Verkopen via marketplaces

Een marketplace. Een verkoopkanaal waar je ook in Nederland steeds meer over hoort en waar steeds meer verkopers enthousiast over raken. Maar wat zijn marketplaces precies en op welke manieren kan je deze inzetten zodat ze uiteindelijk zorgen voor meer omzet? Wij vertellen je hier graag meer over.

Wat is een marketplace?

Allereerst - wat zijn marketplaces? Heel simpel gezegd is een marketplace een extern verkoopkanaal zoals een Amazon of een Bol.com waar jij jouw producten kunt aanbieden. Je kunt het dus eigenlijk zien als een soort extra webshop, welke je op verschillende manieren kunt inzetten. Zo kan je ervoor kiezen om jouw huidige webshop uit te breiden en te starten met verkopen via Bol.com, maar kan je ook zonder dat je beschikt over een eigen webshop jouw producten via dit type verkoopkanaal verkopen. Daarnaast kan je het logistieke proces zelf (blijven) uitvoeren, maar kan je het ook uit handen geven en ervoor kiezen om dit te laten uitvoeren door de desbetreffende marketplace zelf. Kortom, wanneer je ervoor kiest om te verkopen via Amazon of Bol.com kan je dit precies op de manier doen die aansluit bij wat voor jou het beste werkt.

Waarom verkopen via marketplaces?

Maar waarom is het dan zo interessant om te verkopen via een marketplace? Dit is voornamelijk interessant omdat het aankoopgedrag van de consument verandert. Waar voorheen een potentiële consument zijn of haar online zoektocht startte binnen Google, gebeurt dit tegenwoordig steeds vaker binnen bijvoorbeeld een Bol.com. Dit is ook terug te zien in het aantal zakelijke verkopen via Bol welke enorm zijn gestegen de afgelopen 1.5 jaar. Een marketplace kan een consument namelijk perfect zijn of haar zoektocht laten specificeren of kan aan een consument laten zien hoe betrouwbaar een specifieke verkoper is. Daarnaast kunnen prijzen goed vergeleken worden en kan een consument alle relevante informatie terugvinden. Gaat een consument via dit kanaal over tot een aankoop, dan heeft hij of zij van tevoren dan ook vaak alle mogelijke valkuilen of onduidelijkheden getackeld.

Wat is er van belang wanneer je verkoopt via een marketplace?

Al het voorgaande heeft uiteraard ook een keerzijde. Aangezien de consument alles tot op de bodem kan uitpluizen, is het als verkoper van belang dat je alle zaken op orde hebt. Zo is het belangrijk dat jouw producten alle productinformatie bevatten die voor een consument van belang zijn, zorgt een concurrerende prijs ervoor dat de kans op verkopen wordt vergroot en zijn positieve reviews een must. Kies jij er dus voor om te verkopen via een marketplace, betekent dit dat je er ook zeker voldoende tijd en energie in moet steken.

Zorg voor een goed gevulde productfeed

Maar hoe zorg je er precies voor dat jouw producten alle relevante productinformatie bevatten? Dit alles valt of staat met een goed ingerichte productfeed. Een productfeed kun je eigenlijk heel simpel gezegd zien als een centraal document waarin alle mogelijke informatie is opgenomen, inclusief de bijbehorende variabelen en kenmerken. Hier verschilt het vaak per kanaal welke variabelen van belang zijn, hoe deze genoemd moeten worden om ervoor te zorgen dat het kanaal deze variabelen ook daadwerkelijk herkend en hoe de kenmerken omschreven moeten worden. Zo kan het ene kanaal voor een specifiek kenmerk werken met ja of nee en het andere kanaal met 0’en en 1’en. Door ervoor te zorgen dat jouw productfeed zo compleet mogelijk is maar ook op de juiste manier is ingevuld, wordt de kans groter dat jouw product gevonden zal worden tijdens een zoekopdracht. Daarnaast is het ook zo dat, hoe completer de productinformatie maar ook hoe aantrekkelijker deze informatie is voor de klant, hoe eerder deze over zal gaan tot een aankoop.

Net zo belangrijk als een goed gevulde productfeed is de koppeling van de productfeed met de desbetreffende marketplace. Deze koppeling kan op verschillende manieren. Zo kan je ervoor kiezen om de productfeed te integreren in de marketplace, maar kan je ook kiezen voor een API-koppeling. Het voordeel van een API-koppeling boven puur het integreren van een redelijk statische productfeed is dat een API-koppeling ervoor zorgt dat de data realtime kan worden opgehaald en dus kan worden aangepast. Op deze manier zijn bijvoorbeeld de voorraden altijd up-to-date en worden veranderingen snel doorgevoerd. Kies jij ervoor om de productfeed te integreren dan is het zo dat deze vaak eenmaal daags wordt opgehaald en hierdoor niet altijd de laatste informatie bevat. Uiteraard kan je ervoor kiezen om deze meerdere keren per dag op te halen, maar zitten hier ook weer kosten aan verbonden en is hij alsnog niet realtime. Wil je dus de meest accurate en actuele productinformatie tonen, verdiep je dan zeker eens in alle mogelijkheden rondom een API-koppeling.

Werken aan de branding

Heb je de productfeed goed op orde, dan is ook de branding van jouw bedrijf of product binnen de desbetreffende marketplace niet geheel onbelangrijk. Uiteindelijk kan je namelijk door het verkopen via een Bol.com of een Amazon een groep consumenten bereiken die je normaliter niet had bereikt. Zorg er dan ook voor dat jouw merkpagina of brand store er tot in de puntjes verzorgd uitziet. Wanneer consumenten namelijk een goed gevoel hebben bij jouw bedrijf en je alle onzekerheden weg kunt nemen door relevante informatie te delen op deze specifieke pagina, vergroot je de kans op een conversie. Daarnaast is het ook weer een mooie pagina om mee te adverteren binnen de desbetreffende marketplace. Kortom, een merkpagina of brand store is geschikt voor meerdere doeleinden en hierdoor zeker van toegevoegde waarde.

De meningen zijn verdeeld

Ondanks dat al het voorgaande misschien klinkt alsof elke ondernemer staat de springen om te verkopen via een Bol.com of Amazon is dit zeker niet het geval. De meningen zijn namelijk flink verdeeld. Zo zien sommige ondernemers een marketplace als een unieke kans en een extra verkoopkanaal, terwijl andere ondernemers meer focussen op de eventuele ‘gevaren’. Wanneer je er namelijk voor kiest om te adverteren via een marketplace, betekent dit ook dat je ervoor kiest om jouw verkoopdata te delen met dit kanaal. Aangezien niet altijd duidelijk is wat er met de verkoopdata gebeurt, kan dit nog weleens voor onzekerheden zorgen onder potentiële verkopers. Daarnaast vinden andere ondernemers een massale marketplace teniet doen aan hun merkstrategie en blijven ze hier liever van weg of vinden ze de kosten te hoog waardoor hun marges te dun worden. Kortom, genoeg zaken om over na te denken voordat je daadwerkelijk de knoop doorhakt. Durf jij de stap te wagen of ben jij er al lang en breed actief?