Creatieve Social media campagnes met emoticons in de hoofdrol
Het is je vast niet ontgaan: emoji’s spelen een steeds belangrijkere rol in ons dagelijks leven. Ze worden niet alleen steeds vaker gebruikt, maar jaarlijks komen er ook tientallen bij. Voor vrijwel iedere activiteit of bezigheid is er een geschikte emoji te vinden. Ze worden ook steeds vaker in marketingcommunicatie gebruikt, om bijvoorbeeld een boodschap kracht bij te zetten of om interactie te creëren met de doelgroep, terwijl dat jaren geleden nog not done was. In dit artikel bespreken we 7 bedrijven die op heel creatieve wijze emoticons hebben gebruikt in hun Social media marketing campagnes.
1. Alpro doet op creatieve wijze marktonderzoek 👍
De marketingafdeling van zuivelspecialist Alpro deed – als een van de eerste bedrijven – op creatieve wijze marktonderzoek met de nieuwe Facebook like-button met geïntegreerde emoji’s. In een social post vroeg het aan haar volgers: “welke amandeldrink is jouw favoriet?” Stemmen kon met een duimpje-, hartje- of schaterlachende emoji, welke geïntegreerd zijn in de like-button. Deze post leverde niet alleen een groot bereik, maar gaf ook nog eens handige inzichten in wat volgers nou echt lekker vinden. Om het over de grote aantallen nieuwe volgers maar niet te hebben…
2. #doeslief campagne van SIRE
Ook bij de nieuwe #DOESLIEF campagne van SIRE spelen emoji’s de hoofdrol. De campagne is o.a. gericht op onaardig gedrag op Social media en moet Nederlanders een spiegel voorhouden. Hoe reageer je op mensen, zonder dat het uit de hand loopt? Wat moet je bijvoorbeeld doen als ene Jelle op Facebook reageert: “Dat lokken die joden zelf uit. Eigen schuld!”? Dan hoef je van SIRE niet inhoudelijk te reageren, want een geschrokken emoji en de hashtag #Doeslief volstaan om iemand een spiegel voor te houden.
3. Netflix communiceert het genre 🕵 van nieuwe series via emoticons
Netflixen, we gebruiken de dienst zo massaal dat het een werkwoord is geworden. Bij Netflix zijn ze niet alleen ijzersterk in het produceren van series die je in één ruk uitkijkt, maar ook in hun online content en vooral in hun Social media campagnes blijken ze bijzonder creatief. Niet zelden gebruiken ze emoticons om hun boodschap kracht bij te zetten. Zo communiceren ze bijvoorbeeld het genre van een nieuwe serie met een emoji die huilt van het lachen 😂 om een nieuwe comedy serie aan te kondigen.
4. WWF gebruikt dieren emoji’s om bewustwording te creëren 🐘
In 2015 lanceerde het WWF de Twitter campagne #EndangeredEmoji om geld op te halen om bedreigde diersoorten en hun leefomgeving te beschermen. Hoewel fondsenwerving zeer centraal stond, beschouwde WWF het als ‘een op innovatie gebaseerde campagne’ die voor het eerst fondsenwerving op het sociale platform testte. Je kon doneren door #EndangeredEmoji te volgen, het bericht te retweeten en/of door met een emoji te reageren op het bericht, zoals een panda 🐼 of een tijger 🐯. De campagne leverde ruim 559.000 vermeldingen en 59.000 aanmeldingen op. Reken maar uit..
5. Durex maakt zich hard voor een condoom emoji 🍆🍑 👉👌
Condoomfabrikant Durex maakt zich hard voor de condoom emoji. Het bedrijf wil dat veilige seks bespreekbaar blijft en schat die kansen hoger in met de condoom emoji. Ook wijst het bedrijf erop dat andere emoji’s worden verkracht, zoals de aubergine 🍆 en perzik 🍑, omdat er geen condoom emoji bestaat. Om de wens kracht bij te zetten startte Durex de #CondomEmoji campagne om de interesse te peilen voor de condoom emoji, helaas nog zonder resultaat..
6. Bij Domino’s bestel je een pizza door een 🍕 te versturen
Domino’s heeft een nieuw bestelsysteem geïntroduceerd en maakte dit kenbaar via een social media campagne. In plaats van bellen of bestellen via de website kunnen mensen ook via Twitter een pizza bestellen. Het enige dat je hoeft te doen is met je Twitter-account een 🍕 te sturen naar Domino’s en je hebt je bestelling geplaatst. Wel onder de voorwaarden dat je je Domino’s account hebt gekoppeld aan je Twitter-account. Gemak dient de mens. Je kunt je voorstellen dat Domino’s hierdoor een stuk meer pizza’s verkoopt en daarnaast ook nog eens een beter imago krijgt.
7. Bol.com stelt klanten een vraag en creëert interactie
Bol.com zit bovenop de actualiteiten en dat laten ze op hun social media accounts graag zien. Geen gebeurtenis blijft onbenut om een indruk achter te laten bij hun volgers. Zo grepen ze Valentijnsdag al eens aan om bovenstaande afbeelding te plaatsen. De Facebookpost had een enorm bereik en interactie. Goed om mensen aan te sporen last-minute toch nog een cadeautje te kopen, want Bol draait zijn hand niet om voor ‘same day delivery’.
Een bedrijf kan tegenwoordig niet meer zonder sterke social media kanalen. Toch is het eerder een regel dan uitzondering dat er pas aandacht in gestoken wordt als er tijd over is. Dat kan anders, want met een duidelijke social media strategie is het beheren van je kanalen zo gepiept! Wil je meer weten of de mogelijkheden? Kom gerust eens langs voor een ☕, dan filosoferen we graag verder.