Wat als het succes je boven het hoofd groeit?

Elke dag ben je druk bezig in je webwinkel: met inkopen, nieuwe producten toevoegen, marketing, klantenservice en natuurlijk het inpakken en wegbrengen van bestellingen. Overal een mooi papiertje om en een handgeschreven kaartje erbij. Super leuk en slim natuurlijk, maar op het moment dat je webwinkel gaat groeien en je dagelijks steeds meer tijd kwijt bent met het inpakken van je bestellingen, kan het succes je boven het hoofd groeien.

Minder tijd voor marketing

Hoe succesvoller je webwinkel, hoe meer bestellingen je krijgt en dus hoe meer uren je er in moet stoppen om al het werk gedaan te krijgen. Dit kan ten koste gaan van de tijd die je voor jezelf en je privéleven overhoudt. Maar vaak gaat het ten koste van de tijd die je aan marketing besteedt. Regelmatig zie ik dat drukke webwinkeliers steeds minder aan marketing doen. Met het gevolg dat uiteindelijk de groei stagneert. Ook in goede tijden is het belangrijk om aan marketing te blijven doen, om te voorkomen dat alles straks weer instort en je weer opnieuw moet gaan ‘bouwen’. Ik raad je aan om hiervoor te waken. Zorg ervoor dat je ook als je heel veel bestellingen krijgt, toch actief aan marketing blijft doen.

Automatiseren

Dat klinkt makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Juist als je het druk hebt schiet het posten op social media erbij in en de nieuwsbrief kan ook wel een keer overgeslagen worden. Door dit soort taken te automatiseren zorg je ervoor dat het ook in drukke tijden gewoon doorgaat en dat je zichtbaar blijft onder je doelgroep. Het plaatsen van berichten op sociale media kun je prima automatiseren door een tool zoals Later te gebruiken. En door automatische e-mail funnels te maken zorg je ervoor dat je nog steeds regelmatig bij je doelgroep in de mailbox verschijnt, ook al heb je het druk. Het automatiseren van je marketing zorgt ervoor dat je groei door blijft zetten.

Uitbesteden

Een andere mogelijkheid om jezelf wat rust te gunnen en je succes in goede banen te leiden is door taken uit te besteden. Schakel bijvoorbeeld een VA (virtual assistant) in die op afstand jouw mails beantwoordt en klantenservice doet. Schakel een tekstschrijver in om productteksten en blogs te schrijven of regel een student die je komt helpen met het verwerken en inpakken van de bestellingen. Uit ervaring weet ik dat het uitbesteden van taken je zoveel rust kan geven. Dit geeft jou de ruimte om te blijven focussen op het vergroten van je omzet. Je kunt je volledig richten op de grote lijnen; het uitzetten van de juiste strategie voor jouw webshop.

Tijd voor jezelf

Het allerbelangrijkste in jouw webwinkel zijn niet je producten. Het is ook niet je website. Nee, dat ben jij zelf. Jij bent de drijvende kracht achter het succes van jouw webwinkel. Hoe moeilijk het ook is als het enorm druk is, besteed ook voldoende aandacht aan jezelf. Voorkom dat je alleen nog maar aan het werk bent en vrienden en hobby’s verwaarloost. Dit houd je op de lange termijn niet vol en zorgt er bovendien voor dat je uiteindelijk met tegenzin je werk doet. Dat is zonde! Door regelmatig tijd voor jezelf in te plannen houd je het leuk, kun je even bijtanken en kun je de drukke momenten veel beter aan.

Je hoeft natuurlijk niet direct drie weken op vakantie te gaan. Regelmatig een middag naar de sauna, een avond naar de film met een vriendin of een lange boswandeling met je partner werken ook prima. Of gewoon even lekker in bad liggen. Het maakt niet zoveel uit wat je doet, zolang je maar even niet met je webwinkel bezig bent en iets gaat doen wat jij echt leuk vindt. Waar je van oplaadt en nieuwe energie van krijgt. Bij mijzelf merk ik dat dit de momenten zijn waarop ik nieuwe inspiratie krijg en waarop ik doorbraken ervaar op punten waar ik eerder vastliep. Mooie bonus toch?

Waar begin je?

Als je op dit moment het gevoel hebt dat je overloopt en dat het succes je boven het hoofd groeit, volg dan onderstaande stappen om weer meer grip op je leven te krijgen.

  1. Houd een week bij welke taken je allemaal doet en hoe lang je met elke taak bezig bent.
  2. Markeer de taken waar je niet blij van wordt en die ook niet noodzakelijk zijn voor het laten slagen van je bedrijf. Deze kun je direct schrappen.
  3. Markeer vervolgens de taken waar je niet blij van wordt maar die wel uitgevoerd moeten worden. Dat kan de administratie zijn, maar ook bloggen, inpakken of fotograferen.
  4. Bepaal welke van deze taken jij kunt automatiseren. En onderneem direct actie om deze ook daadwerkelijk te automatiseren.
  5. Bepaal welke taken je kunt uitbesteden en ga op zoek naar de juiste mensen hiervoor.

Het automatiseren en uitbesteden van taken vraagt eerst een investering in tijd, omdat systemen ingeregeld en mensen ingewerkt moeten worden. Tijd die je nu juist niet hebt, dat realiseer ik me maar al te goed. Ik liep hier zelf ook ooit tegenaan. Toch is dit nodig om op de lange termijn je doelen te kunnen behalen en om de drukte het hoofd te kunnen bieden.

Stap voor stap

Je hebt zelf alle touwtjes in handen. Begin met het automatiseren of uitbesteden van één taak. Zodra dat goed loopt heb je tijd over, die je kunt investeren in het automatiseren of uitbesteden van de tweede taak. En zo verder. Zo creëer je steeds meer ruimte voor jouzelf en kun jij je weer bezig houden met het uitzetten van de grote lijnen voor je webshop en de dingen die je het allerleukst vindt om te doen.

Hopelijk biedt dit blog wat houvast als je ten onder dreigt te gaan aan je eigen succes. Ik weet heel goed hoe dit voelt en ik weet ook dat het zoveel makkelijker kan. Uitbesteden is in het begin best eng ja, maar het levert ook enorm veel op.