7 verdienmodellen voor webwinkeliers
Er zijn verschillende manieren om je producten aan de man te brengen. Natuurlijk kennen we allemaal de verkoop van producten via je website als verdienmodel. Voor een webwinkel zal dit ook altijd het belangrijkste verdienmodel blijven. Maar soms is dat niet voldoende om genoeg te verdienen, of blijkt een veel hogere omzet mogelijk te zijn door het toevoegen van meerdere verkoopmodellen. Daarom deel ik in dit artikel 7 aanvullende verdienmodellen die geschikt zijn voor mensen met een webwinkel.
1. Geef een basisvariant van je product gratis weg
In marketing is ´gratis´ een bekend begrip tegenwoordig. Als je eerst iets weggeeft, kan een potentiële klant je bedrijf en je product leren kennen. Je versterkt het vertrouwen van de consument in jouw bedrijf. Bevalt het product, dan is de kans groot dat ze de uitgebreidere versie aanschaffen. Dit is bijvoorbeeld goed toe te passen bij software. Je geeft een gratis proefversie van een week, waarna de klant beslist of hij de licentie wil kopen. Bij etenswaren en verzorgingsproducten zie je dat er regelmatig samples uitgedeeld worden, in de hoop dat de consument het full-size product aanschaft. Verkoop je boeken, geef dan het eerste hoofdstuk weg. Op die manier kun je mensen verleiden om het hele product aan te schaffen.
2. Bied aanvullende service
Verkoop je producten die wat meer (technische) kennis van de klant vragen, bied dan een vorm van service aan. Verkoop je beveiligingscamera’s, dan kun je extra service verlenen – en extra omzet genereren – door de camera’s ook te installeren. Verkoop je kleding of sieraden, dan kun je extra service bieden door de producten op maat te maken. En verkoop je meubels of woonaccessoires, bied dan interieuradvies als extra dienst aan. Dit is bovendien een leuke manier om echt met je klanten in contact te komen.
3. Bied producten aan in abonnementsvorm
We kennen allemaal de tijdschrift abonnementen. En van het abonnement op scheermesjes, beautyboxen en sokken heb je wellicht ook al eens gehoord. Dit verdienmodel is absoluut interessant, vanwege de terugkerende inkomsten. Als klanten een abonnement aangaan ben jij min of meer verzekerd van de inkomsten. Het aanbieden van abonnementen als verdienmodel werkt voornamelijk voor verbruiksproducten. Producten die ‘op’ gaan en die telkens opnieuw aangeschaft worden. Zorg daarnaast dat een abonnement voor de klant voordelig is. Geef bijvoorbeeld korting naarmate het abonnement langer duurt, zorg dat deze klanten hun producten altijd als eerste in huis hebben en benadruk het gemak voor de consument.
4. Ontwikkel een (online) cursus
Dit is een variant op verdienmodel 2. In plaats van extra service aan te bieden kun je je klanten ook dingen leren. Een online cursus is daarvoor heel geschikt, of organiseer een workshop. Je kunt je voorstellen dat iemand die een geavanceerde fotocamera koopt, ook graag in de praktijk leert hoe hij daarmee de mooiste foto’s kan maken. En iemand die knutselmateriaal koopt vindt het vaak ook leuk om tips en tricks te krijgen die niet zomaar op internet te vinden zijn. Het voordeel van een online cursus is dat je deze volledig kunt automatiseren. Zo creëer je eenvoudig een extra inkomstenbron waar je weinig werk aan hebt en die schaalbaar is. Het maakt voor je tijdsinvestering immers niet uit of je online cursus gevolgd wordt door 1 of door 100 personen.
5. Zet affiliatemarketing in
Steeds meer ondernemers zien de kansen die affiliatemarketing biedt. Affiliatemarketing houdt in dat jij een product of dienst van een andere ondernemer verkoopt, waarbij jij een percentage van de omzet krijgt. Om terug te komen op een eerder genoemd voorbeeld: als jij meubels of woonaccessoires verkoopt, maar zelf te weinig kennis van interieurstyling hebt, kan het lucratief zijn om een cursus interieurstyling van een andere professional in je webshop aan te bieden. Het sluit mooi aan op je assortiment en telkens wanneer iemand dit product via jouw website aanschaft krijg jij daarvoor een bedrag.
6. Kies voor dropshipping
Dropshipping is een verdienmodel dat door een aantal webwinkeliers succesvol wordt toegepast. Het houdt in dat je de producten in je webwinkel pas daadwerkelijk inkoopt zodra je ze verkocht hebt. Zo hoef je vooraf geen grote investeringen in je voorraad te doen, blijf je nooit met verouderde voorraad zitten en kun je zonder risico ontdekken welke producten populair zijn bij je doelgroep. De leverancier stuurt de producten – voorzien van jouw branding – rechtstreeks naar de klant. Dat scheelt je een hoop tijd!
Tip: download het gratis e-book Dropshipping geheimen!
7. Verhuur dure producten
Verkoop je wat duurdere producten, dan kun je overwegen om deze te verhuren. Zo kunnen consumenten laagdrempelig proberen of een product bij hen past en aan de wensen voldoet. Zo nee, dan stuurt deze het na de huurperiode weer terug. Zo ja, dan kan het product na de huurperiode alsnog aangeschaft worden. Dit verdienmodel verlaagt de drempel voor de aankoop van een kostbaar product. En wat is nou een betere manier om je klant te overtuigen van de waarde van een product dan door het product uitvoerig te laten testen door je klant?
Welke verdienmodellen werken voor jou?
Om je omzet te verhogen is het inzetten van meerdere verdienmodellen een veel gebruikte strategie. Bepaal welke verdienmodellen passen bij jouw bedrijf en de producten die je verkoopt. Doe eventueel ook onderzoek naar je doelgroep om te achterhalen of een bepaald verdienmodel voor hen interessant is. Om een voor de hand liggend voorbeeld te geven: als je grasmaaiers verkoopt is een abonnementsmodel wat lastiger vorm te geven dan wanneer je verzorgingsproducten of onderhoudsproducten verkoopt. En wanneer je speelgoed verkoopt is het weggeven van een gratis basisversie van een product weer wat lastig.
Probeer echter ook creatief te denken. Voor meubels kun je geen abonnementsmodel aanbieden, maar voor de onderhoudsproducten wél. Eventueel aangevuld met onderhoudstips. En wat speelgoed betreft kan het slim zijn om rond de Sinterklaastijd prijzige producten te verhuren in plaats van te verkopen. Voor ouders is er zo weinig risico op een miskoop en dat betekent voor jou meer winst.
Ik ben benieuwd of jij op dit moment al een van bovenstaande verdienmodellen toepast en of dit artikel je geïnspireerd heeft om een ander verdienmodel uit te testen. Ik vind het leuk als je hieronder een reactie achterlaat!