Hoe lang duurt het voordat een webshop winstgevend is?
Hoe frustrerend is het als je keihard werkt aan het bouwen van een mooie webwinkel, het samenstellen van je assortiment, het maken van goede foto’s, je deelt een bericht op social media, en op een goede dag zet je alles online… en blijft het angstvallig stil. Je plaatst nog eens wat op social en zit vol spanning te wachten op je eerste klant. Maar die komt niet. Ja, alleen je moeder of je zus. Super lief, maar daar doe je het niet voor natuurlijk.
Herken je dit?
Helaas spreek ik nog regelmatig mensen die aangeven dat ze al een tijdje online zijn, maar nog steeds op de eerste bestelling zitten te wachten. Een enorme teleurstelling. Dit is niet hoe je het bedacht had toch? Je droomde van een webwinkel die direct, vanaf dag één, bezoekers en klanten trok. Mensen die net zo enthousiast zijn over je producten als jijzelf.
De realiteit is vaak anders, helaas.
Het overgrote deel van de webshops maakt nauwelijks of geen winst
Hoe dit kan?
Voor een groot deel ligt het aan de marketing denk ik. Als jij de wereld niet laat weten dat jouw webshop er is, dan wordt deze ook niet gevonden. En zonder bezoekers heb je ook geen klanten.
Een eenvoudige rekensom:
Stel de conversie in je webshop is 1%. Dus 1 van de 100 bezoekers doet een aankoop. Dit is absoluut haalbaar (ter vergelijking, een deel van mijn klanten behalen conversies van 8 - 10%).
Dan heb je dus 100 bezoekers nodig om 1 bestelling te krijgen. En heb je 1000 bezoekers nodig voor 10 bestellingen. En 10.000 bezoekers voor 100 bestellingen. Je snapt ‘m denk ik.
Hoeveel bezoekers heb jij nu in je webwinkel?
Heb je geen idee? Dan mag het installeren van Google Analyics voor jou nu prioriteit hebben 😉
Het kennen van je cijfers is ontzettend belangrijk. Het grote voordeel van online is natuurlijk dat alles te meten is. Je kunt precies zien via welke weg bezoekers op je website komen en wat het gedrag van die mensen op je website is. Als je een bepaalde strategie toepast, meet je vervolgens de resultaten, kijk je waar je kunt bijsturen om er meer resultaat uit te halen en doe je vervolgens de aanpassingen. En dan ga je weer meten. Als je dit consequent blijft doen ga je onherroepelijk groeien.
Houd de conversie in de gaten
Het hoeft echter niet altijd aan de marketing te liggen als je webshop nog niet winstgevend is. Ook de conversie speelt een grote rol. Ik sprak laatst namelijk een ondernemer die elke maand rond de 3000 bezoekers op de website had. En toch had hij geen bestellingen. Dat is een duidelijk signaal dat het waarschijnlijk niet in de marketing spaak loopt (tenzij hij totaal de verkeerde mensen aantrekt), maar dat het probleem hem vooral in de conversie zit. De webshop had te veel ‘drempels’ waardoor bezoekers niet kochten. Ze haakten af in het bestelproces of zelfs al op de productpagina’s. En ja, ook dan wordt je webwinkel niet winstgevend.
Je webwinkel niet winstgevend door te hoge kosten
Een webwinkel eigenaar maakt vaak hoge kosten, waardoor de marges onder druk staan. Hoe is het gesteld met de prijzen van jouw producten? Maak je genoeg winst per product, per bestelling? Als je niet genoeg wist maakt wordt het erg lastig om een groot succes van je bedrijf te maken. Dan moet je het van de volumes hebben, maar zonder groot marketingbudget wordt dat ook weer lastig.
Een goede winstmarge is belangrijk dus. Hoe is dat bij jouw producten?
Maak je te weinig winst, dan kun je op financieel gebied een aantal dingen doen:
- Je kosten verlagen. Welke kosten maak je allemaal? Zijn ze allemaal nodig of zijn er kosten die je kunt schrappen?
- Betere inkoopprijzen regelen. Ga met je leveranciers om tafel, zijn er mogelijkheden om scherper te kunnen inkopen? Of kun je wellicht beter in zee met een andere leverancier?
- Je prijzen verhogen. Door hogere prijzen te vragen voor je producten, maak je meer winst uiteraard.
Hoe lang duurt het nou voordat een webshop winstgevend is?
Op deze vraag is dus geen eenduidig antwoord te geven. Wat ik wel heel duidelijk bij mijn klanten zie, is dat degenen die al voor de lancering van hun webshop met marketing aan de slag gaan, vrijwel meteen na de opening hun eerste klanten hebben. Degenen die pas over marketing gaan nadenken zodra ze online zijn, lopen eigenlijk meteen al achter de feiten aan.
Daarnaast zie ik dat webwinkeliers die continu gefocust zijn op onderstaande vier punten, veel sneller winstgevend zijn.
- Het trekken van meer bezoekers (marketing)
- Het verhogen van de conversie (bezoekers die klant worden)
- Het verhogen van het orderbedrag (klanten kopen niet 1 maar 2 producten)
- Het krijgen van herhalingsaankopen (terugkerende klanten)
Als je direct vanaf de start met deze dingen aan de slag gaat, kun je er vanuit gaan dat je je webwinkel binnen een jaar wel winstgevend hebt.
Natuurlijk is dit ook afhankelijk van de hoeveelheid tijd je er in stopt. Ben je fulltime met je webshop bezig, dan zal je eerder resultaat zien dan wanneer je het naast een andere baan doet. Daarnaast: schakel je hulp in of doe je alles zelf? Ga je steeds zelf opnieuw het wiel uitvinden of schakel je een expert in die het proces al een keer doorlopen heeft en je heel snel de handvatten kan geven die je nodig hebt? Ook deze keuze is van invloed op hoe snel je webshop winstgevend is.
Reserveer tijd voor de groei van je bedrijf
Wil je je webwinkel winstgevend maken? Blijf dan continu werken aan de groei van je bedrijf. Voorkom dat je verzandt in het inpakken van pakketjes, reageren op mails en social media. Reserveer elke week een dag(deel) waarop je uitsluitend aan de groei van je bedrijf werkt. Werk je marketingstrategie beter uit, werk aan je vindbaarheid in Google of volg een training en ga aan de slag met hetgeen je daarin leert.
Is dit het moment om jouw webshop te starten? Leer hoe je jouw webshop online zet én direct de eerste klanten trekt. Zonder gedoe, in duidelijke stappen. Meer info >>