Maak je webshop beter vindbaar in Google

In het ideale geval staat jouw webwinkel op verschillende zoekwoorden bovenaan in Google. De praktijk is echter vaak anders. Zeker als je een kleine of beginnende webshop hebt of als je je begeeft in een markt waar veel concurrentie is. Toch is een goede vindbaarheid van groot belang voor het succes van je onderneming. Het levert je meer bezoekers en een hogere omzet op.

Checklist: met je webshop hoger in Google

Gebruik onderstaande checklist. Hiermee maak je je webshop beter vindbaar in Google en andere zoekmachines.

  • Installeer Google Analytics en analyseer de data (bezoekersaantallen, herkomst van je bezoekers e.d.) om je website continue te verbeteren.
  • Bepaal op welke zoektermen je gevonden wil worden. De Google Keyword Tool kan je hierbij helpen. Optimaliseer je webwinkel op basis van deze zoekwoorden.
  • Plaats teksten in je webwinkel die de gekozen zoekwoorden bevatten. Neem als richtlijn 250 tot 400 woorden per tekst.
  • Let op de dichtheid van zoekwoorden in je teksten. Houd als richtlijn ongeveer 2% aan. Per 100 woorden gebruik je dus zo’n 2 keer het zoekwoord. Varieer en gebruik ook synoniemen, om de tekst zo natuurlijk mogelijk te maken.
  • Gebruik titels en tussenkopjes waarin je de zoekwoorden verwerkt. Geef deze een heading-tag.
  • Maak unieke productbeschrijvingen, neem deze niet van je leverancier over en geef elk product een andere beschrijving. Neem alle relevante informatie op in de teksten.
  • Zorg voor korte URL’s die het belangrijkste zoekwoord bevatten.
  • Geef elke pagina een unieke titel. Gebruik maximaal 55 tekens en zet het belangrijkste zoekwoord vooraan in de titel. Schrijf de paginatitel zo dat zoekers gestimuleerd worden om op jouw link te klikken. Door dit slim aan te pakken kun je vele extra bezoekers trekken.
  • Schrijf per pagina een unieke metadescription. Dit is het stukje tekst dat in de zoekresultaten getoond wordt. Omschrijf in maximaal 150 tekens waar de pagina over gaat en gebruik daarbij de zoektermen. Vergeet geen call to action op te nemen. Stimuleer mensen om jouw website te bezoeken.
  • Gebruik zoekwoorden in de naam van je (product)foto’s.
  • Voeg alt-tags met daarin de zoekwoorden toe aan alle links en foto’s op je website.
  • Houd je sitestructuur simpel en overzichtelijk.
  • Maak een sitemap en plaats deze op de website.
  • Onthoud: hoe een bezoeker je webwinkel ervaart is belangrijker dan hoe Google hem ziet. Gebruiksvriendelijkheid is dus minstens net zo belangrijk als een goede zoekmachine optimalisatie.
  • Ga bloggen! Door regelmatig nieuwe artikelen op je site te publiceren weet Google dat je site actueel is. Verwerk zoektermen in de blogs zodat je op die woorden beter gaat scoren. Bovendien kun je de blogs op diverse social media kanalen delen. Hierdoor krijg je ook vanaf die kant meer bezoekers op je website. Daarnaast zorgt regelmatig bloggen voor een sterkere betrokkenheid bij je bedrijf. Win-win!
  • Begin met linkbuilding. Naast het optimaliseren van je website zelf is dit een heel belangrijke factor als je een hogere positie in de zoekresultaten wilt.

Â