Inpakken kan iedereen, maar jouw producten verkopen kan niemand anders zo goed als jij

Stiekem weten we natuurlijk allemaal dat werk uitbesteden tijd oplevert en dat tijd het meest waardevolle bezit is van de mens. Van geld kun je meer maken, maar tijd komt nooit meer terug.

In een wereld (bom)vol dienstverleners die jou vaak in een handomdraai vinden, zullen er velen zijn die jou willen overtuigen dat je het liefst gisteren met ze in zee was gegaan. Maar waar begin je? Sales, marketing, boekhouding, fulfilment (logistieke proces)?

Zelf begin ik altijd bij de vraag, als de groei begint of doorzet, kan ik het dan nog aan? Waar zullen mijn knelpunten zitten als ik mijn huidige orders keer 10 heb? Of misschien wel keer 100! En die knelpunten wil ik dan oplossen, zodat niets mij nog in de weg staat van een megasuccesvol bedrijf.

Ik ben Simone en ik heb een fulfilmentbedrijf. Dat wil zeggen een loods met opslag van onze webshopklanten en een volledig geautomatiseerde orderstroom.

En ondanks dat ik een dienst verleen en jij een product verkoopt, ben ik waarschijnlijk tegen hetzelfde aangelopen als jij.

Mijn knelpunten waren namelijk:

  • Nooit op vakantie kunnen;
  • Gebonden aan een locatie vanwege levering van goederen;
  • Toch nog een bestelling als je net de dag afsluit (en die MOET natuurlijk mee);
  • Groeiend aantal e-mails (maar ik moet inpakken!);
  • Tijd wordt een steeds grotere vijand;
  • Producten vinden (zoeken doe ik niet aan 😉)
  • En met stip op nummer 1 RUIMTE! Waaaaar?

Het is duidelijk dat mijn knelpunten allemaal te maken hadden met handen en panden. Als ik iemand in dienst zou hebben, kan ik alles uit bovenstaand lijstje afvinken, behalve de ruimte. Handen en Panden dus! Voordat ik mij volledig kon gaan focussen op sales en marketing, moest ik dat tackelen. Maar, je raad het al, Daar was helemaal geen budget voor. En toch ging ik ervoor, want ik had niet voor niets 3 jaar alleen gewerkt en alles gegeven om vervolgens een soort werkslaaf van mijn bedrijf te zijn. No way!

Ik nam iemand in dienst én ik huurde een ander pand. Zo kon ik binnen twee weken al de boer op om klanten te winnen en naar bootcamps te gaan. Ik leerde onder andere hoe belangrijk het is om te bloggen, je website te onderhouden en hoe belangrijk doelen zijn. Ik ging met alles wat ik leerde aan de slag en toen gebeurde er iets waar ik tot de dag van vandaag nog kippenvel van krijg. Binnen 5 maanden, echt waar 5 maanden, had ik 6 meiden in dienst en 2 extra panden.

Ik ben daarom groot fan van risico’s nemen en werk uitbesteden. Ik zou jou als webshopeigenaar als allereerste adviseren om te bouwen aan je basis en dus fulfilment bovenaan je lijst te zetten om uit te besteden. Fulfilment kost geld en daarom is het belangrijk dat je, zodra je de juiste partner hebt gevonden, keihard aan de slag gaat met werken aan je bedrijf. Jij bent immers niet meer diegene die thuis moet wachten op leveringen, of de orders nog in moet pakken. Je kunt verdubbelen, vervierdubbelen, en meer!

En de juiste partner kan jouw persoonlijke aandacht vertalen naar het inpakken, want laten we eerlijk zijn, wij zijn allemaal perfectionisten, met onze eigen USP’s die willen wij allemaal moeten borgen

Ik was ooit bij een business bootcamp van Open Circles. Daar werd de vraag gesteld wat mensen voor bedrijf hadden en velen stonden op met de antwoorden: diëtiste, coaches, accountants, noem maar op. Tot deze man zei “Jullie hebben allemaal, echt allemaal een sales & marketing bedrijf. Het onderdeel is dan misschien wel accountant, maar als je echt succesvol wilt zijn, is voor iedereen de hoofdtaak sales en marketing. Jij bent het bedrijf, jij hebt dit gemaakt, jij praat met de meeste passie over je bedrijf en jij verkoopt.”

Inpakken kan iedereen, maar wat jij doet met je ontwerpen, je creativiteit, je passie, het onderhandelen, het verkopen, kan niemand anders zo goed als jij.

Dit gastblog is geschreven door Simone Visser, eigenaresse van Sipack.nl.