De voor- en nadelen van affiliate marketing
In mijn vorige blog beschreef ik al wat affiliate marketing precies is, welke vergoedingsstructuren er zijn en hoe je transacties kunt registreren. In dit artikel lees je over wat affiliate marketing voor jouw webwinkel kan betekenen en zet ik alle voor- en nadelen op een rijtje.
Wat betekent affiliate marketing voor jouw webwinkel?
Affiliate marketing heeft verschillende voordelen ten opzichte van ‘traditionele’ online marketing. Zo betaal je alleen als er daadwerkelijk transacties gegenereerd worden via de publishers. No cure no pay dus, waar je in andere gevallen maar moet afwachten of een advertentie waar voor zijn geld biedt. Toch is deze vorm van online adverteren niet voor elke webwinkel geschikt. Denk bijvoorbeeld aan producten met een lage prijs, zoals haarspeldjes voor kinderen. Een publisher moet dan wel erg veel verkopen genereren voordat hij een mooie commissie kan ontvangen. Zelfs al bied je een hoge commissie van 25%, dan nog zal jouw webwinkel voor de meeste publishers niet interessant zijn. Houd hiermee rekening als je beslist of je affiliate marketing wil inzetten voor jouw webshop. Reken ook goed uit hoeveel commissie je de publishers kunt bieden, zodat er nog voldoende marge overblijft.
De voordelen van affiliate marketing
- Je betaalt alleen voor resultaat, no cure no pay
- Bij gebruik van een netwerk hoef je niet zelf op zoek te gaan naar websites om te adverteren
- De vele publishers die bij een netwerk zijn aangesloten zorgen voor een groot bereik van je advertentie
- Vergroting van je naamsbekendheid en merkbekendheid
- Extra bezoekers in je webwinkel
- Snelle uitbreiding van je klantenkring
- Meer verkopen
- Vaak extra ondersteuning en advies door het netwerk
De nadelen van affiliate marketing
- Naast de publisher betaal je ook een commissie aan het netwerk voor elke transactie
- Soms betaal je opstartkosten of een maandelijkse bijdrage voor het gebruik van het affiliate netwerk
- Als je zonder netwerk werkt moet je zelf zorgen voor een tracking systeem dat alle bezoekers en transacties registreert
- Je hebt beperkt invloed op hoe publishers jouw webwinkel promoten. Naast het advertentiemateriaal dat jij aanlevert kunnen zij ook zelf een artikel over jouw webshop of producten schrijven
- Soms blijft oud promotiemateriaal staan op publisher websites
- Niet alle producten lenen zich voor affiliate marketing. Denk aan producten met een lage prijs of weinig marge
Zoals je ziet zijn er verschillende voor- en nadelen voor affiliate marketing voor webwinkels. Om te bepalen of deze vorm van online adverteren iets voor jou is kun je deze voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Heb je zelf ervaring met affiliate marketing en heb je een aanvulling op dit artikel? Laat het hieronder in een reactie weten.
Vond je dit artikel nuttig of interessant? Deel het dan in je netwerk. Dat waardeer ik enorm!