Inspireer bezoekers en verkoop meer

Feestdagen, vakanties en andere speciale dagen geven vaak een mooie aanlei­ding om je omzet een boost te geven. Niet alleen in de periode voor de feestdagen, maar het hele jaar door. Hier kun jij als webwinkelier handig op in spelen door bijvoorbeeld mooie inspiratiepagina’s te maken. Dit zijn pagina’s die helemaal in het teken staan van een bepaald thema.

De naam zegt het al natuurlijk, deze pagina’s zijn bedoeld om consumenten te inspireren. Om ze op ideeën te brengen en om hen vervolgens dieper de webwinkel in te sturen, richting de productcategorieën, de productpagina’s en uiteindelijk de checkout.

Inspiratiepagina’s leiden bezoekers dieper de webwinkel in

Zo heeft Bol.com bijvoorbeeld een inspiratiepagina gemaakt met het thema kerstversiering. Je ziet op deze pagina onder andere mooie sfeerbeelden van kerstbomen, decoratie en verlichting voor in de kerstboom. Daarnaast hebben ze veel links opgenomen naar productcategorieën en productpagina’s. Hierdoor kunnen bezoekers ideeën opdoen en direct naar de juiste pagina’s doorklikken om de producten te bekijken en te kopen.

Bewegende elementen trekken de aandacht

Ook ICI Paris XL heeft een mooie inspiratiepagina, gericht op Halloween. Deze webshop verkoopt allerlei make-up om je een echte griezellook te geven. Ze hebben geen hele uitgebreide inspiratiepagina gemaakt, maar ze hebben wel allerlei grappige bewegende effecten toegevoegd. Beweging is goed op een website, want dat trekt de aandacht van de bezoekers. Als je op mijn website kijkt zie je ook af en toe inschuivende afbeeldingen of teksten. Dat doe ik om telkens weer even de aandacht te pakken van de bezoekers. Dat voorkomt dat mensen afgeleid worden of afhaken.

ICI Paris XL toont op deze inspiratiepagina eigenlijk al hun relevante productcategorieën. Zo hebben ze niet alleen make-up en huidverzorgingsproducten, maar ook parfum dat past bij het mysterieuze thema dat rond Halloween hangt. Je ziet dat dit allemaal geen speciale Halloweenproducten zijn. Dit zijn gewoon producten die ze toch al in hun assortiment hebben, maar die ze tijdelijk even samengevoegd hebben en zo binnen dit thema presenteren.

Kenmerken inspiratiepagina’s

Je ziet op de inspiratiepagina’s die ik in dit artikel als voorbeeld laat zien dat ze een aantal gemeenschappelijke kenmerken hebben. Zo hebben ze allemaal mooie sfeerbeelden. Dat is heel belangrijk, want een boodschap komt veel beter over en blijft beter hangen als je het visueel maakt. Als je er mooie foto’s bij hebt dus.

Daarnaast bevatten de inspiratiepagina’s links naar relevante productcategorieën. Dat kunnen categorieën zijn die je al hebt, of die je speciaal voor de gelegenheid maakt. Ook bevat een inspiratiepagina links rechtstreeks naar productpagina’s zodat mensen die direct enthousiast zijn ook meteen de producten kunnen aanschaffen.

Wat ik je daarnaast ook aanraad is dat je op de inspiratiepagina links plaatst naar relevante blogs en andere inspiratiepagina’s. Dit is een mooie manier om bezoekers langer in je webshop te houden. Mocht de ene pagina nou niet helemaal zijn wat de consument zoekt, dan nodigt dit uit om verder te klikken naar een andere inspiratiepagina en niet de webshop te verlaten.

Trek bezoekers naar je inspiratiepagina’s

Dit soort pagina’s zijn dus ideaal om bezoekers op ideeën te brengen. Om ze enthousiast te maken over jouw producten en om hen dieper je webwinkel in te sturen, richting de winkelwagen. Je kunt de link naar de inspiratiepagina delen in je nieuwsbrief of op sociale media. Als je daarnaast ook een goede SEO tekst op de pagina plaatst, dan kan deze ook via zoekmachines gevonden worden. Een geweldige manier om extra bezoekers naar je webshop te trekken én van deze bezoekers ook meteen klanten te maken.

Voor welk thema of welke feestdag zou jij inspiratiepagina’s in je webshop kunnen maken?

Deze tips komen uit mijn boek Meer verdienen met je webshop. Bij dit boek krijg je een aantal downloads, waaronder een lijst met 31 thema’s die je kunt gebruiken voor het maken van inspiratiepagina’s in jouw webshop. Super handig! Heb je mijn boek nog niet? Bestel hem dan direct!