Hoe krijg je nou loyale klanten?

Het kost moeite om bezoekers in je webwinkel te krijgen. Adverteren, SEO, free publicity, social media, persberichten versturen, je moet er nogal wat voor doen om bezoekers te trekken. Maar als ze eenmaal in je webwinkel zijn ben je er nog niet. Het is nog veel lastiger om van een bezoeker een klant te maken. Maar ook daar kun je aan werken. Lees bijvoorbeeld ook dit artikel over de gebruiksvriendelijkheid van je webwinkel. En als het dan gelukt is, als de bezoeker een bestelling geplaatst heeft, is je doel bereikt, toch?

Of toch niet?

Nieuwe klanten versus terugkerende klanten

Wist je dat het veel gemakkelijker is om een bestaande klant een herhalingsaankoop te laten doen dan om een nieuwe klant te vinden? En met ‘gemakkelijker’ bedoel ik dus ook goedkoper en minder arbeidsintensief. Loyale klanten, klanten die al meer dan 1 keer een bestelling in jouw webwinkel geplaatst hebben, zijn zelfs nog rendabeler. Dus waarom alleen focussen op het aantrekken van bezoekers en het omzetten van bezoekers tot klanten? Door veel webwinkeliers wordt daar zoveel tijd, energie en geld ingestoken dat ze de bestaande klanten helemaal vergeten. Zonde! Want juist zij zijn zo belangrijk voor het voortbestaan van je webwinkel. Het zijn vaak de loyale klanten die voor de meeste omzet zorgen. Dus geef hen ook af en toe wat aandacht!

Hoe krijg je nou loyale klanten?

Eigenlijk is het niet zo moeilijk. Kijk eens naar jezelf. Wanneer zou jij bij een webwinkel een herhalingsaankoop doen, en wanneer zou je een loyale klant worden? Als je op een positieve manier verrast wordt bijvoorbeeld, of als de service tiptop in orde is. Hieronder een aantal tips om loyale klanten te krijgen. Klanten die regelmatig een aankoop doen.

  • Stuur regelmatig een nieuwsbrief naar je klanten. Laat van je horen en zorg ervoor dat je niet vergeten wordt. Vul je nieuwsbrief niet alleen met reclame, maar ook met tips, info en nieuws dat aansluit op de interesses van de lezers.
  • Organiseer eens een actie speciaal voor je bestaande klanten. Veel acties en kortingen richten zich op nieuwe klanten, of op iedereen. Door een actie speciaal voor je bestaande klanten te organiseren, hebben zij een streepje voor op de rest en voelen zij zich gewaardeerd.
  • Maak het persoonlijk. Spreek de klant met zijn/haar naam aan, in mailcontact maar ook in een nieuwsbrief bijvoorbeeld. Sluit altijd af met je eigen naam. Soms zie ik onder een mail ‘Met vriendelijke groet, Webwinkel X’. Komt heel afstandelijk over. Heb je wat meer informatie over je klanten, stuur dan bijvoorbeeld een (handgeschreven) kaartje/mail bij een verjaardag of met kerst. Eventueel met kortingscode. Zo laat je zien dat je je klant belangrijk vindt en dat je hem/haar waardeert.
  • Verras de klant. Bijvoorbeeld door het pakket feestelijk in te pakken, een kortingsbon voor een volgende bestelling bij te voegen of door een handgeschreven kaartje om de klant veel plezier te wensen met de aankoop.
  • Introduceer een spaarprogramma. Bij elke bestelling spaart de klant punten die ingeleverd kunnen worden voor een fijne korting of zelfs een gratis product.

Heb jij nog meer tips? Deel ze dan hieronder!