Vergroot de klanttevredenheid in je webwinkel
Het inkopen van producten voor je webwinkel bij een groothandel heeft natuurlijk voor- en nadelen. De voordelen zijn het gemak, het grote aanbod en de vaak snelle levertijden. Een nadeel kan echter zijn dat je de klantervaring maar voor een klein deel kunt beïnvloeden. Klanten zullen je webwinkel beoordelen op basis van de tevredenheid over het product dat ze gekocht hebben, en in mindere mate op basis van de service die je verleend hebt. Dat betekent dat je maar voor een deel invloed hebt op de klanttevredenheid.
Denk echter niet dat je er niets aan kunt doen om je te onderscheiden en je klanten tevreden te maken. Ook de klanten die het product retour sturen. Er zijn verschillende manieren om de klanttevredenheid in jouw webwinkel te verbeteren.
Geef meer dan je belooft
Uiteraard moet je altijd doen wat je belooft. Het wordt echter pas echt interessant als je meer doet dan je belooft. Als je net dat stapje verder zet voor jouw klant. Stuur een klein cadeautje mee met elke bestelling, voeg een kortingskaartje voor de volgende keer toe, pak het bestelde product mooi in of lever het product sneller dan verwacht. Dit soort dingen kost weinig geld en zal je klant aangenaam verrassen. Dat wordt onthouden, ook als het product onverhoopt niet aan de verwachtingen voldoet.
Goede bezorging
Ook de bezorging van een pakketje is onderdeel van hoe klanten jouw webwinkel ervaren. Zorg dat je bestellingen op tijd de deur uit gaan en houd de consument ondertussen op de hoogte van de status van hun bestelling. Iedereen is druk tegenwoordig en niemand zit graag thuis op een pakketje te wachten dat niet komt. Een track en trace mail sturen is heel eenvoudig, maar biedt veel gemak voor je klant. Besteed ook aandacht aan de verpakking. Gebruik een zo klein mogelijke doos, zodat je geen lucht verzendt en kosten bespaart. Gebruik goed opvulmateriaal als dat nodig is, zodat producten onbeschadigd bij de klant aankomen.
Maak meteen gebruik van de mogelijkheid tot branding. Bijvoorbeeld door je logo op het verpakkingsmateriaal te plaatsen. Je kunt dat laten bedrukken, maar ook door middel van een sticker oplossen. Amazon doet dit heel slim en heeft een soort pavlov reactie gecreëerd op hun eigen merk. Zij hebben op de buitenzijde van het verzendmateriaal hun logo staan. Als consumenten vervolgens een postbezorger aan de deur krijgen met een Amazon pakje in hun handen, dan worden ze daar direct blij van. De bestelling is immers gearriveerd! Als dit meerdere keren gebeurt krijgen deze mensen zelfs al een blij gevoel als ze alleen maar het logo van deze webwinkel zien.
Bied een geweldige klantenservice
Natuurlijk heeft ook de klantenservice invloed op hoe tevreden je klanten zijn. Door goed bereikbaar te zijn, snel te reageren op berichten, op een goede manier met vragen en klachten om te gaan en retouren te accepteren zonder vragen te stellen, kun je een optimale service leveren. Stuur ook eens een mailtje, een aantal dagen nadat je klant zijn of haar bestelling ontvangen heeft. Vraag of het product naar wens is en of er wellicht nog vragen zijn. Zo toon je je betrokkenheid en kun je je klant nogmaals bedanken voor het plaatsen van de bestelling.
Ook dit hoeft helemaal niet veel extra tijd te kosten. Dit soort mails zijn prima te automatiseren, zonder dat je klant dat in de gaten heeft.
Met een aantal kleine aanpassingen kun je de klanttevredenheid van je webwinkel enorm vergroten, ook als je standaard producten aanbiedt.
Wil jij ook meer klanten? In Magnetic Marketing help ik je om jouw webshopmarketing magnetisch te maken, zodat klanten aantrekken makkelijk en leuk wordt. Ontdek of dit programma is wat jij nodig hebt.