Meer omzet door bloggen

Bloggen is hot. Bijna iedereen doet het tegenwoordig en ook als bedrijf kun je eigenlijk niet meer zonder blog. Als je als (kleine) webwinkel je hoofd boven water wilt houden, is het hebben van een blog een super handige – bijna onmisbare – marketingtool. In dit artikel geef ik je drie tips om bloggen succesvol in te zetten voor jouw webwinkel. Krijg meer omzet door bloggen voor je webwinkel!

Hoe het allemaal begon…

Al sinds het begin van het internet in 1993 houden mensen dagboeken (blogs) bij, al heette het toen nog niet zo. Het begon heel klein en privé, met mensen die met familie, vrienden en de rest van de wereld wilden delen wat ze zoal meemaakten. In 1997 ontstond het woord ‘weblog’, dat daarna verbasterde tot ‘blog’. Al snel zagen ook merken en bedrijven de voordelen van bloggen. Het was een nieuwe manier om consumenten en doelgroepen te bereiken.

Een blog is een ideale marketingtool

Met een blog creëer je een plek waar je bezoekers kunt inspireren en waar je meer kunt vertellen over jouw producten. Dit kan twijfelaars over de streep trekken. Ook zorgt het hebben van een (actief) blog ervoor dat je webwinkel een gezicht krijgt. Het is met een blog veel gemakkelijker om een relatie op te bouwen met je doelgroep en je klanten. Je kunt heel eenvoudig laten zien dat jij de expert bent op jouw vakgebied, maar je kunt ook extra waarde bieden voor bezoekers. Dit geeft je een groot voordeel ten opzichte van je niet-bloggende concurrenten.

Fijne bijkomstigheid is dat het regelmatig publiceren van nieuwe blogs je positie in de zoekresultaten versterkt. Zoekmachines zien dat je website actueel is en daarnaast kun je zoektermen toevoegen aan je artikelen zodat je daarop beter gevonden wordt. Als je interessante content maakt gaan jouw volgers dit vanzelf delen in hun netwerk, waardoor je bereik en je naamsbekendheid enorm vergroot worden. Je webwinkel trekt hierdoor extra bezoekers en potentiële klanten.

3 tips voor meer omzet door bloggen

Om echt je omzet te vergroten door te bloggen zijn een aantal dingen belangrijk.

1. Bepaal je onderwerpen

Ga niet in het wilde weg artikelen schrijven, maar kijk eerst eens kritisch naar je doelgroep. Wat zijn hun interesses, welke vragen hebben ze en tegen welke problemen lopen zij aan? Onderzoek ook welke zoektermen zij gebruiken om online informatie te vinden. Aan de hand van deze informatie maak je een lijst met blog-onderwerpen. Blogs met tips en stappenplannen doen het vaak goed, maar je kunt bijvoorbeeld ook achtergrondinformatie geven over een bepaald product of laten zien hoe een bepaald product geproduceerd wordt. Door blogs te schrijven die aansluiten op je doelgroep vergroot je de kans dat ze gelezen en gedeeld worden. Onthoud daarbij dat een blog geen reclamefolder is. Wees dus spaarzaam met advertenties en reclame en zorg dat elk artikel waardevol is voor je bezoekers.

Tip: vergeet niet om af en toe een link te plaatsen naar een productpagina in je webwinkel.

2. Plaats regelmatig nieuwe content

Als je regelmatig een nieuw artikel plaatst dan wennen je bezoekers hier op den duur aan. Houd dus altijd een bepaalde frequentie aan en wees hierin consequent. Dus niet de ene week 3 blogs publiceren en vervolgens een hele maand niks. Bepaal voor jezelf wat haalbaar is. Laat kwaliteit altijd boven kwantiteit gaan: beter elke maand één super goed artikel, dan elke week een artikel dat je even snel in elkaar flanst.

Tip: bij blog software zoals bijvoorbeeld WordPress kun je blogs heel eenvoudig inplannen, zodat ze gepubliceerd worden op de dag en tijd die jij aangeeft. Handig als je graag vooruit werkt.

3. Deel je blogs!

Als je een blog geschreven en gepubliceerd hebt ga dan niet zitten wachten tot de bezoekers komen, maar breng je artikel actief onder de aandacht. Als je meer omzet door bloggen wit krijgen moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je blogs gelezen worden. Deel het artikel (meerdere keren) op social media, plaats een korte teaser en een link naar het blog in je nieuwsbrief of zet de link naar je nieuwste blog in je e-mailhandtekening. Breng je blog op alle mogelijke manieren onder de aandacht om zoveel mogelijk bezoekers te krijgen.

Tip: er zijn verschillende tools waarmee je je blogs automatisch op social media kunt delen. Voor WordPress gebruik ik hiervoor zelf Jetpack. Zodra een blog gepubliceerd wordt, komen er automatisch ook berichten op o.a. Facebook en Twitter. Ook tools zoals Tweetdeck en Hootsuite zijn handig, omdat je daarmee je social media updates van te voren kunt inplannen.

Ik ben benieuwd, zet jij bloggen al in voor je webwinkel en wat is jouw succestip? Deel je ervaring hieronder!

Wil jij ook meer klanten? In Magnetic Marketing help ik je om jouw webshopmarketing magnetisch te maken, zodat klanten aantrekken makkelijk en leuk wordt. Ontdek of dit programma is wat jij nodig hebt.