Innovatieve app maakt mobiel winkelen makkelijker dan ooit

Apps en smartphones zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Mensen gebruiken ze om contacten te onderhouden, de weg te vinden en te winkelen. Het is dan ook niet echt verrassend dat steeds meer bedrijven apps ontwikkelen om klanten te trekken. Deze applicaties worden bovendien steeds innovatiever. De app van Overhemden.com is daar een goed voorbeeld van. Het bedrijf uit Amsterdam heeft de eerste overhemden app ter wereld bedacht. Ik sprak hierover met Mike Spelde van Overhemden.com.

Unieke overhemden app

Bij de Heerenzaak in Amsterdam kunnen mannen terecht voor exclusieve herenkleding en overhemden van topmerken. In het drukke dagelijkse bestaan is het echter niet altijd mogelijk om op de traditionele manier te winkelen. Zodoende heeft Overhemden.com een overhemden app ontworpen. Het bedrijf wil mobiel winkelen namelijk nóg makkelijker maken.

Gebruiksvriendelijk design

De app van Overhemden.com geeft toegang tot meer dan 2000 verschillende overhemden en kledingstukken van nationale en internationale merken. Dit maakt het winkelen op de tablet of smartphone gemakkelijker dan ooit. De overhemden app heeft een zeer gebruiksvriendelijk design. Zo kunnen klanten gebruik maken van een duidelijk menu met grote knoppen en worden de producten met heldere foto’s weergeven. Ook is er een handige zoekfunctie waardoor je nooit lang hoeft te zoeken naar een specifiek product.

App downloaden

De lancering van de overhemden app is een groot succes. Het aantal klanten dat er gebruik maakt neemt toe. De overhemden app is te downloaden in de iOS app store en de Google Play Store. Van eerdere gebruikers heeft het in de eerste maand een beoordeling met maar liefst 5 sterren gekregen.

Regelmatig updates

Overhemden.com gebruikt voor het updaten van de app een zogeheten ‘rapid realise schema’. Dit houdt in dat de applicatie regelmatig nieuwe features en updates krijgt die het gebruikersgemak verbeteren. Daarmee wil het bedrijf mobiel winkelen in 2017 tot een nog betere ervaring maken. Neem alleen al de verschillende betaalmethoden in de app. Je kunt later dit jaar zelfs afrekenen met Google Wallet en Apple Play. Over een tijdje is het waarschijnlijk zelfs mogelijk om af te rekenen met één vingerafdruk op de knop.

Smartphone speelt sleutelrol

In vrijwel elke marketingcampagne is een belangrijke rol weggelegd voor de smartphone. Een overzichtelijke webshop en een goede app geneert namelijk meer bezoekers en omzet. Het belang van mobile devices blijkt wel uit een marketingonderzoek van het Amerikaanse bedrijf Radiumone. Vaste klanten op mobile devices zorgen voor bijna 80% van de omzet. In totaal zorgde 78% van de klanten voor 12% van de omzet. Ook interessant is het feit dat vaste klanten vaker terugkomen en langer in de winkel hangen. Ze kopen uiteindelijk meer dan klanten via het mobiele web of de desktop. Een deel van deze klanten hoort bij de zogeheten ‘high value users’. Deze groep speelt een zeer belangrijke rol bij het succes van een bedrijf omdat ze sterk bijdragen aan de omzet.

Eenvoudig sparen voor mooie kortingen

Nieuwe updates en features maken het zeker de moeite waard om regelmatig in de app te kijken. Zo wordt er in 2017 een handige mobiele klantenkaart geïntroduceerd voor vaste klanten. Daarmee is het zeer eenvoudig om te sparen voor vouchers met mooie kortingen. Ook profiteren zij regelmatig van persoonlijke aanbiedingen en onthoudt de app altijd de persoonlijke voorkeuren. Denk bijvoorbeeld aan de bestelgeschiedenis en de maat.

Lookbook

Tenslotte mag ook de ‘Lookbook 3.0’ niet onvermeld worden gelaten. Je kunt er inspiratie mee kunt opdoen voor het winkelen. De verschillende lookbooks worden namelijk persoonlijk gemaakt. Daardoor sluiten ze perfect aan op de smaak en winkelervaring van de gebruiker.

Een prachtig resultaat, dus genoeg reden om Mike Spelde van Overhemden.com aan een klein interview te onderwerpen.

Wanneer kwam je op het idee om de overhemden app te bedenken?

“Het idee kwam in de zomer van 2016. Steeds meer mensen shoppen op mobiel. Wij zien dit ook terug. Door een app te lanceren kunnen wij onze mobiele gebruiker nog beter bedienen. Ook bleek er nog geen overhemden app te bestaan. Zo kunnen wij de overhemden liefhebber een unieke ervaring bieden. Ook spelen wij zo in op de toekomstige behoefte van de mobiele gebruiker.”

Had je verwacht dat de app zo’n groot succes zou worden?

“We hebben de app ontwikkeld voor onze vaste klanten en hoopten op een breder succes. Het is altijd de vraag wat het publiek ervan vindt en hoe het opgepakt wordt. We hebben een uitgebreide marketing campagne rondom de app lancering gedaan. Mede hierdoor is het een succes geworden.”

Wat is het grootste voordeel van deze app?

“Een app wordt nog steeds door veel mensen gezien als iets ingewikkelds en spannends. Wij wilden een app ontwikkelen die voor iedereen goed toegankelijk is: oud, jong, senior: iedereen! De app is daarom strak en vooral schoon en simpel vormgegeven. De verschillende categorieën en producten worden helder en overzichtelijk weergegeven. Zo is er voor iedereen een overhemd te vinden. De app is ook al voorbereid op de toekomst: geschikt voor Apple Pay en Google Wallet, wat hopelijk in 2017 in Nederland gelanceerd zal worden.”

Op welke punten wil je de app graag nog verbeteren?

“We zouden graag nog een digitaal pashokje, uitgebreidere lookbooks en een vaste klantenkaart willen ontwikkelen.”

Heb je een idee hoe je de app nog persoonlijker kunt maken?

“Dat de app met behulp van de klant account gegevens direct de juiste pasvorm en juiste maat selecteert van elk merk waar de klant op zoekt.” Dit zou het mobiel shoppen nog makkelijker en persoonlijker maken.

Hoe vaak winkel je zelf online of via apps?

“Zelf winkel ik zo af en toe online. Bepaalde producten zoals schoenen bestel ik online, maar als ik een broek o.i.d. nodig heb wil ik de broek eigenlijk altijd eerst passen. Hiervoor ga ik naar de winkels.”

Uit het onderzoek van Radiumone blijkt dat vaste klanten op mobiele devices 80% van de omzet genereerden. Denk je dat traditionele winkels in de toekomst vervangen zullen worden voor webshops?

“Dit denk ik niet. Er zijn altijd mensen die een bepaalde awareness hebben met de traditionele winkels. Wel zal bijna elke traditionele winkel een online webshop (moeten) hebben, anders gaan zullen zij het in de toekomst niet redden. Dat zien we nu ook al. Online shoppen wordt wel steeds gemakkelijker, maar er zullen altijd producten blijven die de klant toch graag wil passen of die niet opgestuurd kunnen worden.”