Zorg voor interactie op je Facebookpagina met winacties
Producten weggeven, het klinkt misschien onlogisch als je de eigenaar van een webshop bent. Toch zijn winacties ontzettend belangrijk als je jouw webwinkel op de kaart wilt zetten en een omzetstijging probeert te realiseren. Facebook is een van de meest geschikte kanalen om dat te doen. Daarom geven we je een aantal goede ideeën voor leuke winacties!
Like en win
Een winactie die regelmatig voorbijkomt is de oproep om een post of pagina te ‘liken’. Dit is een erg effectieve manier om interactie te creëren, omdat iedereen heel eenvoudig kan deelnemen. Er hoeft slechts op de vind-ik-leuk knop te worden geklikt om kans te maken op een prijs! Wanneer je een dergelijke winactie organiseert, is het een aanrader om hierbij een afbeelding te gebruiken waar ook ‘Like en win’ op staat. Zo valt je post veel beter op in de tijdlijn en is het direct duidelijk dat het om een winactie gaat.
Linken naar een actie op je website
Het uiteindelijke doel van alles wat je op social media plaatst is dat mensen doorklikken naar je website. Dit kun je bereiken door een landingspagina op je website te maken voor je winactie en de link hiervan op je tijdlijn te delen. Bezoekers zou je dan mee kunnen laten doen door het invullen van een formulier, waarbij het uiteraard slim is om een opt-in vakje neer te zetten voor het aanmelden voor je nieuwsbrief. Wanneer ze hun deelname hebben bevestigd is de kans groot dat ze ook nog even rondkijken in de rest van je webshop!
Reageer en win
Een winactie die doorgaans minder interactie maar meer engagement oplevert is een ‘Reageer en win’-actie. Hiermee stel je de creativiteit van je fans op de proef. Wanneer mensen onder je post in een reactie laten weten waarom ze volgens hen de prijs moeten winnen, is het alleen nog zaak om alle reacties door te spitten en de leukste te selecteren. Je zult dit natuurlijk wel handmatig moeten doen. Een ander leuk idee dat goed lijkt te werken: vraag volgers om een onderschrift te bedenken bij een grappige foto.
Vrienden taggen
Een winactie waarbij een vereiste is dat volgers een of meerdere vrienden taggen, is officieel niet toegestaan. Dat valt te lezen in de Paginavoorwaarden: “Persoonlijke tijdlijnen en vriendschappen mogen niet worden gebruikt voor het beheer van promoties (‘Deel op je tijdlijn om mee te doen’, ‘Deel op de tijdlijn van je vrienden voor grotere kans op prijzen’ en ‘Tag je vrienden in dit bericht om mee te doen’ zijn bijvoorbeeld niet toegestaan)”. Breng het daarom zo: “Wie zou jij meenemen op een extreme adventure als je deze GoPro wint?” Je zegt zo niet specifiek dat het een vereiste is voor je wedstrijd.
Fotowedstrijd
Om de betrokkenheid van volgers met je webshop te vergroten, is het opzetten van een fotowedstrijd zeer geschikt. Daarmee krijg je letterlijk een nog beter beeld van je doelgroep. Er zijn veel verschillende soorten fotowedstrijden denkbaar. Bijvoorbeeld: “Plaats een foto van jou met onze prachtige bordenset en win de bijbehorende drinkglazen”. Dit zorgt er ook nog eens voor dat mensen een product moeten bestellen voordat ze aan de winactie mee kunnen doen!
Tip: Online een willekeurige winnaar loten
Als je winactie een succes is, kan het veel tijd in beslag nemen om een winnaar te kiezen. Gelukkig is er een gratis online tool die dat voor je kan doen: Fanpage Karma. Vul de link van je Facebook post in en klik op ‘Identify Winners’. Je ziet direct wat eruit komt. De tool geeft je een aantal uitkomsten, namelijk een persoon die je post heeft geliked, een reactie heeft geplaatst of beide heeft gedaan.
Heb jij een van bovenstaande winacties al eens ingezet en wat waren daarmee je ervaringen? Deel ze hieronder!
Dit artikel is geschreven door Sander van Veen van Shoppagina.nl. Heb je nog geen webshop of wil je overstappen? Dan kun je bij Shoppagina eenvoudig en zonder gedoe je eigen webwinkel starten. Deze is volledig uitgerust met alles wat een webwinkelier nodig heeft om van zijn webwinkel een daverend succes te maken.