Maak van bezoekers klanten: 5 tips
Het doel van je webwinkel is het verkopen van producten en het voorzien in de behoefte van de klant. Klinkt logisch toch? Maar is jouw webwinkel er wel helemaal op ingericht om de bezoeker een optimale beleving te geven en te verleiden tot een aankoop? De gebruiksvriendelijkheid van je webwinkel is namelijk van groot belang voor het succes van je onderneming. Met deze 5 tips maak je je webshop direct gebruiksvriendelijker.
1. Zorg voor een duidelijke en overzichtelijke lay-out
Een rustige en overzichtelijke lay-out zorgt ervoor dat alle aandacht naar de producten gaat. Verplaats je in de bezoeker en ga uit van wat hij verwacht. Zo wordt een logo meestal linksboven geplaatst en een zoekfunctie rechtsboven. Denk ook na over het gebruik van kleur in je webwinkel. Kleuren roepen bepaalde gevoelens en associaties op en kunnen mensen aanzetten tot actie. Maak daar handig gebruik van en kies voor kleuren die passen bij je doelgroep en de producten die je verkoopt. Wees consistent in het kleurgebruik en zorg voor voldoende contrast tussen tekst en achtergrond. Zorg bovendien voor een duidelijke en eenvoudige navigatie zodat bezoekers snel kunnen vinden wat zij zoeken.
2. Geef elk product een unieke, gedetailleerde omschrijving
Voordat een bezoeker tot aankoop overgaat, verzamelt hij eerst zoveel mogelijk informatie over het product. Schrijf dus voor elk product in je webwinkel een unieke, duidelijke en uitgebreide omschrijving. Geef zoveel mogelijk relevante informatie maar kopieer geen teksten van je leverancier. Gebruik deze teksten daarnaast om je bezoeker te enthousiasmeren en stimuleer ze tot een aankoop over te gaan. Uitgebreide productomschrijvingen zijn niet alleen fijn voor de bezoeker, je verbetert er ook de vindbaarheid van je webwinkel in zoekmachines mee.
3. Plaats duidelijke productfoto’s
Goede productfoto’s verlagen de drempel om online tot een aankoop over te gaan en kunnen je conversie enorm verhogen. Zorg dus voor duidelijke productfoto’s die details tonen en waarop ingezoomd kan worden. Plaats meerdere afbeeldingen per product zodat je het van alle kanten kunt laten zien. Indien een artikel in meerdere kleuren verkrijgbaar is, is het verstandig om al deze kleuren in je webwinkel te tonen.
4. Maak belangrijke informatie gemakkelijk vindbaar
Veel bezoekers haken alsnog af als ze er pas bij het betalen achter komen dat er nog (hoge) verzendkosten berekend worden. Of dat de levertijd wel erg lang is. Geef dus vooraf duidelijkheid over deze belangrijke zaken. Maak direct duidelijk wat de verzendkosten, levertijd, retour voorwaarden en betaalmethoden zijn. Vermeld tevens je contactgegevens op een duidelijke plek en zorg ervoor dat bezoekers eenvoudig contact met je kunnen opnemen. Bijvoorbeeld door het gebruik van een contactformulier of een live chat mogelijkheid.
5. Vraag geen onnodige informatie aan de klant
Maak het plaatsen van een bestelling zo eenvoudig mogelijk en geef bezoekers geen kans je webwinkel voortijdig te verlaten. Dit bereik je onder andere door inzicht te geven in het bestelproces. Geef bijvoorbeeld aan waar in het proces de bezoeker zich bevindt en hoeveel stappen er nog volgen. Vraag alleen om gegevens die je nodig hebt om de bestelling te kunnen verwerken en leveren. Wil je toch extra informatie verzamelen, maak deze velden dan niet verplicht.
Vond je deze tips over de gebruiksvriendelijkheid van je webwinkel nuttig of interessant? Laat dan hier onder een reactie achter of deel het artikel in je netwerk. Dat waardeer ik enorm!