Voorkom dat je mails in de spambox belanden met deze 5 tips

Hoe voorkom je dat jouw mails in de spambox belanden? Komen jouw mails daadwerkelijk in de inbox van je contacten of in de spambox? Je kan het niet helemaal voorkomen, maar met een deze praktische tips verhoog je de bezorgratio van jouw marketing e-mails. 

Je wil met een emailmarketing campagne zoveel mogelijk van je klanten of contacten bereiken. Logisch, want je hebt mooie producten die je onder de aandacht wil brengen. Maar spam filters kunnen behoorlijk roet in het eten gooien. De tips in dit artikel helpen je om zoveel mogelijk te voorkomen dat je berichten in de spambox van je contacten belandt. 

Voordat ik de tips met je deel, eerst even kort een paar begrippen.
Deliverability ofwel leverbaarheid staat voor het percentage e-mails dat ook daadwerkelijk in de inbox van je contacten belandt.
E-maillevering staat voor het percentage e-mails dat op de server aankomt, de voordeur van alle inboxen op die server. 

Een deel van de e-mails wordt niet op de ontvangende mailservers geaccepteerd, bouncen, heet dat ook wel. Een reden daarvan kan zijn dat een e-mailbox vol is of dat het e-mailadres niet (meer) bestaat. Gelukkig zal het grootste deel van de e-mails doorgaan naar een inbox. Maar dit kan nog steeds een spambox zijn, op basis van de onderwerp regel of inhoud van je bericht. En een ontvanger kan je mail ook zelf als spam markeren.

Hieronder deel ik 5 tips om te voorkomen dat je marketing e-mails in de spambox belanden

Tip #1: Schoon de mailinglijsten met contacten regelmatig op

In de meeste e-mailserviceproviders ofwel e-mailmarketing programma’s is hier een functie voor. De mailadressen die niet geldig waren in vorige mailings worden verwijderd uit je lijst, zodat het percentage berichten dat bounct zo laag mogelijk blijft. Dit is goed voor je betrouwbaarheid als afzender. Hoe goed je emailreputatie is kan je snel testen op https://www.mail-tester.com/.

Tip #2: Kies je onderwerp regels zorgvuldig

De onderwerp regel is de tekst die de lezer vertelt waar de e-mail over gaat. Woorden in hoofdletters, spammy woorden en veel uitroeptekens vergroten de kans dat je email in de spambox belandt. ActiveCampaign van Mailblue heeft een tester ingebouwd. Bij elke e-mailcampagne zie je meteen of je onderwerp regel te spammy is.

Tip #3: Personaliseer je bericht

Een email met als aanhef ‘Beste klant’ komt al snel spammy over. Personaliseren van zowel de onderwerp regel als de inhoud van je bericht voorkomt dat. In vrijwel alle emailmarketingpakketten is dat een standaard mogelijkheid. Dus maak er gebruik van.

Tip #4: Kies een betrouwbare afzender

Hier zijn twee zaken belangrijk: het e-mailadres van de afzender en de naam. Een Gmail of Hotmailadres als afzender komt niet heel zakelijk over. Dus zorg voor een emailadres zoals contact@jouwwebwinkel.nl of hallo@jouwwebwinkel.nl. Een tweede aspect van een betrouwbare afzender is de naam die mensen zien in de afzenderregel. Dit is bijvoorbeeld JouwNaam van Jouwwebwinkel, waarbij je je eigen naam invult bij JouwNaam. En zet dan ook dezelfde naam onderaan de e-mail in je nieuwsbrieven.

Tip #5: Verzend verschillende nieuwsbrieven naar verschillende groepen

Hoe relevanter jouw email nieuwsbrieven zijn voor de ontvanger, hoe kleiner de kans is dat je bericht als spam gemarkeerd wordt. Op basis van aankopen, interesses of activiteiten in je webwinkel kan je bezoekers indelen in verschillende segmenten. Jij kan dan een mailing versturen die specifiek gericht is op een bepaald segment. Iemand die interesse heeft in duurzame producten, zal niet blij worden van een mailing over plastic wegwerpbestek bijvoorbeeld. Goede e-mailmarketingsoftware helpt je om dit gemakkelijk in te richten.