Een succesvolle webwinkel in 5 stappen

Het starten van een webwinkel is niet zo moeilijk. Het winstgevend maken daarvan is echter een ander verhaal. Veel webwinkeleigenaren kunnen zichzelf nauwelijks een salaris uitbetalen. Zonde, want het is echt mogelijk om te kunnen leven van je webshop. Zelfs als je je in een concurrerende markt begeeft. Om hier verandering in te brengen schreef ik het boek Meer verdienen met je webshop. Een must-read voor iedereen die droomt van een succesvolle webwinkel.

Om van je webwinkel een succes te maken en er voldoende winst uit te halen, zijn er vijf stappen die doorlopen moeten worden:

  1. De basis op orde
  2. Maak van bezoekers klanten
  3. Trek meer bezoekers naar je webwinkel
  4. Slimme omzetverhogers
  5. Maak van klanten fans

Stap 1 – De basis op orde

Voordat je jouw webwinkel gaat promoten, is het belangrijk dat de basis helemaal in orde is. Zorg dat je exact weet wat je doelgroep is, zodat je goed kunt inspelen op hun wensen en behoeften. Daarnaast is het belangrijk dat je weet wat jouw onderscheidend vermogen is én dat je dit communiceert richting de doelgroep. Als jij precies kunt vertellen wat de voordelen van jouw webwinkel of jouw producten zijn, dan is het veel makkelijker om de producten te verkopen.

Stap 2 – Maak van bezoekers klanten

Het is natuurlijk geweldig als je bezoekers naar je webwinkel trekt, maar het wordt pas echt interessant als zij besluiten om klant bij je te worden. In mijn boek beschrijf ik diverse strategieën om dit voor elkaar te krijgen. Denk aan het duidelijk tonen van de verzendkosten, voorraadstatus en levertijd. Maar ook het creëren van urgentie, het inspelen op de emotie en het elimineren van afleiding uit het bestelproces zijn slimme manieren om meer te verkopen.

Stap 3 – Trek meer bezoekers naar je webwinkel

Als de basis van je webwinkel staat en je weet hoe je van bezoekers klanten kunt maken, is het tijd om meer bezoekers te trekken. Je kunt natuurlijk (betaald) adverteren, maar er zijn ook genoeg gratis manieren om bezoekers en klanten te trekken. Zoekmachines als Google zijn een enorme bron van gratis bezoekers. Als jouw website goed gevonden wordt op de woorden die je doelgroep intypt in Google, kan je dat elke maand duizenden extra bezoekers opleveren. Andere manieren om zonder kosten meer bezoekers te krijgen zijn bloggen, e-mailmarketing of het sturen van persberichten.

Stap 4 – Slimme omzetverhogers

Een andere manier om je omzet te verhogen is door klanten meer geld uit te laten geven. Er zijn verschillende technieken die je hiervoor kunt inzetten. Plaats bijvoorbeeld onderaan de productpagina een aantal vergelijkbare, hoger geprijsde producten. Hierdoor worden klanten in de verleiding gebracht om voor een duurder product te kiezen en dus meer geld uit te geven. Een andere optie is om kassakoopjes aan te bieden in het afrekenproces; laag geprijsde producten die impulsief gekocht worden. Ook dit is een geweldige manier om je omzet te verhogen. Daarnaast raad ik je aan om verlaten winkelwagens altijd op te volgen. 69% van de online shoppers haakt in het bestelproces af. Door hen een e-mail te sturen waarin je aanmoedigt om de bestelling alsnog af te ronden, loop je minder omzet mis.

Stap 5 – Maak van klanten fans

Het is veel makkelijker en goedkoper om een bestaande klant een herhalingsaankoop te laten plaatsen dan om een nieuwe klant te krijgen. Daarnaast geven tevreden klanten 16 keer zoveel geld uit in een webwinkel. Het is dus absoluut de moeite waard om te investeren in de klanttevredenheid. Het overtreffen van de verwachtingen van de klant is een van de eenvoudigste dingen die je kunt doen om van klanten fans te maken. Consumenten worden graag verrast met een luxe verpakking, een handgeschreven kaartje, een sample of een kortingsbon. Besteed aandacht aan elke bestelling, hoe klein ook.

De vijf bovengenoemde stappen vormen de basis van een winstgevende webwinkel én de basis van mijn boek Meer verdienen met je webshop. Elke stap wordt tot in detail uitgelegd en geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk. Bestel jouw exemplaar van het boek en vergroot ook jouw omzet!

Dit blog verscheen eerder op Managementboek.nl.