Een eigen webwinkel: 7 dingen die niemand je vertelt

Veel webwinkeliers starten hun webshop omdat ze denken dat ze het prima naast hun baan in loondienst kunnen doen. Een webwinkel als bijbaan dus. Of als een uit de hand gelopen hobby. Wil je echt succesvol worden en er een goed inkomen uit halen? Dan ga je het met die insteek niet redden. Het opzetten van een winstgevende webwinkel is helemaal niet zo eenvoudig als je wellicht denkt. Het is f#cking hard werken om je shop op de kaart te zetten en genoeg bezoekers en klanten te trekken om een beetje winst te maken. Online vind je heel veel informatie over het starten van een webshop. In dit blog lees je welke 7 dingen niemand je vertelt, maar waar je heel snel achter komt als je je eigen webwinkel begint.

1. Je moet van alle markten thuis zijn

Het beroep ‘webwinkelier’ of ‘e-commerce ondernemer’ kent vele facetten. Natuurlijk kun je voor elk vakgebied een expert inschakelen, maar daar moet je dan wel budget voor hebben. Heb je dat niet, dan moet je alles zelf doen. Dan ben je dus niet alleen inkoper en productspecialist, maar ook copywriter, blogger, marketeer, boekhouder, fotograaf, verkoper, klantenservice medewerker, logistiek medewerker en webmaster. En misschien vergeet ik nog een aantal dingen… Een flinke lijst met uiteenlopende taken dus, waarbij je van sommigen wel echt specialistische kennis nodig hebt. Dat betekent dus dat je veel tijd kwijt bent met je verdiepen in alle facetten. Op deze website vind je al heel veel informatie, waarmee je snel aan de slag kunt. Wil je echt tijd besparen en alles op een presenteerblaadje aangereikt krijgen? Volg dan een online training.

Lees in dit blog meer over de verschillende rollen die je als webwinkelier hebt.

2. Klanten komen niet vanzelf

Ik krijg regelmatig mails in de trant van: ”Mijn webwinkel is nu twee weken online en de enige die wat besteld heeft is mijn moeder. Wat gaat er mis?” Als ik dan vraag wat ze al aan marketing gedaan hebben, blijft het angstvallig stil. Tja, klanten komen nou eenmaal niet vanzelf. Als jij de wereld niet vertelt dat jouw webshop online is, kun je lang wachten voordat iemand iets komt kopen. Toen ik mijn eerste webwinkel opende kwam ik zonder al te veel moeite hoog in Google. Maar tegenwoordig moet je flink aan de bak om een plek op de eerste pagina met zoekresultaten te veroveren.

Gaan zitten wachten tot de klanten komen is dus geen strategie die ik je kan aanraden. Ga in plaats daarvan actief met marketing aan de slag en laat iedereen weten wat er zo geweldig is aan jouw webshop en waarom men bij jou moet zijn en niet bij je concurrenten.

3. Er is geen beter gevoel dan de eerste bestelling van een onbekende in je webwinkel

Als je al een webwinkel hebt zal je dit waarschijnlijk beamen. De eerste bestelling van een onbekende is een geweldig gevoel. Dit is waar je het allemaal voor doet! Waar je zo enorm hard voor gewerkt hebt. Het is een gevoel van waardering, van erkenning en het geeft je een enorme boost om door te pakken en de wereld (of in elk geval Nederland of België) te veroveren met jouw webwinkel.

Tip: maak een klein feestje van de eerste echte bestelling. Ga iets leuks doen, haal een gebakje of trek een lekkere fles wijn open. Waar jij blij van wordt. Het vieren van successen, hoe klein ook, is een van die dingen die het ondernemerschap leuk houdt en wat je er in mindere tijden doorheen kan slepen.

Is dit het moment om jouw webshop te starten? Leer hoe je jouw webshop online zet én direct de eerste klanten trekt. Zonder gedoe, in duidelijke stappen. Meer info >>

4. Bij elke nieuwe bestelling doe je een happy dance

En ja, ook elke volgende bestelling zal een glimlach op je gezicht brengen. Het is geweldig als de producten die jij met zorg hebt ingekocht of gemaakt, door iemand anders gekocht en gebruikt worden. Het blij maken van klanten met jouw mooie producten is waarschijnlijk een van de redenen waarom je een eigen webwinkel begonnen bent. Bovendien levert elke nieuwe klant je extra omzet op, dat is natuurlijk ook een goede reden om blij te worden van elke bestelling.

via GIPHY

5. Webwinkelier zijn is een eenzaam beroep

De keerzijde van het runnen van een webwinkel is dat het een eenzaam beroep kan zijn, zeker als je jouw webwinkel in je eentje runt. Misschien vind je dit helemaal niet erg en werk je graag alleen. Ga dan lekker naar punt 6 van dit blog. Werk je graag met mensen en heb je graag collega’s om je heen, dan is dit wel iets om even bij stil te staan. Je zit veel thuis of op kantoor achter je laptop. Natuurlijk heb je wel online contact met klanten, maar dat is toch anders dan dat je ‘live’ met mensen praat.

Gelukkig is de eenzaamheid wel deels op te lossen door je aan te sluiten bij een community, door een business buddy te zoeken of door regelmatig met webwinkeliers samen te komen. In onze community vind je zo’n 1000 ambitieuze webwinkeliers waar je mee kunt overleggen, waaraan je vragen kunt stellen en successen kunt delen.

6. Een aparte ruimte voor voorraad is een must

Zelf ben ik gewoon aan de keukentafel begonnen met mijn eigen webwinkel. Al heel snel kwam ik er achter dat dat niet ideaal was. Een laptop staat natuurlijk niet echt in de weg, maar die steeds groter wordende voorraad wil je echt niet in je huiskamer hebben. En dan heb ik het nog niet eens over de verschillende verpakkingsmaterialen zoals inpakpapier, dozen en enveloppen. Een aparte ruimte met stellingen voor je voorraad en een inpaktafel is echt geen overbodige luxe. Dit zorgt er bovendien voor dat je bestellingen veel sneller kunt verwerken en dus veel waardevolle tijd bespaart. Die heb je hard nodig (zie punt 1 van dit artikel).

7. Je hebt focus en doorzettingsvermogen nodig om succesvol te worden

Succesvolle webwinkeliers hebben een aantal dingen met elkaar gemeen. Een daarvan is dat ze focus, lef en doorzettingsvermogen hebben. Het is niet makkelijk om een webwinkel succesvol te maken. Het is absoluut geen manier om snel rijk te worden. Wil je in dit wereldje iets bereiken, dan heb je een flinke dosis geduld nodig. Toon lef door te investeren in groei: in marketing, in het bijspijkeren van je kennis, in het uitbesteden van taken en in voorraad.

Geef niet op wanneer het niet direct lukt. Iedere ondernemer kent pieken en dalen. Die kende ik als webwinkelier en die ken ik nu ook. Het hoort er gewoon bij. Realiseer je dat na elk dal weer een piek komt en geef niet te snel op. Houd daarnaast focus door prioriteiten te stellen. Kun je dingen die je niet leuk vindt of waar je niet goed in bent uitbesteden? Doe dat dan. Het komt je bedrijf – en jouw werkplezier – ten goede. Blijf je kennis uitbreiden (tip: met de blogs op deze website kom je al een heel eind) en zoek contact met andere webwinkeliers. Ook van elkaar kun je enorm veel leren.

Wat niemand je vertelt (en wat je nu wel weet) als je een eigen webwinkel hebt

Dit blog heb ik niet geschreven om je te ontmoedigen om een eigen webwinkel te starten. Totaal niet. Het is geweldig als je een goed inkomen verdient door het runnen van een webwinkel. Ik wil je er wel even bij stil laten staan dat het niet allemaal fantastisch is. Elk beroep heeft voor- en nadelen, dat is voor het runnen van een shop niet anders. Ben je je hier bewust van en weet je hoe je hier mee om kunt gaan, dan staat niks jou in de weg van jouw webwinkel een groot succes te maken!

Is dit het moment om jouw webshop te starten? Leer hoe je jouw webshop online zet én direct de eerste klanten trekt. Zonder gedoe, in duidelijke stappen. Meer info >>