Met deze tip vergroot je direct de omzet in je webwinkel

Gemiddeld verlaat ongeveer 98% van de bezoekers je website zonder iets te kopen. Met andere woorden: slechts 2% van de bezoekers plaatst daadwerkelijk een bestelling bij je. Als je dit percentage met 1% weet te verhogen, kan je dat een flinke omzetstijging opleveren.

€1.000 per maand extra

Bijvoorbeeld: je hebt 2000 bezoekers per maand en het gemiddelde orderbedrag bedraagt €50. Met een conversie van 2% levert dat je maandelijks een omzet op van €2.000. Lukt het je om de conversie met 1% te verhogen, dan zie je je omzet stijgen naar €3.000. Die ene procent extra conversie kan je dus zomaar €1.000 per maand extra opleveren. Genoeg reden om eens te kijken wat er in jouw webwinkel verbeterd kan worden toch?

Het verhogen van je conversie – of het verlagen van het aantal bezoekers dat niets koopt – kun je op verschillende manieren aanpakken. Een punt waar veel potentiële klanten afhaken is het bestelproces. Dit dien je dus zo optimaal mogelijk in te richten zodat er zo min mogelijk mensen afhaken.

Het valt me op dat er redelijk wat webwinkeliers zijn die voor de pagina’s in het bestelproces exact dezelfde structuur gebruiken als voor de andere pagina’s in de webwinkel. Dus inclusief de linker- en rechterkolom met aanbiedingen, acties, social media buttons en een inschrijfformulier voor de nieuwsbrief.

Haal alle afleiding weg uit je bestelproces. Vandaag nog!

Tijdens het doen van een aankoop heeft je bezoeker maar een doel. Het door hem gewenste product bestellen. Als jij hem dan vervolgens gaat afleiden met allerlei in het oog springende banners, afbeeldingen en teksten, raakt je potentiële klant afgeleid van dit doel. En loop jij omzet mis.

Kijk bijvoorbeeld naar onderstaande afbeelding, de winkelwagenpagina van een webwinkel. De gekleurde banners trekken direct de aandacht, terwijl juist alle aandacht naar de bestelknop zou moeten gaan. Deze is echter zo onopvallend gemaakt dat de kans groot is dat deze webwinkel veel omzet laat liggen. Zonde!

Maar het kan nog erger: de gekleurde banners rechts bevatten links naar andere websites. Als een bezoeker al helemaal tot de winkelwagen in je webwinkel gekomen is, moet je hem daar zien te houden. Dan wil je dus niet dat deze persoon op een van de banners klikt en je webwinkel verlaat. Wees dus terughoudend met het plaatsen van links naar andere websites en doe dat zeker niet in het bestelproces.

Toon geen alternatieve producten in de winkelwagen

Het tonen van bijpassende producten in de winkelwagen is een prima strategie om het orderbedrag te verhogen. Het tonen van alternatieven, zoals je in onderstaand voorbeeld ziet, raad ik echter niet aan. Als een consument eindelijk de perfecte tas gevonden heeft, wil je hem of haar niet aan het twijfelen brengen door tijdens het bestellen nog allerlei andere tassen te laten zien. Zie je het al voor je dat je in een fysieke winkel een tas wilt afrekenen, en de verkoopster haalt eerst nog allerlei andere tassen tevoorschijn, omdat je die misschien wel leuker? Grote kans dat je gaat twijfelen en uiteindelijk zonder aankoop de deur uit loopt.

Houd goed voor ogen wat het doel is van het bestelproces in je webwinkel en haal alle afleiding weg van deze pagina’s. Zorg ervoor dat bezoekers zo snel mogelijk hun taak – het plaatsen van een bestelling – kunnen voltooien. Zie het als een win-win situatie: de bezoeker krijgt het product waarnaar hij of zij op zoek was, en jij hebt je omzet weten te vergroten. Misschien wel met €1.000 per maand.