Wat is branding en hoe pas je het effectief toe?

Je hebt vast wel eens van het woord ‘branding’ gehoord. Het is een veelgebruikte marketingterm en betekent niet meer dan dat wat jouw bedrijf onderscheidt van een ander bedrijf. Al is dit natuurlijk erg kort door de bocht, maar je snapt vast wat ik bedoel. Alleen een naam en logo zijn allang niet meer voldoende om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten. Dus hoe zorg je dat jouw bedrijf opvalt? In dit artikel lees je hoe je branding effectief toepast voor jouw onderneming door doelstellingen te bedenken, deze meetbaar te maken en creatieve campagnes te bedenken.

Opvallen willen we allemaal

Als je net met jouw bedrijf begint wil je natuurlijk zo snel mogelijk opvallen. Je zet niet een product of dienst in de markt, om niks te verkopen. Het is dus aan jou als ondernemer de taak, tenzij je het uitbesteedt, om marketinguitingen te vinden die bij je passen. Je gaat niet als bedrijfscoach je diensten onder de aandacht brengen bij kinderen. Dus houdt jouw doelgroep altijd in het achterhoofd.

Voor veel ondernemers voelt marketing ontastbaar aan, omdat het lastig te meten is wat je inspanningen hebben opgeleverd. Je kan er nog zoveel euro’s insteken, maar was dat het waard?

In het huidige online klimaat is dat de afgelopen jaren gelukkig al een stuk makkelijker geworden. Zo kun je via Google Analytics meten hoeveel maandelijkse bezoekers er op je website komen, via social advertising precies zien of je doelstelling is bereikt en kun je maandelijks bijhouden hoeveel volgers erbij zijn gekomen. Maar hoe weet je nou of je branding effectief is?

Effectief of doeltreffend?

Wat is effectief eigenlijk? Zonder de basis te snappen, heeft het ook geen zin om dieper op de vraag in te gaan hoe je jouw branding effectief toepast.

‘Effectief’ kun je in principe vervangen door het woord doeltreffend. Een marketingcampagne is pas effectief, als je vooraf doelstellingen hebt opgesteld. Zonder doelstellingen ben je eigenlijk maar wat aan het doen.

Dit kan heerlijk zijn, omdat je alle vrijheid hebt om aan knoppen te draaien, wanneer jij daar zin in hebt. Maar het is, zoals ik dat zie, ook een beetje verspilde moeite.

Je kunt namelijk niet goed meten wat jouw inspanningen hebben opgeleverd. Hierdoor kun je achteraf ook niet evalueren of het je geld en tijd waard is geweest. Dubbel zonde dus!

Meten is weten

Wil je dus een effectieve brandingcampagne uitvoeren, dan moet je doelen opstellen. Ga je bijvoorbeeld voor meer merkbekendheid, leads of conversies? Maak het concreet. Dus niet:

“Ik wil mijn merkbekendheid laten groeien.”

Maar wel:

“In de maanden juni t/m augustus ga ik mijn merkbekendheid laten groeien met 1,5% door 500 euro te investeren in Facebook advertenties, een Google AdWords campagne te draaien en 100 flyers uit te delen bij bedrijven.”

Nu is merkbekendheid lastig om te meten. Waarom? We zien gemiddeld 5000 advertenties voorbijkomen per dag! Jouw bedrijf moet dus ook vaak en veel voorbijkomen, voordat er een associatie ontstaat met jouw bedrijf. Maar er zijn manieren om te onderzoeken of er aan jouw doelstellingen is voldaan.

  1. In Google Analytics kun je bijhouden hoeveel mensen direct op jouw website terecht zijn gekomen. Deze mensen hebben jouw URL direct ingevuld en weten jou dus meteen te vinden.
  2. Ook kun je bijhouden hoe vaak jouw bedrijf wordt genoemd in artikelen, blogposts en op social media. Dit heet overigens ‘earned media’. Oftewel alles wat je niet hebt gekocht, maar hebt gekregen van anderen.
  3. Daarnaast kun je ook bijhouden hoe vaak er naar jouw bedrijf wordt gelinkt via externe websites. Dit zie je bij Google Analytics onder ‘referral traffic’.
  4. De laatste die ik benoem, er zijn er nog meer, is het belang van delen op social media. Heb jij de mogelijkheid om de blogberichten op jouw website te delen of afbeeldingen te pinnen op Pinterest? Je kunt namelijk bijhouden hoe vaak dat is gedaan en zo bijhouden hoe de bekendheid van jouw merk groeit.

Creatieve brandingcampagnes

Je weet nu dat een doelstelling belangrijk is, voor het meten van de effectiviteit van jouw brandingcampagnes. Nu wil ik je graag een paar creatieve ideeën geven om jezelf te onderscheiden van jouw concurrenten.

Bedenk een actie (niet wat je verwacht)

Zelfgemaakt is goed voor 62% meer waarde! Denk er dus goed over na hoe je iets kan verkopen. Geef jouw klant een simpele actie die weinig inspanning en geld kost, en die ze zelf kunnen doen. Dit kan iets simpels zijn als een pen met logo opsturen als iemand een contract gaat ondertekenen of het versturen van een persoonlijke gesproken memo waarin je jouw potentiële klant een vraag stelt.

Gratis weggevers

Iets wat we ook vaak voorbij zien komen zijn gratis weggevers. Dit is bijvoorbeeld een kort e-book dat je kan downloaden in ruil voor jouw e-mailadres. Maar dat is helemaal afhankelijk van jouw doelstellingen. Wil je gaan voor merkbekendheid, dan kijk je bijvoorbeeld naar het aantal downloads van het e-book (zonder e-mailadres).

Duizend-en-een ideeën

Er zijn in ieder geval eindeloos veel ideeën te bedenken om jouw bedrijf meer onder de aandacht te brengen en klanten aan te trekken.

Om toffe ideeën op te doen kijken we op dit moment bijvoorbeeld veel op TikTok. TikTok is een app gericht op Generatie Z (geboren tussen 1996 en 2015). Maar als Millennial heeft de app zeker ook veel aantrekkingskracht.

De app wordt gebruikt om korte creative filmpjes te delen. Het is dus vooral gericht op het bieden van inspiratie. Een fysiotherapeut publiceert bijvoorbeeld korte filmpjes over het verbeteren van je lichaamshouding, terwijl een fotograaf het gebruikt om camera hacks te laten zien.

Welke manieren kun jij nog meer bedenken om jouw branding effectief toe te passen?