Wat is een meta-description en wat zet je er in?
08 januari 2021 
in SEO
3 min. leestijd

Wat is een meta-description en wat zet je er in?

SEO bestaat uit heel veel verschillende onderdelen, zoals bijvoorbeeld de meta-description. Wat dat precies is, wat je ermee kunt doen en waarom het zo belangrijk is lees je in dit artikel. Ook vind je hier tips om een goede meta-description te maken.

Wat is een meta-description?

Wanneer je in Google zoekt, zie je bij de resultaten een titel, url en een korte omschrijving. De meta-description, of meta-omschrijving is een korte omschrijving en deze kun je zelf bedenken. Deze omschrijving is van belang, omdat het je potentiële bezoekers meer inzicht geeft over wat zij aan informatie kunnen vinden op jouw pagina. Geef je geen korte omschrijving op? Dan kopieert Google een stukje van de tekst van de pagina waar het naar toe linkt.

Waarom is deze belangrijk?

Een belangrijk stukje informatie dus, ook al telt de meta-omschrijving tegenwoordig niet meer mee voor je vindbaarheid. Vroeger was dat wel zo, maar tegenwoordig kijkt Google naar andere onderdelen. Dat doet echter niet af aan het belang van de meta-description, omdat deze wel lezers naar jouw website kan trekken. Stel je een aantrekkelijke tekst in, dan is de kans groter dat er op jouw link geklikt wordt. En hoe meer lezers doorklikken naar jouw website, hoe hoger je weer komt te staan.

Wat zet je in een meta-omschrijving?

Ja leuk, zo’n omschrijving. Maar waar vul je dat dan in? Dat wordt toch automatisch overgenomen? Het klopt dat Google automatisch een stukje tekst pakt van jouw pagina als je niet hebt aangegeven wat er in je meta-description moet staan. Beter is het om zelf een stukje tekst te schrijven, zodat je in een paar zinnen duidelijk kunt maken waar jouw pagina over gaat.

Als we voor deze pagina geen meta-description in zouden stellen, dan zou Google dus de eerste paar zinnen van deze pagina overnemen. Bij ons zou dat in dit geval het volgende worden:

“SEO bestaat uit heel veel verschillende onderdelen, zoals bijvoorbeeld de meta-description. Wat dat precies is, wat je ermee kunt doen en waarom het zo belan…”

Zo’n meta-omschrijving is helemaal niet aantrekkelijk om op te klikken. Want buiten het afgebroken woord (‘belangrijk’) staat er nu nog niets over de meta-description in de omschrijving. En dat is waar deze hele pagina over gaat! Je kunt je voorstellen dat iemand die op zoek is naar informatie over meta-omschrijvingen dan niet doorklikt naar onze pagina. Dus wij vullen de meta-omschrijving voor elke pagina handmatig in.

De lengte van een meta-omschrijving

Een omschrijving is ongeveer twee zinnen lang. Je moet dus écht in een paar woorden kunnen vertellen waar jouw pagina over gaat. Google speelt af en toe met de lengte van de meta-omschrijving. Zo kon je kort geleden ineens ongeveer vier zinnen aan tekst kwijt, maar is dat nu toch weer terug geschroefd naar 2 zinnen. Houd rekening met ongeveer 150 tekens en je zit goed.

Een voorbeeld van een meta-omschrijving met de juiste lengte is de volgende:

“Wat is een meta-description, wat doe je ermee en waarom is het zo belangrijk voor je SEO? Wij vertellen het je en geven je meteen een paar tips!”

Keywords toevoegen

Bij het schrijven van een pagina, artikel of blog is het belangrijk om in gedachten te houden waar je straks op gevonden wilt worden. Als je schrijft over honden wil je niet gevonden worden op het keyword ‘katten’. Het door jou gekozen keyword, of de gekozen keywords, kun je het beste ook verwerken in je meta-description.

Let wel op dat je geen gebruik maakt van ‘keyword-stuffing’, dat is het plaatsen van zo veel mogelijk varianten van jouw keyword op je pagina of in je omschrijving. Wanneer je dit doet loop je kans gestraft te worden door Google, omdat het niet gebruikersvriendelijk is. Google heeft gebruiksvriendelijkheid hoog in het vaandel, net als kwalitatief goede content waar de lezer echt wat aan heeft.

Meta-description en social media

De omschrijving wordt niet alleen gebruikt door zoekmachines zoals Google. Ook social media maakt hier gebruik van. Deel je een link op Facebook, Twitter of een ander social media platform dan laat deze automatisch de meta-omschrijving zien die je hebt opgegeven.

stappenplan-voor-een-succesvolle-webshop-succes-met-je-webshop

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief