Webshop marketing: alles wat je moet weten

Voor de meeste ondernemers is uren investeren in marketing niet wat ze voor ogen hebben als ze beginnen met hun webshop. Toch zul je behoorlijk wat focus op marketing moeten leggen om succes te boeken met je webshop. Als je er eenmaal mee bezig bent, is dit gelukkig vaak heel erg leuk om te doen. Denk er maar eens over na: in de kern zijn marketingactiviteiten niets meer en niets minder dan manieren om anderen net zo enthousiast te maken over je product als jij. In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over het effectief inrichten van je webshop marketing strategie.

Webshop marketing begint met het bepalen van je doelgroep

Het bepalen van je doelgroep kan in de praktijk best een uitdaging zijn. Misschien ben je geneigd om te zeggen: iedereen die van mij wil kopen, is mijn doelgroep! Maar dat levert problemen op. Als je niet weet wie je ideale klanten zijn en wat je hen wilt verkopen en waarom, is het ontzettend moeilijk (lees: onmogelijk!) om je webwinkel winstgevend te krijgen. Bepalen in welke niche je je als webshopeigenaar bevindt, helpt je om je te onderscheiden in een markt die - laten we eerlijk zijn - overvol is en waarin je altijd concurrenten tegen zult komen.

Maak een klantanalyse

Het is een goed idee om alles wat je denkt te weten over je doelgroep vast te leggen in een klantanalyse. Naarmate je langer bezig bent en je onvermijdelijk steeds meer te weten komt over je klanten, stel je deze analyse natuurlijk gewoon bij. Perfectionisme werkt vaak verlammend. Houd dus voor ogen dat het vaak belangrijker is dat je iets doet, dan dat je het perfect doet. Het succesvol runnen van een webwinkel betekent namelijk ook: elke dag een beetje beter worden. Neem in je klantanalyse in ieder geval onderstaande punten op.

  • Schrijf alles op wat je weet over je doelgroep: zijn het mannen, vrouwen, ouders, wereldreizigers, kookliefhebbers? Waar wonen ze en hoe hoog is hun inkomen? Welke problemen ervaren jouw ideale klanten in hun dagelijks leven?
  • Beschrijf de behoeften van jouw ideale klanten en de drijfveren die zij hebben om te kopen.
  • Breng in kaart hoe je jouw ideale klanten kunt bereiken: zitten zij op Instagram of op Pinterest, welke geprinte media lezen ze, bij welke fysieke winkels kopen zij, welke websites bezoeken ze en naar welke evenementen gaan ze?
  • Voor bonuspunten: doe een marktonderzoek of stel een enquête samen om te onderzoeken of er binnen de door jouw omschreven doelgroep voldoende vraag is naar het product dat jij wilt vermarkten.


NB: Het is goed mogelijk dat je meer dan één doelgroep bedient met je webshop. Bijvoorbeeld omdat jouw product zowel zakelijke als particuliere klanten trekt of zowel mensen die een kindje krijgen als mensen die een kraamcadeautje zoeken voor kersverse ouders en hun spruit. Breng in dat geval beide doelgroepen en hun onderscheidende kenmerken in kaart: houd er rekening mee dat het zo kan zijn dat je voor verschillende doelgroepen een verschillende marketingaanpak moet kiezen.

Wil jij ontdekken hoe je die consumenten vindt die staan te springen om jouw producten te kopen, zonder dat je telkens weer korting geeft? Bekijk de Moeiteloos Meer Klanten masterclass.

Je waardepropositie

Ook het opstellen van je waardepropositie is vaak heel verhelderend en ook nog eens heel erg leuk om te doen. Je stelt dan scherp wat het nou precies is dat jij je klant te bieden hebt. Kijk hiervoor naar de klantanalyse die je gemaakt hebt en dan vooral naar de problemen die jouw klanten in hun dagelijks leven ervaren (en die jij op gaat lossen met je product). Je waardepropositie gaat namelijk verder dan het omschrijven van wat je verkoopt. Je stelt ook vast wat jouw product je klant precies te bieden heeft in immateriële zin. Dus welk ongemak het voor je klant wegneemt of welk gevoel jouw product oproept. Dit is belangrijk om te weten, omdat je waardepropositie centraal staat in het marketingverhaal voor jouw webwinkel

Wat maakt jou uniek?

Je bent natuurlijk niet de enige die jouw type product aanbiedt. Mensen denken soms dat het vooral gunstig is om iets te verkopen dat niemand anders verkoopt. Maar dat is eigenlijk alleen maar het geval als je een heel nieuw product uitgevonden hebt; iets waar de wereld écht op zat te wachten. In veel gevallen is het juist alleen maar fijn als je concurrenten hebt. Dat betekent namelijk dat er vraag is naar het product dat jij wilt verkopen. In andere woorden: je weet dat mensen 's winters graag dikke gebreide sokken dragen omdat de praktijk dat al uitgewezen heeft en je weet dat mensen graag gemak kopen in de vorm van een maaltijdbox omdat je dat overal om je heen ziet gebeuren.

Concurreer niet op prijs

Als kleine webwinkelier heeft concurreren op prijs geen zin. Je zult het op stunten met prijzen namelijk altijd verliezen van grote e-commercebedrijven met veel meer slagkracht. Daar komt nog eens bij dat jij je marges meer dan nodig hebt om je bedrijf op de lange termijn gezond te houden. En dat is wat je wilt: stuntprijzen trekken misschien tijdelijk meer klanten, maar je kunt er als kleine ondernemer geen duurzame business op bouwen.


Stel je USP's vast

Gelukkig zijn er genoeg andere punten om je op te onderscheiden. Dingen die waardevol zijn voor je klanten en waarop je als kleine ondernemer juist heel goed kunt concurreren en waarmee je grote partijen ver achter je kunt laten. Eigenschappen van jouw product of service die jou onderscheiden van je concurrenten noem je unique selling points (USP's). Voorbeelden van USP's zijn:

  • Een handgemaakt product
  • Persoonlijk aankoopadvies
  • Producten op maat leveren of personaliseren
  • Vandaag besteld, vandaag nog in huis
  • Een unieke collectie
  • Duurzaam geproduceerd
  • Koppeling met een maatschappelijk doel
  • Abonnementen op producten
  • En nog veel meer!

Maak een webshop marketing plan

Je weet nu wie je doelgroep zijn en wat jij hen te bieden hebt. Dan is het nu tijd om een marketingplan te maken! Zonder plan is het namelijk onvermijdelijk dat je alleen maar reageert op wat er gedurende de dag gebeurt. Maar om als ondernemer aan succes te werken, wil je je niet verliezen in reactief handelen. Integendeel: je wilt proactief handelen! Het hebben van een plan helpt je om te bepalen wat nu, op dit moment, de volgende stap is naar duurzaam succes.

Je marketingplan is je boodschappenlijstje

Je kent het vast wel: je vertrekt naar de supermarkt zonder lijstje en komt terug met allemaal dingen die je lekker vindt, maar zonder wc-papier, vuilniszakken en afwasmiddel. Terwijl dat eigenlijk de enige dingen waren die je écht nodig had. Een boodschappenlijstje helpt je om thuis te komen met alles wat je nodig hebt en - minstens net zo belangrijk! - om alles wat je niet nodig hebt te laten staan. Dat is eigenlijk precies wat een marketingplan voor je doet. Er zijn eindeloos veel marketingactiviteiten die je kunt ondernemen. Het hebben van een marketingplan zorgt ervoor dat je die dingen oppakt waar je de effectiviteit goed van doordacht hebt en dat je je niet laat afleiden door impulsen.

Easy peasy: zo maak je een marketingplan

Marketing is niet iets dat je eenmalig doet en waar je vervolgens niet meer naar om hoeft te kijken. Het is iets waar je doorlopend aan moet werken. Een marketingplan helpt je helder te houden wat je op welk moment op moet pakken. Een marketingplan maken klinkt misschien als een onoverkomelijke berg werk. Maar dat valt echt reuze mee! Eigenlijk moet je het meer zien als het beantwoorden van een aantal vragen voor jezelf, zodat jij precies weet wat de meest effectieve manier is om jouw webshop onder de aandacht van de juiste mensen te brengen. Simpel gezegd komen de vragen die je jezelf moet stellen neer op de volgende klassiekers:

  • Wie?
  • Wat?
  • Waar?
  • Wanneer?
  • Hoe?

Wie, wat, waar, wanneer, hoe

Als je met deze vragen aan de slag gaat, zul je zien dat je inmiddels al heel wat weet. De 'wie' heeft betrekking op je doelgroep. Hier komt je klantanalyse dus goed van pas. De 'wat' is jouw toegevoegde waarde. Oftewel: hier grijp je terug op jouw waardepropositie en jouw USP's. Met 'waar' ga je kijken waar je je klanten kunt bereiken. Ook hiervoor heb je al voorbereidend werk gedaan in je klantanalyse. Met 'wanneer' bepaal je de timing. Denk hierbij aan de timing die bepaald wordt door het kalenderjaar. Dit zijn bijvoorbeeld de verschillende feestdagen. Maar ook de timing die bepaald wordt door jouw product: als je ijsjes verkoopt zul je in de zomer volledig in willen zetten op verkoop, terwijl voor handgemaakte houten sleeën waarschijnlijk het omgekeerde waar is. En dan heb je nog de 'hoe'. En dat brengt ons bij de marketingmethoden.

Marketingmethoden voor een webshop

Marketingmethoden zijn eigenlijk alle manieren die je hebt om je product onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Dit wil je natuurlijk zó doen dat ze niet alleen zien dat je bestaat, maar dat ze ook bij je kopen. Een vuistregel is: een potentiële klant moet zeven keer met je product in aanraking komen voordat hij het koopt. Laat de moed dus vooral niet zakken als je zichtbaarheid gegenereerd hebt met een prachtige marketinguiting en de resultaten in eerste instantie tegenvallen. Bij marketing is het lastig om het succes van één inspanning volledig geïsoleerd te meten. Natuurlijk wil je per middel bijhouden wat het oplevert, maar uiteindelijk is het ook een optelsom.

Paid, earned, owned

Eigenlijk kun je alle verschillende marketingmethoden onderverdelen in drie categorieën: paid, earned en owned. Paid zijn - de naam zegt het al - alle marketingmiddelen waar je voor betaalt. Dit zijn bijvoorbeeld advertenties of samenwerkingen met influencers. Als beginnende webwinkelier met een klein marketingbudget zal je focus waarschijnlijk niet liggen in deze categorie. Maar hoe groter je wordt, hoe aantrekkelijker dit kan zijn. Earned is alles wat je