor social media levert je blog waardevolle content. Zelfs eerder geplaatste blogs kun je via Facebook gewoon blijven plaatsen. Plaats zeker één keer per week een blog op Facebook en laat het ook op Instagram zien als er weer een nieuw blog online is.
Ga met deze tips aan de slag en geef jouw social media strategie vorm.
Wil jij ontdekken hoe je die consumenten vindt die staan te springen om jouw producten te kopen, zonder dat je telkens weer korting geeft? Bekijk de Moeiteloos Meer Klanten masterclass.