Voor Moederdag je webwinkel in de bladen? Zo doe je dat
Maar.. Moederdag is toch pas in mei? Klopt, maar als je voor Moederdag met je webwinkel in de bladen wil staan, moet je je aanpassen aan de planning van de redacties. Breng je je webwinkel op het juiste moment bij de redacteuren onder de aandacht, dan is de kans groter dat er iets van je geplaatst wordt.
Redacties van magazines en tijdschriften werken een paar maanden vooruit. Voor maandbladen is dat zo’n 4 tot 6 maanden. Bladen die wekelijks verschijnen werken meestal 2 tot 4 maanden vooruit. Voor dagbladen en online media ben je nog op tijd als je een paar weken van tevoren je persbericht stuurt.
Verkoop je producten die perfect passen bij het thema Moederdag? Stuur dan in januari al een persbericht uit. Bijvoorbeeld over de nieuwe cadeausets die je speciaal voor de moeders samengesteld hebt, over de echte musthaves voor Moederdag of over een nieuw product in je webwinkel, dat elke moeder zou moeten hebben.
Persbericht schrijven: zo doe je dat
Je kunt je persbericht zelf schrijven of uitbesteden. Doe je het liever zelf, dan gaat dat met onderstaande tips zeker lukken.
1. Bepaal welke producten je in de spotlights wil zetten of welk nieuws jij te melden hebt.
2. Schrijf je persbericht. Vertel daarin waarom dit product/nieuws zo interessant is, waarom niemand dit mag missen. Bedenk een titel die nieuwsgierig maakt en schrijf korte alinea’s in heldere taal.
3. Zorg voor goede productfoto’s in hoge resolutie. Maak zowel vrijstaande beelden als mooie sfeerfoto’s.
4. Bepaal voor welke media jouw bericht interessant is. AutoWeek zit waarschijnlijk niet te wachten op jouw Moederdag persbericht. Tenzij je hippe auto-accessoires verkoopt natuurlijk. Ga op zoek naar magazines, weekbladen, dagbladen en online media die mogelijk interesse hebben in jouw nieuws.
5. Leg een perslijst aan. Verzamel namen en adressen van redacties.
6. Verstuur je persbericht. Gewoon via e-mail of kies ervoor om het in een opvallende envelop te versturen, zodat je extra opvalt.
Lees ook dit artikel met tips over hoe je je persbericht verstuurt en hoe je ervoor zorgt dat je persbericht ook daadwerkelijk gelezen wordt.