Maak deze 5 fouten niet als je start met bloggen
Wil jij in 2021 beginnen met bloggen? Dat kan ik alleen maar toejuichen! Maar er zijn wel een paar fouten die je echt niet moet maken als je begint met bloggen, want als je deze maakt, dan kun je juist bezoekers verliezen in plaats van dat je ze enthousiast maakt.
1. Je beheerst de Nederlandse taal niet (goed genoeg)
We maken allemaal wel eens een foutje. Ik lees mijn artikelen altijd na, maar toch staat er soms nog een fout in. Maar anders is het wanneer je nog geen twee zinnen kunt lezen zonder over de taalfouten te struikelen. Hoog op mijn irritatie-lijstje staan onder andere mensen die het verschil tussen ‘jou’ en ‘jouw’ niet kennen, en mensen die ‘me’ gebruiken in plaats van ‘mijn’.
Twijfel je over de spelling van een woord, Google het dan altijd even. Doe ik zelf ook nog wel eens. Vooral met woorden die wel of juist niet samengevoegd moeten worden.
2. Je schrijft niet over wat jouw bezoekers willen lezen
Beginnen met bloggen is leuk, spannend, en het kan je bedrijf helpen. Maar als je niet schrijft over onderwerpen die jouw lezers boeien, dan kom je niet heel ver.
Want een blog zonder lezers is natuurlijk niet praktisch. Dus zorg dat je goed onderzoek doet naar de interesses van je lezers en beantwoordt hun vragen in blogposts. Maar kijk ook naar welke vragen er gesteld worden in zoekmachines. Zo schrijf je relevante content die voor al jouw bezoekers geschikt is.
3. Je bent niet vindbaar in de zoekmachines
Tja, doodzonde nummer 1 anno 2021 natuurlijk. Want door je blogposts zo te schrijven dat ze gevonden worden, trek je ontzettend veel bezoekers naar je eigen stukje internet. Als je dat lastig vindt, dan hebben we nog een aantal blogs voor je waar je wat tips in kan vinden:
- Wat iedere webwinkel eigenaar moet weten over linkbuilding
- Waarom interne links belangrijk zijn voor je vindbaarheid in Google
- Wat is een meta-description en wat zet je erin?
4. Je hebt geen interactie met je lezers
Ik vind het enorm belangrijk om contact te hebben en te houden met onze lezers. Een deel van mijn tijd zit dan ook in de contacten met andere ondernemers. Daar haal ik inspiratie vandaan, en ik word er gewoon heel erg blij van.
Dit doe ik niet door de middel van comments onder elke blogpost, maar door actief met ze te praten via onze community en social media kanalen. Ik merk dat er sowieso weinig comments op blogposts komen. Is dat bij jou ook zo? Daarom focus ik liever op andere kanalen.
5. Je doet niets met sociale media
En dan komen we alweer bij de laatste doodzonde. Wel bloggen, maar geen sociale media inzetten voor je blog. Wees niet afhankelijk van sociale media voor het binnenhalen van bezoekers, al raad ik wel aan om voor elk platform een kanaal aan te maken. Ook al verwijs je alleen naar het hoofdkanaal dat je gebruikt.
Waarom? Het is goed voor je vindbaarheid en daardoor kunnen anderen ook niet jouw username claimen. Daarnaast raad ik ook aan om bijvoorbeeld een e-maillijst op te bouwen.
Social media is sowieso wel een fijn middel. Het draagt namelijk (een klein beetje) bij aan je vindbaarheid in de zoekmachines en het maakt dat lezers makkelijker jouw content kunnen delen.
Wil jij ook meer klanten? In Magnetic Marketing help ik je om jouw webshopmarketing magnetisch te maken, zodat klanten aantrekken makkelijk en leuk wordt. Ontdek of dit programma is wat jij nodig hebt.