Wat iedere webwinkel eigenaar moet weten over linkbuilding

Eerder hebben we al uitgebreid stilgestaan bij de architectuur van een goed vindbare webwinkel en het verwerken van interessante zoekwoorden. Vervolgens hebben we het technisch fundament waar webwinkels anno 2017 aan moet voldoen onder de loep genomen.

Als je de best practices uit deze artikelen al hebt toegepast, dan ben je goed op weg naar een webwinkel die uitstekend vindbaar is. Belangrijk is wel dat je zorgt dat de webwinkel in topconditie blijft.

Heb je hier al goed grip op? Dan is het zaak dat je meer, kwalitatief hoogwaardige links naar jouw webwinkel verkrijgt. Dit noemen we ook wel linkbuilding. Links spelen een essentiële rol in het succes van SEO. Voor meer dan 50% bepalen zij jouw vindbaarheid.

Dit aspect van SEO geeft webwinkel eigenaren doorgaans de meeste kopzorgen. De reden hiervoor is dat dit een onderdeel is waar ze geen volledige controle over hebben, en het een onderwerp is wat heel technisch van aard lijkt.

Na het lezen van dit artikel snap je dat dit niet het geval is en waarom links een essentiële rol spelen binnen SEO. Plus, we leggen uit waar op te letten bij het vergaren van links om geen strafpunten van Google te krijgen.

Wat is linkbuilding?

Alles wat te maken heeft met het verkrijgen van links vanaf andere websites naar jouw webwinkel valt onder de noemer linkbuilding. Links werken volgens het democratische model: alle links tellen als stemmen voor jouw webwinkel. Er geldt: hoe meer, hoe beter. Links geven de volgende SEO signalen door: autoriteit, relevante en vertrouwen.

Eigenschappen van links

Autoriteit

Autoriteit speelt een grote rol binnen SEO. Autoriteit is een waardering van de SEO potentie die op basis van diverse factoren wordt toegekend door Google. Autoriteit kun je op drie niveaus definiëren:

  1. Domein autoriteit: de waardering van een domeinnaam;
  2. Pagina autoriteit: de waardering van een pagina;
  3. Link autoriteit: dit betreft de autoriteit die een link van pagina A naar pagina B doorgeeft.

Hoe meer autoriteit, hoe beter. Veel SEO specialisten staan te springen op links vanaf volkskrant.nl of kvk.nl.

Relevantie

Een relevante link is een link vanaf een pagina met hetzelfde onderwerp. Als je televisies verkoopt in jouw webwinkel dan is een link vanaf een blogartikel over de beste TV shows op Amazon Prime erg relevant voor jou.

Naast relevantie voor een pagina, draagt een link ook bij aan de relevantie van de domeinnaam. Dit helpt allemaal om beter vindbaar te worden in Google.

Vertrouwen

Vertrouwen is de mate waarin zoekmachines jouw domeinnaam vertrouwen. Ook hier geldt weer: hoe meer vertrouwen hoe beter. Domeinnamen die al lang bestaan genieten meer vertrouwen van zoekmachines dan nieuw geregistreerde domeinnamen. Los daarvan verdien je vertrouwen van zoekmachines door je aan hun richtlijnen te houden en links te verkrijgen van andere websites die het vertrouwen van zoekmachines hebben. Een goed voorbeeld van een vertrouwde website is wederom volkskrant.nl of kvk.nl.

Werk continu aan het verkrijgen van links vanaf vertrouwde websites en bedien je bezoekers goed. Het vertrouwen van Google win je vanzelf.

Verkrijg links die het verschil maken

Links geven dus autoriteit, relevantie en vertrouwen door. Daarnaast moet je letten op de volgende eigenschappen:

  • Link origin
  • Link target
  • De linktekst
  • Nofollow attribuut

Link origin en link target

Wanneer we het hebben over de link origin dan bedoelen we de pagina waar de link op staat. Het link target is de pagina waar naar gelinkt wordt. Idealiter hebben de link origin en het link target hetzelfde onderwerp, dit draagt namelijk bij aan jouw relevantie. Het is goed om links naar de homepage van je webwinkel te hebben, maar het is ook belangrijk om links naar dieper gelegen pagina’s te hebben als je met deze pagina’s wilt scoren. Dit soort links noemen we deeplinks.

Linktekst

De linktekst is het klikbare deel van een link, meestal onderstreept en blauw.

Idealiter bevat de linktekst zoekwoorden waar je voor wilt scoren. We noemen dit ook wel exact match anchor text . Voorbeeld van een exact match anchor text : als je met een pagina wilt scoren voor “goedkope LCD televisies” en een link naar die pagina heeft linktekst “goedkope LCD televisies”.

Het is alleen wel belangrijk hier niet te ver in te gaan, als je teveel links met exact match anchor text hebt dan kan dit een signaal aan Google geven dat je hen moedwillig probeert jouw posities te beïnvloeden. Dit kan resulteren in strafpunten voor jouw website waardoor deze consequent geen hoge posities meer kan behalen in Google. Zorg dat je linkteksten gevarieerd en natuurlijk zijn. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de bedrijfsnaam ook veel gebruikt wordt in de linktekst wanneer er wordt verwezen naar jouw webwinkel.

Nofollow attribuut

Het nofollow attribuut wordt gebruikt om aan te geven dat de link origin niet geassocieerd wilt worden met de link target. Het nofollow attribuut is in het leven geroepen als maatregel tegen linkspam. Blog artikelen werden namelijk overladen met spam berichten vol dubieuze links, waarmee men probeerde het Google algoritme probeerde om de tuin te leiden.

Een link met het nofollow attribuut geeft maar beperkte autoriteit door. Dit betekent echter niet dat deze links waardeloos zijn. Integendeel, links vanaf Wikipedia hebben het nofollow attribuut maar geven evengoed autoriteit (en vertrouwen!) door. Daarnaast zijn links in de basis bedoelt om bezoekers naar een pagina te leiden. Het is normaal om links vanaf andere websites met het nofollow attribuut te hebben, maak je
hier niet druk om.

Een natuurlijk linkprofiel

Alle links naar jouw website samen vormen wat we noemen het ‘linkprofiel’ van jouw website. Jouw linkprofiel moet natuurlijk zijn, en niet afwijken van de norm op een negatieve manier. De norm wordt bepaald door de concurrentie.

Maar wat is natuurlijk en wat niet? Dat hangt af van de markt waar je je in bevindt. In sommige markten is het bijvoorbeeld normaal om veel links met exact match anchor text te hebben.

Exact match anchor text: zo moet het niet

Een voorbeeld van iets wat in geen enkele markt als natuurlijk gezien wordt door Google: wanneer 90% van de links naar jouw homepage bestaan uit linkteksten met daarin exact de zoekwoorden verwerkt waar jij de homepage voor wilt laten scoren.

Nofollow attribuut: zo moet het niet

Zijn 90% van de links naar jouw webwinkel voorzien van een nofollow attribuut dan is dit ook een rode vlag voor zoekmachines. Goede kans dat jij – of jouw bureau – grote hoeveelheden blog commentaren hebt ingekocht.

Grote hoeveelheden links vanaf irrelevante websites

Heb jij veel links vanaf irrelevante websites, veelal ook nog eens in een vreemde taal? Dan kan dit ook een rode vlag zijn voor zoekmachines. Zoals gezegd is naast de autoriteit ook relevantie en vertrouwen belangrijk bij linkbuilding.

Krijg gevoel voor de norm

Voordat je vol aan de slag gaat met linkbuilding is het zaak dat je een goed gevoel krijgt voor het concurrentielandschap. Deze bepaalt namelijk wat je wel en niet kunt doen. Analyseer hiertoe de linkprofielen van jouw top 10 concurrenten.

Let daarbij specifiek op het percentage van links:

  • Met nofollow attribuut
  • Met exact match anchor text
  • Van irrelevante websites

Conclusie

Linkbuilding is niet zo ingewikkeld als het lijkt. Uiteindelijk komt het er op neer dat jouw webwinkel links nodig heeft vanaf websites die: relevant zijn, autoriteit hebben en altijd goed zijn onderhouden. Als je je bewust bent van de eigenschappen van links dan kun je sturen op het verkrijgen van de juiste links naar jouw webwinkel. Zorg verder voor een natuurlijk linkprofiel. Maak niet de fout door af te wijken van de norm en strafpunten van Google te krijgen.

Dit artikel is geschreven door Steven van Vessum van ContentKing, een applicatie voor het monitoren en oplossen van SEO problemen op jouw webwinkel.